Indexul ZF în hipermarketuri: Cu cât s-au scumpit alimentele şi băuturile după majorarea TVA

Autor: Mihaela Popescu 05.07.2010

Alimentele şi băuturile s-au scumpit, în medie, cu 7% după majorarea TVA cu 5 puncte procentuale de la 1 iulie, arată indexul alimentar ZF realizat în hipermarketurile Carrefour şi Real din Capitală.



Analiza a luat în calcul preţurile la raft la 19 dintre cele mai vândute produse în hipermarketuri. Carrefour şi Real sunt cele mai mari reţele de profil pe piaţa din Bucureşti, după numărul de unităţi operate, iar la nivel naţional deţin împreună aproximativ jumătate din segmentul hipermarketurilor.

Datele centralizate de ZF arată că unele produse de bază, precum ouăle, carnea de pui sau roşiile, s-au scumpit în iulie cu rate de peste 10% comparativ cu luna anterioară.

Cel mai mult s-au scumpit merele din import (Golden), cu 14%, însă la fructe şi legume fluctuaţiile de preţ se datorează în principal schimbărilor frecvente ale surselor de aprovizionare.

Circa jumătate din produsele luate în calcul pentru acest index s-au scumpit în iulie cu maximum 5%. Cei doi retaileri Carrefour şi Real au anunţat săptămâna trecută că nu vor modifica preţurile produselor din cataloagele lor promoţionale până la expirarea ofertelor - acest lucru ar putea explica scăderile de preţ înregistrate la ulei şi la făină, singurele produse din calculul indexului alimentar care s-au ieftinit în luna iulie.

Reprezentanţii Real şi Carrefour nu au transmis comentarii pe acest subiect până la închiderea ediţiei.

Marius Caluian, directorul general al companiei de cercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova, estima recent că preţurile la consumatorul final vor creşte cu 7-8% în urma majorării TVA, pe baza faptului că se plăteşte TVA pe întregul lanţ de distribuţie.

Aceeaşi idee este susţinută şi de producătorii alimentari. "Noi estimăm creşterea preţurilor la producător, la lactate, la 6% în urma aplicării TVA majorate. Ce se întâmplă mai departe în comerţ, doar consumatorul va vedea în momentul în care va ajunge în faţa raftului. Retailerii au şi ei creşteri de costuri în urma majorării TVA", a declarat Valentin Blănaru, directorul general al APRIL (Asociaţia Producătorilor Români din Industria Lactatelor).

Valentin Blănaru a mai precizat că majorarea TVA determină şi modificări la nivelul structurii preţului în retail.

Ce s-a mai scumpit