CULISE DE TEATRU /George baron Löwendal renaşte şi în scenografie
Autor:
Luminita Batali
06.07.2010
Între evenimentele frumoase ale acestei veri se înscrie recentul concurs de scenografie organizat de Fundaţia Löwendal. În sediul din Piaţa Gh. Cantacuzino nr. 1, ales pentru a omagia permanent opera pictorului şi scenografului George baron Löwendal, studenţii şi masteranzii secţiei de scenografie a Universităţii Naţionale de Arte au expus foarte bune şi îndelung muncite schiţe de decor şi costume pentru "Azilul de noapte" de Gorki (la Teatrul Naţional din Cernăuţi, Löwendal semnase în 1928 scenografia unui spectacol-reper în regia lui Victor Ion Popa).
Tinerii artişti au mers în general pe două formule: cea de a
respecta locul scenografic descris în piesă, subsolul-adăpost, si
cea de a reda echivalentul simbolic contemporan.
Juriul prezidat de Sanda Manu a acordat Premiul I unei
concepţii scenografice care, şi după părerea noastră, a identificat
un spaţiu ce se adresează şi-şi comunică mesajul direct, cu extremă
accesibilitate pentru orice privitor: un subsol de metrou. Macheta
semnată de Cristina Milea creează cu reală forţă şi impact imagini
care susţin lumea tulbure a "Azilului de noapte".
Premiul III a fost primit de două artiste de la master,
Zelmira Szabo şi Andreea Koch. Macheta propusă de Zelmira Szabo
merge pe imaginea clasică a unei clădiri abandonate, ruinate, pe
care o evocă aici cu o sensibilitate intensă, iar schiţele de
costum, de o cromatică aparte, şi gândirea luminilor în spectacol
demonstrează o personalitate plastică dramatică, ideală pentru
scenografie. Poate puţin mai neadecvat ca loc dramatic - un grup
sanitar delabrat -, însă bine realizat cromatic (un albastru intens
care dialoghează cu roşiaticul metalic al cuprului) este "Azilul"
propus de macheta Andreei Koch, ea realizând de altfel şi o
documentare intensă pentru costume şi personaje.
Menţiunile acordate Oanei Micu şi Danei Anuşca (studentă în
anul I) au evidenţiat aprecierea dată de juriu unor formule vizuale
proaspete - o scenografie centrifugă, unde plantaţia duce
elementele de decor la mare distanţă unele de altele, legate între
ele doar cromatic - la Oana Micu, unde am remarcat şi un desen
viguros şi original pentru costume - şi o machetă curată,
geometrică, amestecând materiile lemnului şi pământului la Dana
Anuşca.
Cu ocazia expoziţiei, reputata scenografă Viorica Petrovici şi
tânăra regizoare Gimina Maxim au realizat instalaţii la graniţa
dintre scenografia dependentă de real şi abstractismul artei
povera. Ele explorau atmosfera interioară profundă a "Azilului de
noapte" în lucrări unde imaginea filmată, materiile şi accentele
cromatice (sticla albastră) creau un discurs poetic şi
dramatic.
Nu în ultimul rând dorim să amintim o excelentă lucrare căreia
preşedinta Fundaţiei Löwendal, d-na Ariadna Avram, i-a acordat o
menţiune. Poate puţin felliniană, evocând metaforic şi cu fler
pentru simboluri lumea unui circ abandonat, această propunere a
Mariei Tache, studentă în anul III, a semnificat în orice caz un
univers imagistic original.
Mai trebuie amintite aici cel puţin două dintre lucrările
demne de un premiu. Imaginile create de Iulia Petrescu, anul III,
aduceau o prospeţime rară în zona gândirii plastice şi dramatice a
luminii, iar macheta şi desenele semnate de Bogdan Mosorescu, tot
anul III, evocau, cu aceeaşi intuiţie a simbolurilor relevante
pentru scenă, lumea unui naufragiu.