Blidar duce vagoane de călători „made in Arad“ pe piaţa italiană. „Vom compensa scăderile de la noi“
Industriaşul Valer Blidar, care controlează compania Astra Vagoane Călători din Arad şi care a înfiinţat anul trecut Banca Comercială Feroviară, va livra din august vagoane de călători în Italia, timp de doi ani, în urma unui contract a cărui valoare nu a fost făcută publică.
"Prin acest contract semnat cu un operator feroviar din nordul
Italiei şi printr-un alt contract pe care îl vom semna în curând cu
un alt operator din Europa, vom compensa destul de bine reducerile
cauzate de această perioadă mai neagră de criză, astfel ca nici noi
şi nici angajaţii noştri să nu avem de suferit", a declarat
proprietarul Astra Vagoane Călători.
Blidar, 65 de ani, a dezvoltat un grup de companii cu afaceri de
câteva zeci de milioane de euro din producţia de vagoane de
călători. Compania Astra Vagoane Călători a rulat afaceri de 65 de
milioane de euro în 2008 şi un profit net de 26,3 milioane de euro,
potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Omul de
afaceri nu a dorit să facă publice rezultatele companiei pentru
anul trecut. Blidar mai deţine pe lângă Astra Vagoane Călători,
principalul furnizor pentru Căile Ferate Române, şi firmele Astra
Vest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti şi Tristar
Bucureşti.
Proprietarul companiei arădene nu a dorit să precizeze câte vagoane
vor fi livrate în Italia, numele operatorului feroviar şi nici la
cât se ridică valoarea contractului pe motiv că "sunt multe lucruri
pe care concurenţa nu trebuie să le afle, sunt reguli de
confidenţialitate în zona businessului care trebuie
respectate".
Potrivit declaraţiilor anterioare ale omului de afaceri, Astra
Vagoane Călători vinde vagoane la preţuri ce variază între 550.000
de euro şi 850.000 de euro. Astfel că, în cazul în care Astra
Vagoane Călători ar livra 100 de vagoane operatorului feroviar din
Italia, ar putea încasa între 55 mil. euro şi 85 mil.euro, potrivit
calculelor ZF.
"În scurt timp vom încheia un alt contract pentru a livra vagoane
într-o altă ţară europeană, poate cea mai protecţionistă din
Europa. Vă voi spune în câteva zile despre ce ţară este vorba, după
ce voi semna contractul."
Despre contractele cu CFR Călători: "Contractele cu statul
sunt şi nu sunt"
Omul de afaceri a încheiat în ultimii doi ani prin Astra Vagoane
Călători contracte în valoare de peste 400 de milioane de euro cu
CFR Călători pentru furnizarea de vagoane de călători, însă
înţelegerea cu operatorul italian este prima pe pieţele
europene.
"Este pentru prima oară când încheiem un contract pentru livrarea
de vagoane cu o ţară europeană. Pe această piaţă este destul de
greu de pătruns, am fost nevoiţi să căutăm diferite căi de intrare
pe această piaţă foarte selectivă".
La începutul acestui an, operatorul CFR Călători a anunţat că va
încheia un acord-cadru cu Astra Vagoane Călători, prin care va
achiziţiona în următorii patru ani 400 de vagoane noi, de tip
InterRegio, pentru 1 miliard de lei (238 mil. euro). Acest
acord-cadru succede unui alt acord-cadru, de o valoare aproape
similară, încheiat în 2008. Este vorba de un contract de livrare
către CFR Călători a 200 de vagoane de călători climatizate, pentru
trafic intern şi internaţional, în valoare de peste 700 de milioane
lei (199 milioane euro).
"Contractele cu statul sunt şi nu sunt. Anul acesta trebuie să
livrăm 30 de vagoane noi către compania feroviară de stat, dar nu
se ştie dacă statul va avea bani să le plătească", declara Valer
Blidar în mai anul acesta.
Se aşteaptă la creşteri de vânzări din 2011
Astra Vagoane Călători mai livrează componente de vagoane şi către
căile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări. Blidar preciza
că în cazul în care nu ar fi avut contracte şi cu alte căi ferate,
compania ar fi murit de mult. Omul de afaceri susţinea tot în mai
că anul acesta va fi un an foarte slab din punctul de vedere al
contractelor încheiate cu statul din cauza condiţiilor economice
dificile. În ceea ce priveşte încasările aşteptate anul acesta de
la Astra Vagoane Călători, omul de afaceri spune că având în vedere
că are un program de dezvoltare pe orizontală nu se aşteaptă la
rezultate extraordinare. În schimb, în 2011 estimează o creştere a
afacerilor, pe fondul noilor contracte semnate.
Blidar, despre contextul economic: În România, fuga de
muncă este sport naţional
Legat de modul în care se vor reflecta măsurile Guvernului asupra
businessului, Blidar opinează că reducerea pensiilor cu 15% ar fi
fost un rău mult mai mic decât creşterea TVA cu 5%.
"Românii au un talent înnăscut să aleagă din o mie de variante pe
cea mai proastă, aşa cum s-a întâmplat acum", a menţionat Blidar.
El a mai adăugat că Guvernul se consultă în ceea ce priveşte
măsurile anti-criză cu tot felul de consultanţi care nu provin din
mediul de business sau care sunt aduşi din afară, ce vin cu soluţii
total nepotrivite.
"Pe noi nu ne consultă nimeni. Ar trebui ca Guvernul să consulte
toţi oamenii de afaceri de succes."
Valer Blidar mai susţine că risipa statului este cauza tuturor
problemelor cu care ne confruntăm. "În România, fuga de muncă este
sport naţional. Nu văd nicio revenire economică în felul acesta. În
loc să se pună la treabă şi să se gândească la măsuri, aleargă după
ciolan şi nu după problemele economice. Soluţia este reducerea
costurilor statului, care are tot felul de cheltuieli", spune
Blidar, făcând referire la guvernanţi.
Proprietarul Astra Vagoane Călători a mai spus că majorarea TVA a
fost o soluţie nepotrivită, ca multe altele luate de Guvern. "Când
statul are un comportament normal şi logic nu poţi decât să te
comporţi normal. Când statul sare calul, încerci să treci pe sub
cal (...). Lupta pentru existenţă este dură şi nu are reguli."