Blidar duce vagoane de călători „made in Arad“ pe piaţa italiană. „Vom compensa scăderile de la noi“

Autor: Mirabela Tiron 06.07.2010

Industriaşul Valer Blidar, care controlează compania Astra Vagoane Călători din Arad şi care a înfiinţat anul trecut Banca Comercială Feroviară, va livra din august vagoane de călători în Italia, timp de doi ani, în urma unui contract a cărui valoare nu a fost făcută publică.



"Prin acest contract semnat cu un operator feroviar din nordul Italiei şi printr-un alt contract pe care îl vom semna în curând cu un alt operator din Europa, vom compensa destul de bine reducerile cauzate de această perioadă mai neagră de criză, astfel ca nici noi şi nici angajaţii noştri să nu avem de suferit", a declarat proprietarul Astra Vagoane Călători.
Blidar, 65 de ani, a dezvoltat un grup de companii cu afaceri de câteva zeci de milioane de euro din producţia de vagoane de călători. Compania Astra Vagoane Călători a rulat afaceri de 65 de milioane de euro în 2008 şi un profit net de 26,3 milioane de euro, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Omul de afaceri nu a dorit să facă publice rezultatele companiei pentru anul trecut. Blidar mai deţine pe lângă Astra Vagoane Călători, principalul furnizor pentru Căile Ferate Române, şi firmele Astra Vest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti şi Tristar Bucureşti.
Proprietarul companiei arădene nu a dorit să precizeze câte vagoane vor fi livrate în Italia, numele operatorului feroviar şi nici la cât se ridică valoarea contractului pe motiv că "sunt multe lucruri pe care concurenţa nu trebuie să le afle, sunt reguli de confidenţialitate în zona businessului care trebuie respectate".
Potrivit declaraţiilor anterioare ale omului de afaceri, Astra Vagoane Călători vinde vagoane la preţuri ce variază între 550.000 de euro şi 850.000 de euro. Astfel că, în cazul în care Astra Vagoane Călători ar livra 100 de vagoane operatorului feroviar din Italia, ar putea încasa între 55 mil. euro şi 85 mil.euro, potrivit calculelor ZF.
"În scurt timp vom încheia un alt contract pentru a livra vagoane într-o altă ţară europeană, poate cea mai protecţionistă din Europa. Vă voi spune în câteva zile despre ce ţară este vorba, după ce voi semna contractul."
Despre contractele cu CFR Călători: "Contractele cu statul sunt şi nu sunt"
Omul de afaceri a încheiat în ultimii doi ani prin Astra Vagoane Călători contracte în valoare de peste 400 de milioane de euro cu CFR Călători pentru furnizarea de vagoane de călători, însă înţelegerea cu operatorul italian este prima pe pieţele europene.
"Este pentru prima oară când încheiem un contract pentru livrarea de vagoane cu o ţară europeană. Pe această piaţă este destul de greu de pătruns, am fost nevoiţi să căutăm diferite căi de intrare pe această piaţă foarte selectivă".
La începutul acestui an, operatorul CFR Călători a anunţat că va încheia un acord-cadru cu Astra Vagoane Călători, prin care va achiziţiona în următorii patru ani 400 de vagoane noi, de tip InterRegio, pentru 1 miliard de lei (238 mil. euro). Acest acord-cadru succede unui alt acord-cadru, de o valoare aproape similară, încheiat în 2008. Este vorba de un contract de livrare către CFR Călători a 200 de vagoane de călători climatizate, pentru trafic intern şi internaţional, în valoare de peste 700 de milioane lei (199 milioane euro).
"Contractele cu statul sunt şi nu sunt. Anul acesta trebuie să livrăm 30 de vagoane noi către compania feroviară de stat, dar nu se ştie dacă statul va avea bani să le plătească", declara Valer Blidar în mai anul acesta.
Se aşteaptă la creşteri de vânzări din 2011
Astra Vagoane Călători mai livrează componente de vagoane şi către căile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări. Blidar preciza că în cazul în care nu ar fi avut contracte şi cu alte căi ferate, compania ar fi murit de mult. Omul de afaceri susţinea tot în mai că anul acesta va fi un an foarte slab din punctul de vedere al contractelor încheiate cu statul din cauza condiţiilor economice dificile. În ceea ce priveşte încasările aşteptate anul acesta de la Astra Vagoane Călători, omul de afaceri spune că având în vedere că are un program de dezvoltare pe orizontală nu se aşteaptă la rezultate extraordinare. În schimb, în 2011 estimează o creştere a afacerilor, pe fondul noilor contracte semnate.
Blidar, despre contextul economic: În România, fuga de muncă este sport naţional
Legat de modul în care se vor reflecta măsurile Guvernului asupra businessului, Blidar opinează că reducerea pensiilor cu 15% ar fi fost un rău mult mai mic decât creşterea TVA cu 5%.
"Românii au un talent înnăscut să aleagă din o mie de variante pe cea mai proastă, aşa cum s-a întâmplat acum", a menţionat Blidar. El a mai adăugat că Guvernul se consultă în ceea ce priveşte măsurile anti-criză cu tot felul de consultanţi care nu provin din mediul de business sau care sunt aduşi din afară, ce vin cu soluţii total nepotrivite.
"Pe noi nu ne consultă nimeni. Ar trebui ca Guvernul să consulte toţi oamenii de afaceri de succes."
Valer Blidar mai susţine că risipa statului este cauza tuturor problemelor cu care ne confruntăm. "În România, fuga de muncă este sport naţional. Nu văd nicio revenire economică în felul acesta. În loc să se pună la treabă şi să se gândească la măsuri, aleargă după ciolan şi nu după problemele economice. Soluţia este reducerea costurilor statului, care are tot felul de cheltuieli", spune Blidar, făcând referire la guvernanţi.
Proprietarul Astra Vagoane Călători a mai spus că majorarea TVA a fost o soluţie nepotrivită, ca multe altele luate de Guvern. "Când statul are un comportament normal şi logic nu poţi decât să te comporţi normal. Când statul sare calul, încerci să treci pe sub cal (...). Lupta pentru existenţă este dură şi nu are reguli."