Românii pariază 150 de milioane de euro pe meciurile de fotbal şi turneele de tenis

Autor: Adriana Rosoga 07.07.2010

Câştiguri distribuite după principiul "mici, dar multe", mize situate între 5 şi 10 lei pe fiecare jucător, fotbalul care atrage peste 80% din mizele celor care intră într-o casă de pariuri şi investiţii de zeci de mii de euro pentru a acoperi inclusiv oraşele cu 30.000 - 50.000 de locuitori. Aşa arată o piaţă a pariurilor sportive pe care românii lasă aproape 150 de milioane de euro anual, nivel similar cu bugetul alocat achiziţiei de tablete de ciocolată.



Piaţa de pariuri sportive a continuat să se extindă agresiv anul acesta, prin intrarea pe această piaţă a miliardarului Dinu Patriciu care a deschis primele 41 de cafenele-agenţii, 1x2 Bet Cafe Arena, dar şi prin deschiderea a zeci de spaţii noi de către principalii jucători de pe piaţa de profil, care urmăresc să-şi asigure o acoperiere cât mai bună.

Românii cheltuiesc circa 100-150 de milioane de euro pe pariuri sportive, o piaţă pe care operează o agenţie la 7.500 de locuitori, comparativ cu Croaţia, care are 2.000 de agenţii la o populaţie de patru ori mai mică, ce încasează din pariuri în jur de 500 de milioane de euro.

Pe piaţă activează circa 1.500 de case de pariuri private operate de 14 companii cu licenţă pentru acest tip de activitate, printre care cele mai mari sunt: Stanleybet, Casa Pariurilor (fosta agenţie de pariuri Astra), Public Bet, Sky şi GS Bet. La acestea se adaugă şi cele aproximativ 1.600 de agenţii Pariloto aflate în proprietatea Loteriei Române.

Doar în luna martie a acestui an s-au deschis cel puţin 40 de agenţii. Astfel, conform informaţiilor publicate în Monitorul Oficial, operatorul englez Sky Bets, care deţine circa 200 de agenţii proprii şi în franciză, a înfiinţat 13 agenţii, dintre care majoritatea deschise în Bucureşti şi Galaţi, în timp ce slovacii de la Public Bet, al doilea operator din piaţa de profil, cu o cotă de 18,5%, au anunţat înfiinţarea a 26 de puncte de lucru în aceeaşi lună. "Deşi pe piaţă există un potenţial imens de dezvoltare, efectele crizei şi-au pus amprenta şi asupra organizatorilor de pariuri făcând ca aceştia să fie mult mai precauţi în acest moment. Precauţia este întărită şi de schimbările legislative, precum şi de creşterea sarcinei fiscale operate în ultima perioadă, care împreună creează o stare de incertitudine mai ales asupra şansei de recuperare a investiţiilor într-un timp rezonabil", spune Liviu Popovici, directorul general al filialei din România a operatorului de agenţii de pariuri sportive Stanleybet.

Compania activează în România din 2004, având o cotă de peste 20% şi 297 de agenţii de pariuri.

"Referitor la traficul de jucători, în prima jumătate a anului nu am sesizat modificări substanţiale faţă de anul trecut, cum de altfel nici sumele medii pariate nu au cunoscut o revenire după căderea înregistrată cu un an în urmă."

În 2008, conform site-ului Ministerului de Finanţe, Stanleybet avea o cifră de afaceri de circa 12,4 mil. euro şi un profit net de peste un milion de euro. El precizează că în momentul de faţă miza medie pe un bilet în cadrul agenţiilor Stanleybet se învârte în jurul sumei de 7,5 lei.

Cel mai mare câştig

"În general, câştigurile la casele de pariuri sunt uniform distribuite după principiul "mici, dar multe." Totuşi, cu o anumită periodicitate apar şi câştiguri extreme care sunt în sarcina pariorilor îndrăzneţi, ce merg pe rezultate-surpriză", precizează Liviu Popovici.

Cel mai mare câştig, spune el, a fost obţinut anul trecut şi a fost cel al unui jucător care a mizat 10 lei şi a câştigat 150.000 de lei pariind pe numerele extrase la loteria italiană.

Referindu-se la potenţialul de dezvoltare al pieţei pariurilor sportive din România, Liviu Popovici, care este şi preşedintele Asociaţiei Organizatorilor de Pariuri din România, face o comparaţie cu situaţia din Croaţia, o ţară cu aproape 4,5 milioane de locuitori, care are aproximativ 2.000 de agenţii de pariuri private.

"România este de departe cel mai puţin dezvoltată în ceea ce priveşte piaţa de pariuri, faţă de Serbia, Croaţia, Cehia sau Macedonia, spre exemplu. Nu există educaţie şi legislaţie pentru ca un astfel de business să devină profitabil", afirmă John Heaton, consultant al operatorului de agenţii de pariuri Superbet care a deschis primele unităţi pe piaţa locală în 2009 şi are în prezent 70 de agenţii cu peste 200 de angajaţi. Investiţia a fost de circa un milion de euro plus reinvestirea profitului de până acum.

"Valoarea pieţei de pariuri este de circa 150 mil. euro pe an, fără internet, în comparaţie cu Croaţia, spre exemplu, unde valoarea pieţei este de 500 de milioane de euro pe an. Considerăm că şi piaţa din România ar trebui să ajungă la nivelul actual al celei din Croaţia, de 500 de milioane de euro, în următorii patru ani."

El spune că în Anglia, unde deţine o firmă de consultanţă pentru operatorii de agenţii de pariuri sportive şi jocuri de noroc, există în jur de 8.600 de agenţii, în general foarte mari, cu o suprafaţă în jur de 100 de metri pătraţi.

Afacere rezistentă la criză

"Casele de pariuri sunt mai acceptate faţă de acum câţiva ani. Există încă mentalitatea de a asocia casele de pariuri cu cazinourile. Am decis să deschidem unităţi în România, în primul rând pentru că piaţa este subdezvoltată în raport cu Europa de Est, şi în al doilea rând este un business mai rezistent la criză pentru că în condiţiile în care populaţia înregistrează o scădere a veniturilor, va încerca să o compenseze."

El precizează că cele 70 de agenţii deschise reprezintă minimul de unităţi necesare pentru a avea o prezenţă solidă pe piaţă. "Este nevoie să deschizi un număr cât mai mare de agenţii încă de la lansare care să ajute la susţinerea infrastructurii. Aproape trei sferturi dintre unităţile deschise trebuie să fie profitabile pentru a te menţine pe piaţă", explică Heaton, care precizează că pe piaţa locală pot fi deschise trei tipuri de agenţii: mici, medii şi mari. "Investiţiile în deschiderea unei unităţi mici, cu o suprafaţă între 25 şi 30 de metri pătraţi, sunt estimate la 10-15 mii de euro, în timp ce pentru o unitate medie, între 50 şi 65 de metri pătraţi, investiţia creşte la 20-25 de mii de euro. În schimb, o unitate mare cu o suprafaţă de 100-200 de metri pătraţi, atrage investiţii de 50-80 de mii de euro. Pentru o agenţie mare, investiţia se recuperează în 1-2 ani, în timp ce pentru agenţiile mici şi mijlocii, amortizarea se face într-un an."

Cum se împart încasările

Superbet are ca acţionari antreprenori români şi Nectar International, firmă cu sediul în Cipru şi conform companiei, în 2009 încasările s-au ridicat la 4 milioane de euro.

"În primele cinci luni ale anului 2010 am avut încasări de aproximativ şase milioane de euro şi previzionăm încasări de 15 milioane de euro în 2010. În medie avem 150 de pariori pe agenţie pe zi. Până în 2014 urmărim o cotă de piaţă de 15-18%."

În prezent cota de piaţă a companiei este în jur de 4,6%. "Din banii pe care agenţiile de pariuri îi încasează, 75-80% merg către jucători sub formă de câştiguri, iar restul rămân companiei. Din această sumă, 30% reprezintă taxele plătite la bugetul statului", explică consultantul Superbet.

Realizând o comparaţie între piaţa de pariuri din România şi cea din Marea Britanie, John Heaton spune că românii pariază cel mai frecvent pe meciurile de fotbal ( 82%-87%), urmate de tenis şi hochei, în timp ce în 70% dintre pariurile englezilor sunt pe cursele de cai, 20% pe cursele de câini şi doar 10% sunt pariuri pe meciurile de fotbal. "În România sunt în jur de 15-20 de evenimente pe zi, iar în Anglia sunt în jur de 100 de evenimente pe zi."

Consultantul Superbet spune că după Campionatul Mondial compania intenţionează să deschidă prima agenţie de pe piaţa locală specializată pe pariuri pe cursele de cai şi câini pentru a testa piaţa.

Patriciu, 150 de case de pariuri în acest an

Reprezentanţii 1x2 Bet Café Arena, cel mai nou jucător de pe piaţă, controlat de omul de afaceri Dinu Patriciu, estimează piaţa de pariuri sportive la 150 mil. euro şi spun că ar putea intra în următorii ani şi pe segmentul on-line.

"Cred că pariurile on-line, care sunt o piaţă de circa 800 mil. euro, vor fi reglementate", a declarat Iulian Antonache, CEO-ul 1x2 Bet Café Arena. În prezent, agenţiile de pariuri online nu sunt taxate în România.

Compania deţinută indirect de către miliardarul Dinu Patriciu, operează în prezent 41 de cafenele-agenţii şi ţinteşte o cotă de piaţă de 40% până în 2014, cu 400 de agenţii şi 2.000 de angajaţi. "Intenţionăm ca până la sfârşitul anului să deschidem circa 150 de agenţii, pentru a avea o acoperire cât mai bună."

Investiţiile în extindere sunt estimate de reprezentanţii 1x2 Bet Café Arena la peste 40 mil. euro. "Anul trecut piaţa pariurilor sportive a fost în declin şi nu mă aştept să crească nici în 2010", a mai spus Antonache. El explică pariul pe expansiune al 1x2 Bet Café Arena prin reducerile de preţuri înregistrate în criză pe segmentul spaţiilor comerciale stradale.

Pe ce mizează:

7,5 lei - suma medie pariată de un român

82% dintre români pariază pe meciurile de fotbal, urmate de tenis şi hochei

70% dintre pariurile englezilor, de exemplu, sunt pe curse de cai

15-20 de evenimente pe care pot paria românii în fiecare zi

150 de pariori are în medie o agenţie Superbet în fiecare zi