Baronul cafelei din Austria cumpără din nou Kandia, dar la un preţ de cinci ori mai mic

Autori: Mihaela Popescu , Roxana Pricop 07.07.2010

Julius Meinl a plătit mai puţin de 20 de milioane de euro pe ciocolata Kandia, afacerea pe care a vândut-o către gigantul britanic Cadbury în vara anului 2007 pentru 100 de milioane de euro.



Grupul american Kraft a anunţat ieri vânzarea afacerii Kandia din România către fondul de investiţii Oryxa Capital, fără a da detalii despre cine se află în spatele fondului şi nici despre valoarea tranzacţiei. Scoasă în urmă cu jumătate an la vânzare de c`tre Kraft Foods, Kandia a avut opt pretendenţi printre care s-au numărat numele mari ale industriei de dulciuri precum Nestlé, Ulker şi Ritter Sport.

Câştigătorul-surpriză a fost un fond de investiţii necunoscut pe piaţa locală, în spatele căruia se află însă familia austriacă Meinl.

"Oryxa Capital este un fond privat de investiţii care are ca acţionar majoritar familia Meinl din Austria", a confirmat Nicholas Hill, consultantul financiar al cumpărătorului în această tranzacţie.

Tranzacţia, estimată de surse din piaţă la mai puţin de 20 mil. euro, marchează astfel revenirea gigantului austriac Julius Meinl în România, după trei ani de absenţă şi la un preţ estimat de cinci ori mai mic decât cel cu care a vândut pe Bursa de la Bucureşti afacerea Kandia, în vara anului 2007, înainte de declanşarea crizei financiare.

Familia Meinl şi-a clădit averea estimată la

2 mld. euro din comerţul cu cafea încă din vremea Imperiului Habsburgic, pentru ca din 1980 să îşi deschidă propria bancă-Meinl Bank, care a fost punctul de plecare pentru un întreg grup financiar din care face parte şi divizia de investiţii. Reputaţia familiei Meinl a avut de suferit anul trecut când moştenitorul Julius Meinl al cincilea a fost acuzat şi închis pentru o fraudă de 100 mil.euro.

Piaţa ciocolatei din România este estimată la 240 mil. euro, cei mai mari jucători fiind Kraft, Cadbury şi Supreme Chocolat, cei trei competitori controlând fiecare în parte cel puţin 20% din această industrie. Producătorul Kandia deţine o cotă de 10-20% pe segmentul tabletelor din ciocolată, cu brandurile Kandia şi Laura, 5-10% din vânzările de praline şi 10-20% din segmentul batoanelor de ciocolată.

Trei tranzactii cu Kandia

Sursa: studii Nielsen citate într-un raport al Comisiei Europene