Cum explică directorul Automobile Bavaria schimbarea consumului: Românul nu mai cumpără acum caşcaval franţuzesc, ci românesc. Se uită la ce este mai ieftin

Autor: Bogdan Alecu 11.07.2010

Wenzel Weber, directorul general al Automobile Bavaria, companie controlată de omul de afaceri Michael Schmidt şi cel mai mare dealer BMW de pe piaţa locală, cu afaceri de peste 100 mil. euro în 2009, spune că pe fondul creşterii TVA, românii se vor orienta din ce în ce mai mult către produse locale, decizie care va influenţa pozitiv economia României.
"Acum clientul român nu mai cumpără caşcaval franţuzesc, ci caşcaval românesc. Odată cu devalorizarea leului, produsele din import se scumpesc, iar clienţii vor fi obligaţi să cumpere produse mai ieftine, care de obicei sunt cele produse local. Este bine pentru economia locală şi sunt convins că această situaţie va ajuta economia locală şi va oferi noi oportunităţi de afaceri", a spus Wenzel Weber.
Majorarea TVA de la 19 la 24% de la începutul lunii iulie are în primul rând un efect psihologic în opinia directorului Automobile Bavaria. În acest caz, creşterea de 200-300 de euro a preţului unui Logan poate avea un impact mai ridicat decât majorarea cu 2.000-3.000 de euro a preţului unui BMW X5.
"În cazul BMW spre exemplu, clienţii sunt în general oameni de afaceri care pot deduce TVA-ul, dar clientul persoană fizică nu poate şi îl vede atunci când observă preţul pe factură. În cazul Automobile Bavaria, 50% din vânzări sunt în sistem leasing, aşa că această majorare este cumva ascunsă", a declarat Weber, care a subliniat că majorarea TVA va fi cel mai bine percepută în cazul produselor de zi cu zi, cartofi, lapte sau detergenţi.
În ceea ce priveşte Automobile Bavaria, compania are un buget similar cu cel de anul trecut, potrivit directorului general al companiei, dar care însă nu a precizat valoarea acestuia. Weber a ţinut să sublinieze însă că în continuare compania ia în calcul inclusiv posibilitatea de achiziţiona alte businessuri.
"La nivel european putem discuta de multe oportunităţi în piaţă legate de achiziţii. Nimeni nu vrea să-şi pună toate ouăle într-un singur coş. În recesiune sunt multe oportunităţi, dar întrebarea este dacă aceste oportunităţi se încadrează în portofoliul companiei. Noi suntem deschişi la noi idei de achiziţii, dar acestea trebuie să se încadreze în strategia noastră", a spus Wenzel Weber.

Service Rolls-Royce
Automobile Bavaria va semna cel mai probabil anul acesta un contract cu Rolls Royce pentru a deveni service autorizat al mărcii britanice, primul pas către un centru integrat destinat brandului de lux.
"Înainte să primim autorizarea de la Rolls Royce pentru service trebuie să ne pregătim a îndeplini standardele companiei. Acum Rolls Royce este în proces de a actualiza aceste standarde deoarece intră pe un nou segment al pieţei şi de aici au provenit şi întârzierile. Nu se pun în discuţie probleme legate de nivelul tehnic, ci de detalii precum zona de recepţie", a spus Weber.
Aceeaşi strategie, de a deschide întâi serviceul şi după aceea un showroom, a fost adoptată şi de Forza Rossa, importatorul Ferrari pe piaţa locală, şi de Porsche România în ceea ce priveşte mărcile Bentley şi Lamborghini.
În ultimii trei ani s-au importat pe piaţa locală aproape 15 modele Rolls Royce noi, cu preţuri între 400.000 şi 640.000 de euro, plus peste 20 de modele second-hand, care reprezintă şi clientul-ţintă al service-ului. Ca şi în cazul centrului Ferrari, şi service-ul Rolls Royce vizează atât clienţi din România, cât şi din regiune.

Luxul îşi revine primul

Şeful Automobile Bavaria se aşteaptă ca segmentul premium să fie primul care să iasă din criză, deoarece oamenii de afaceri sunt cei care observă întâi intrarea pe un trend pozitiv a economiei. În segmentul inferior al pieţei, ai în general persoane fizice pentru care criza înseamnă că aceştia nu au primit nicio mărire de salariu de 1-2 ani şi în continuare se luptă să-şi achite datoriile la bancă. "Dacă afacerile îşi revin, angajaţii vor obţine o creştere a salariilor şi atunci vom vedea o schimbare şi în segmentul inferior al pieţei".