Producătorii de PC-uri îşi refac socotelile: de la creşteri la al doilea an pe minus
Majorarea ratei TVA şi reducerea salariilor din sectorul public,
combinate cu achiziţiile mai mici ale statului şi ale firmelor
private ar putea genera vânzări mai mici de calculatoare chiar şi
în raport cu anul 2009, când piaţa s-a comprimat cu aproape 60%,
spun unii dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de profil.
Acer, numărul unu pe piaţa locală de PC-uri, şi-a fixat ca ţintă
menţinerea rezultatelor la nivelul lui 2009, spune Bogdan Iftemie,
directorul de vânzări al subsidiarei locale a companiei taiwaneze.
"Scopul nostru este ca în condiţiile unei scăderi noi să ne
menţinem rezultatele avute anul trecut, atât din punct de vedere
valoric, cât şi cantitativ."
La începutul lunii mai, înainte ca preşedintele Traian Băsescu să
anunţe că executivul va fi nevoit să impună o serie de măsuri de
austeritate, compania taiwaneză nu excludea revenirea pieţei la
nivelul din 2008, de un milion de unităţi livrate.
"Comparativ cu anul trecut ne aşteptăm la o creştere a pieţei,
revenirea putând fi până aproape de nivelul atins în 2008, într-un
scenariu optimist", spunea Iftemie.
În 2009, vânzările de PC-uri s-au redus cu aproape 60% faţă de
nivelul maxim atins în 2008, când românii au cumpărat peste un
milion de calculatoare.
Şi Ciprian Donciu, directorul general al Asus România, numărul doi
pe piaţa locală de PC-uri, este rezervat acum în estimări după ce
în ianuarie 2010 spunea că piaţa ar putea avansa cu 10-15%. "Piaţa
nu a evoluat foarte bine, Avem probleme din cauza deciziilor
guvernamentale de creştere a TVA şi de reducere a salariilor cu
25%", a declarat Donciu pentru ZF. "Aşteptările pentru al doilea
semestru nu pot fi optimiste având în vedere că aceea va fi
perioada în care vor fi puse în aplicare măsurile amintite. Sperăm
măcar la o stabilitate a vânzărilor", a adăugat el.
"Piaţa de PC-uri a scăzut cantitativ în prima jumătate a anului,
dar la nivel de categorii a evoluat diferenţiat", nuanţează
situaţia Iulian Stanciu, directorul general al eMag, cel mai mare
retailer IT&C local. "Vânzările de laptopuri au crescut puţin,
în timp ce desktopurile au scăzut mult, cu aproximativ 40%", spune
şeful eMag, adăugând că retailerul a ajuns la o cotă de 20-22% pe
vânzările de PC-uri portabile.
Şi şeful vânzărilor de la Acer spune că în prima jumătate a anului
vânzările au fost bune pe segmentul laptopurilor, iar cele mai
căutate produse rămân cele care au preţuri sub 2.000 de lei (470 de
euro). "Deoarece în acest moment piaţa din România este foarte
orientată către preţ, produsele care se vând foarte bine sunt cele
poziţionate sub pragul de 2.000 de lei." Compania încearcă să
impulsioneze şi vânzările de PC-uri portabile mai scumpe, dedicate
companiilor, oferind în preţul calculatorului şi cărţi de business.
Iftemie speră, de altfel, ca după scăderea din această perioadă
vânzările să revină pentru ca la nivelul întregului an cifrele să
nu mai fie mai slabe ca în 2009. "În perioada imediat următoare
estimăm o scădere a vânzărilor în principal datorită impactului
emoţional, impact care în ultimele zile din iunie a generat vânzări
mai mari ca în perioada sărbătorilor de iarnă. Totuşi sperăm ca în
câteva luni să ne repoziţionăm şi să revenim la nivelul anterior al
vânzărilor."