Producătorii de PC-uri îşi refac socotelile: de la creşteri la al doilea an pe minus

Autori: Adrian Seceleanu , Magraon Andreea 11.07.2010

Majorarea ratei TVA şi reducerea salariilor din sectorul public, combinate cu achiziţiile mai mici ale statului şi ale firmelor private ar putea genera vânzări mai mici de calculatoare chiar şi în raport cu anul 2009, când piaţa s-a comprimat cu aproape 60%, spun unii dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de profil.
Acer, numărul unu pe piaţa locală de PC-uri, şi-a fixat ca ţintă menţinerea rezultatelor la nivelul lui 2009, spune Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al subsidiarei locale a companiei taiwaneze. "Scopul nostru este ca în condiţiile unei scăderi noi să ne menţinem rezultatele avute anul trecut, atât din punct de vedere valoric, cât şi cantitativ."
La începutul lunii mai, înainte ca preşedintele Traian Băsescu să anunţe că executivul va fi nevoit să impună o serie de măsuri de austeritate, compania taiwaneză nu excludea revenirea pieţei la nivelul din 2008, de un milion de unităţi livrate.
"Comparativ cu anul trecut ne aşteptăm la o creştere a pieţei, revenirea putând fi până aproape de nivelul atins în 2008, într-un scenariu optimist", spunea Iftemie.
În 2009, vânzările de PC-uri s-au redus cu aproape 60% faţă de nivelul maxim atins în 2008, când românii au cumpărat peste un milion de calculatoare.
Şi Ciprian Donciu, directorul general al Asus România, numărul doi pe piaţa locală de PC-uri, este rezervat acum în estimări după ce în ianuarie 2010 spunea că piaţa ar putea avansa cu 10-15%. "Piaţa nu a evoluat foarte bine, Avem probleme din cauza deciziilor guvernamentale de creştere a TVA şi de reducere a salariilor cu 25%", a declarat Donciu pentru ZF. "Aşteptările pentru al doilea semestru nu pot fi optimiste având în vedere că aceea va fi perioada în care vor fi puse în aplicare măsurile amintite. Sperăm măcar la o stabilitate a vânzărilor", a adăugat el.
"Piaţa de PC-uri a scăzut cantitativ în prima jumătate a anului, dar la nivel de categorii a evoluat diferenţiat", nuanţează situaţia Iulian Stanciu, directorul general al eMag, cel mai mare retailer IT&C local. "Vânzările de laptopuri au crescut puţin, în timp ce desktopurile au scăzut mult, cu aproximativ 40%", spune şeful eMag, adăugând că retailerul a ajuns la o cotă de 20-22% pe vânzările de PC-uri portabile.
Şi şeful vânzărilor de la Acer spune că în prima jumătate a anului vânzările au fost bune pe segmentul laptopurilor, iar cele mai căutate produse rămân cele care au preţuri sub 2.000 de lei (470 de euro). "Deoarece în acest moment piaţa din România este foarte orientată către preţ, produsele care se vând foarte bine sunt cele poziţionate sub pragul de 2.000 de lei." Compania încearcă să impulsioneze şi vânzările de PC-uri portabile mai scumpe, dedicate companiilor, oferind în preţul calculatorului şi cărţi de business. Iftemie speră, de altfel, ca după scăderea din această perioadă vânzările să revină pentru ca la nivelul întregului an cifrele să nu mai fie mai slabe ca în 2009. "În perioada imediat următoare estimăm o scădere a vânzărilor în principal datorită impactului emoţional, impact care în ultimele zile din iunie a generat vânzări mai mari ca în perioada sărbătorilor de iarnă. Totuşi sperăm ca în câteva luni să ne repoziţionăm şi să revenim la nivelul anterior al vânzărilor."