Cum a ajuns Turcia de la o scădere economică de 14,5% la o creştere de 11,4% în numai un an
Turcia a fost şi este cunoscută pentru istoria sa, pentru faptul
că este o ţară situată pe două continente sau pentru că este o
destinaţie turistică faimoasă, însă nu s-a remarcat niciodată ca o
mare forţă economică.
Performanţa economică din primul trimestru al acestui an vine să
contrazică acest lucru. Într-un moment în care economia mondială se
chinuie să îşi revină din recesiune, multe state anunţă încă
scăderi economice, Turcia a ieşit la înaintare cu o creştere
economică de 11,4% în primele trei luni ale anului faţă de acceşi
perioadă a anului trecut.
Cum a reuşit statul situat la graniţa Uniunii Europene, căruia timp
de mai multe decenii i-a fost refuzat statutul de membru, pentru că
nu se ridica din punct de vedere economic la nivelul grupării, să
avanseze economic cu 11,4%, când clubul celor 27 de state anunţă în
aceeaşi perioadă o creştere de doar 0,2 procente?
"Fostele puteri pierd din forţă, atât din punct de vedere economic
cât şi intelectual", a spus Vural Ak, 42 de ani, fondatorul şi
directorul executiv al Intercity, cea mai mare companiei de leasing
auto din Turcia. "Turcia are acum forţa de a se menţine singură pe
propriile picioare".
Cu ce iese la înaintare
Turcia beneficiază astăzi de companii puternic competitive, cu
prezenţă pe scena internaţională, de exporturi subtanţiale către
pieţe bogate precum cele din Europa şi din Orientul Mijlociu şi de
atenţia investitorilor, care îşi îndreaptă banii către statul
împărţit între Europa şi Asia.
Primele două luni au fost slabe din punctul de vedere al
exporturilor, însă în luna martie s-a produs schimbarea mult
aşteptată.
Turcia a exportat cu 22,4% mai mult decât în aceeaşi lună a anului
trecut, volumul exporturilor apropiindu-se de 10 miliarde de
dolari.
Trendul s-a menţinut până în luna iunie, ultima lună pentru care
Biroul Naţional de Statistică oferă date. Principalele destinaţii
ale produselor din Turcia sunt Germania, Elveţia, Marea Britanie,
Italia şi Irak.
Europa în principal, şi întreaga lume totodată, utilizează vehicule
din Turcia, se înfrumuseţează cu perle, pietre şi metale preţioase
de aici şi utilizează fierul şi oţelul turcesc.
Statele emergente au început să atragă tot mai mult atenţia, în
condiţiile în care motoarele marilor economii au obosit. Produsele
ieftine din state precum Turcia şi China devin tot mai
căutate.
Investitorii se reorientează spre ţările care au potenţial pentru
că sunt considerate mai sigure.
Turcia este de asemenea una dintre cele mai populare destinaţii
turistice ale Europei. În condiţiile tulburărilor sociale şi crizei
economice din Grecia, turiştii se reorientează, iar Turcia,
principalul rival, este următorul stat pe listă.
Doar anul trecut Turcia a primit circa 32 de milioane de turişti,
cu 3,48% mai mulţi decât în 2008.
Turcia este pregatita pentru UE
Situată la marginea unei Europe obosite şi împovărate de
datorii, care s-ar putea considera norocoasă dacă reuşeşte să
anunţe la sfârşitul anului o creştere economică de circa 1%, Turcia
a renăscut din punct de vedere economic. Pentru primul trimestru,
statul cu capitala la Ankara a avut cea de-a doua creştere de la
nivel mondial, după China (11,9%). Astfel, acum întrebarea este:
cine are nevoie mai mult de cine - Europa sau Turcia?
"Dacă nu aderăm la UE va fi problema lor, nu a noastră", a spus
Mehmet Canayaz, un om de afaceri turc în vârstă de 25 de ani. El
spune că a fost norocos că a trebuit să privească din afară criza
din zona euro. "Dacă ne vor primi într-o bună zi, bine. În anii ce
vor urma vor fi ei cei care vor avea nevoie de noi, mai mult decât
noi de ei. Economia lor nu mai este atât de competitivă precum
era".
În prezent, situaţia economică a Turciei o apropie şi mai mult de
Uniunea Europeană. Datoria publică este mult sub plafonul de 60%
din PIB impus de Uniunea Europeană (49% din PIB). Deficitul bugetar
ar putea fi adus sub nivelul ţintă de 3% din PIB anul viitor.
Principala problemă rămâne inflaţia, care în prezent este de circa
8%, faţă de 3%, limita impusă de UE.
Transformarea pe care a suferit-o economia în doar zece ani este
uimitoare. De la o rată a inflaţiei de 72% şi un deficit bugetar de
16% din Produsul Intern Brut, Turcia a ajuns la o rată a inflaţiei
de 6,5% la sfârşitul lui 2009.
Unii cred că "responsabilul" este primul-ministru Tayyip Erdonagn,
care a combinat atitudinea conservatoare cu prudenţa fiscală,
pentru a transforma Partidul Justiţie şi Dezvoltare, sau AKP, cea
mai importantă mişcare politică din Turcia.