Test Auto ZF: BMW Seria 5. Putem vorbi de o nouă revoluţie?

Autor: Bogdan Alecu 13.07.2010

BMW a lansat Seria 5 la aproape un an după ce a prezentat Seria 5 Gran Turismo - limuzină care îmbină caracterul practic al unui SUV sau break, cu cel al unei limuzine. Aşadar, noua Serie 5, cu indicativul F10, vine să insiste acum mai mult pe caracterul sportiv - şi nu greşeşte deloc, mai ales că vine şi cu un consum mai scăzut de combustibil datorită tehnologiilor EfficientDynamics.
În general cei care aleg o limuzină de clasă mare nu îşi bazează decizia pe preţul maşinii. Cu siguranţă îşi pot permite o Serie 7, spre exemplu. Ci pe imagine. În segmentul premium totul se face pentru imagine - ce comunică acel automobil despre proprietar. Pe al doilea plan este ce oferă maşina cu adevărat.
Noul F10 este aproape radical modificat faţă de generaţia anterioară. Am putea spune că a avut loc aceeaşi revoluţie ca la Mercedes-Benz S-Klasse, la finele anilor 90, când noua generaţie era mai dinamică şi mai mică decât modelul anterior cunoscut sub numele de cod "balenă".
La prima vedere, fără să vrei te gândeşti că îţi aduce aminte de o Seria 3. Maşina pare mult mai dinamică şi în acelaşi timp oferă o notă de eleganţă mai apropiată de Seria 7. Şi în acelaşi timp sportivă decât creaţia lui Bangle lansată în urmă cu aproape opt ani.
Cum iei loc la bord, imediat găseşti elemente deja familiare. Acelaşi schimbător de viteze în formă de joystick, sistemul Dynamic Drive Control, care te ajută să-ţi setezi maşina exact cum ţi-o doreşti sau sistemul iDrive cu display widescreen HD.
Finisarea interioară este impecabilă. Materiale de calitate şi îmbinări "ca la carte". Cu toate că ne aşeptam ca măcar designul să fie împrumutat de la 5 GT, nu a fost aşa, maşinile sunt aproape total diferite, de la design la modul cum se conduc.
De această dată am testat modelul 530d pe un traseu de aproximativ 100 km în Bucureşti şi aproape 500 km din Capitală la Craiova şi înpoi - suficient pentru a ne forma o opinie despre cum se descurcă în România noul Seria 5.
Maşina este echipată cu un motor diesel de 3,0 litri, 245 CP şi 540 Nm, suficient pentru a propulsa maşina de la zero la 100 km/h în puţin peste şase secunde.
Ca şi la 5 GT, acum dispunem de o cutie de viteze automată cu opt trepte, care contribuie semnificativ la reducerea consumului de combustibil. În plus, 530d, poate fi "configurat" pentru a respecta normele de poluare Euro 6.
Primul sentiment este că avem foarte multă tehnologie la dispoziţie. Totul este electronic, totul este asistat. Am fi preferat ca spre exemplu direcţia să nu fie electrică, dar este "asistată electric". Dar acomodarea se face repede. Cu toate că discutăm de multe sisteme de asistare, maşina comunică foarte bine cu cel de la volan. Schimbarea treptelor se face lin, fără niciun indiciu real, iar sunetul motorului nu este prea diferit de unul pe benzină.
Unul din elementele "hi-tech" care au devenit aproape obligatorii este head-up display. Pe parbriz avem afişată direct viteza şi indicaţiile sistemului de navigaţie. Poate părea un simplu "moft", dar nu este. Cu ajutorul displayului de pe parbriz pur şi simplu nu eşti obligat să-ţi iei privirea de la drum, pentru a urmări navigaţia, sau pentru a te asigura că nu depăşeşti viteza legală. Iar acest lucru poate fi chiar o problemă. În special în modul "Comfort", maşina accelerează aproape insesizabil de repede. Odată de trecem în modul normal deja schimbul de trepte se realizează la un nivel mai ridicat al turaţiilor, iar în Sport deja parcă vorbim de o altă maşină.
Pe autostrada A1 probabil cea mai utilă dotare a fost tempomatul adaptiv. Datorită unui radar amplasat în partea din faţă a maşinii, Seria 5 poate frâna atunci când se apropie de o maşină din faţă şi să păstreze distanţa faţă de aceasta. Atunci când automobilul din faţă îşi schimbă banda, Seria 5 accelerează şi revine la viteza iniţială setată anterior. Dacă până acum cruise-controlul nu prea putea fi utilizat în România nici măcar pe autostrăzi, noul sistem se poate dovedi extrem de util inclusiv pe drumurile naţionale.
Consumul a fost un alt element care a impresionat. Cu toate că discutăm de o limuzină de aproape două tone, acesta s-a menţinut în medie la aproximativ 8 litri/100 km.
BMW 530d aproximativ 42.100 de euro fără TVA. În medie, noul 5 este mai scump decât generaţia actuală cu aproximativ 2-3.000 de euro, diferenţă prea mică dacă am lua în calcul lista de dotări sau performanţele dinamice.
În plus, toate motorizările respectă normele de poluare Euro 5, pentru care nu se va plăti nicio taxă de poluare. În plus, cei care doresc să fie şi mai "verzi" pot "echipa" opţional modelul 530d cu norme Euro 6.
În gamă, cel mai ieftin diesel este momentan 525d, echipat tot cu un motor de 3,0 litri, dar care de acesată dată dezvoltă 204 CP, în timp ce preţul de pornire este de 38.130 de euro fără TVA. În perioada imediat următoare gama va fi completată şi de 520d, echipat cu un motor diesel de 2,0 litri şi 184 CP, care oferă un consum mediu de 5 litri/100 km şi un nivel al emisiilor de 132 g/km de dioxid de carbon.