„Pentru grup România este mai importantă ca ţară de producţie decât de vânzări“
![](http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/781/10387/6557487/2/7-rulment-schaeffler.jpg?width=320)
Producătorul german de rulmenţi Ina Schaeffler estimează afaceri de 333 de milioane de euro (1.432 de milioane de lei) în 2010 pentru fabrica pe care o deţine în Braşov, în creştere cu 40% faţă de businessul de 235 de milioane de euro (999 de milioane de lei) înregistrat anul trecut. Salariul mediu în companie pentru 2010 este de 424 de euro.
Potrivit reprezentanţilor companiei, creşterea a fost bugetată
pe baza cererii de export şi a comenzilor venite din industria
auto.
"Anul acesta piaţa externă merge mai bine ca în 2009, iar sectorul
automotive are comenzi mai bune, la fel ca şi sectorul industrial",
a declarat Alexandru Blemovici, directorul general al
companiei.
Schaeffler produce la Braşov rulmenţi de mari dimensiuni pentru
diverse sectoare precum auto, industrial sau eolian.
Reprezentanţii Schaeffler România apreciază că în sectorul eolian
însă activitatea nu este încă la un nivel corelat cu proiectele
anunţate.
"În piaţă există o atitudine pozitivă, dar nu se instalează încă în
ritmul anunţat. Doar în România cererea ar fi trebuit să fie mai
mare la ce proiecte au fost anunţate."
Cele mai avansate proiecte pentru parcuri eoliene sunt deţinute de
CEZ, care se apropie de finalizarea parcului de 139 de turbine din
comuna dobrogeană Fântânele, portughezii de la EDP care au 30 de
turbine în localitatea Peştera din Constanţa şi Enel, care a
început testele pentru cele 17 turbine instalate în judeţul
Tulcea.
Schaeffler nu livrează direct în România producţia realizată la
Braşov. Exporturile companiei merg către centrele logistice ale
grupului, de unde se face redistribuirea în funcţie de comenzi,
reprezintă mai mult de 95% din producţie.
"Suntem competitivi din punct de vedere al costurilor în România.
Pentru grup România este mai importantă ca ţară de producţie decât
de vânzări, pentru că aici nu există încă cerere. Singurul lucru
care ar putea să influenţeze stabilitatea investiţiei este
schimbarea legislaţiei muncii", a spus Blemovici.
El a explicat că schimbarea rapidă a legislaţiei muncii, după cum
s-a întâmplat în cazul TVA, ar putea duce la reconsiderarea unor
decizii investiţionale la nivel de grup. În prezent însă costurile
forţei de muncă din industria locală sunt la un nivel mult mai
redus decât în ţările vest-europene. Spre comparaţie, în Germania
costurile cu forţa de muncă sunt de 11 ori mai mari decât în
România.
"Dar dacă creşterea salariilor pentru a fi în linie cu piaţa şi a
putea menţine angajaţii depăşeşte productivitatea, atunci am putea
avea o problemă."
Efectul TVA de 24%
"Noi suntem în ipostaza în care suntem afectaţi mai puţin de
creşterea TVA, aşa că nu va fi o problemă din punct de vedere al
bugetului. Trebuie să luăm însă în considerare toate aspectele", a
declarat Blemovici.
El a adăugat că producţia este realizată în cea mai mare parte
utilizând materie primă de import, iar volumele sunt livrate la
preţuri negociate anterior în cadrul grupului. Astfel,
recalculările de buget în funcţie de modificările economice locale
sunt reduse.
Pe de altă parte, managerul Schaeffler a apreciat că situaţia
financiară a angajaţilor va fi influenţată în perioada următoare,
fapt pentru care a decis ridicarea măsurii de îngheţare a
salariilor, măsură adoptată în 2008. "Creşterea TVA înseamnă pentru
fiecare dintre angajaţi o reducere reală a veniturilor. Am
înlăturat şi măsura de îngheţare a salariilor, dar asta nu înseamnă
că vor creşte exponenţial."
Potrivit datelor furnizate de Schaeffler, salariul mediu net în
fabrica din Braşov s-a redus de la 1.585 de lei în 2008 (430 de
euro) la 1.465 de lei în 2009 (345 de euro). Pentru 2010 salariul
mediu net bugetat este de 1.825 de lei (424 de euro). Tot pentru
2010 a fost bugetată creşterea efectivului salarial la 3.241 de
oameni de la 2.874 de angajaţi în 2009.
Finalizarea investiţiilor
În 2010 proiectele de dezvoltare ale producătorului de rulmenţi
ajung la final, astfel că volumul investiţiilor se reduce la 13
milioane de euro. Suma va fi utilizată pentru instalarea ultimelor
utilaje în halele de producţie construite în ultimii ani, urmând să
fie completat fluxul de producţie.
"Aici avem finalizate aproape toate investiţiile. Excepţie o face
staţia de transformare a curentului, în care investim aproape 5
mil. euro. Ideal ar fi să o construiască furnizorul de
electricitate, pentru că este o investiţie care produce bani şi ar
fi amortizată în 3-4 ani", a spus Blemovici.
În 2008, perioadă de implementare a unor investiţii importante în
extindere, Schaeffler a adus la Braşov 147 de milioane de euro care
au fost direcţionaţi către construcţia de hale noi şi către
achiziţia de utilaje pentru creşterea producţiei.
Planul investiţional a fost continuat apoi şi în 2009 prin
investiţii de 56 de milioane de euro.