Pe piaţa mobilierului de birou companiile aşteaptă anul 2012, când speră la revenirea vânzărilor
PiaŢa mobilierului de birou a scăzut în primele cinci luni ale
acestui an cu 20% comparativ cu intervalul similar din 2009,
potrivit estimărilor principalilor jucători, în uşoară revenire
comparativ cu prăbuşirea de 50% din 2009.
Dar deşi în primele luni ale anului piaţa a dat unele semne timide
de revigorare, speranţele jucătorilor s-au năruit din nou în
condiţiile în care au observat în ultima perioadă un nou
blocaj.
"Începutul de an atât pentru Greenforest, cât şi pentru piaţa
mobilierului de birou din România şi alte pieţe din Europa a fost
unul bun, marcat de deblocarea unor proiecte de investiţii oprite
în 2009 în special de companiile multinaţionale care formează cel
mai important segment de piaţă. Din păcate, în prezent atât în
România, cât şi pe alte pieţe europene se manifestă un nou blocaj
al pieţei determinat de noua deteriorare a mediului de afaceri,
consecinţă a perturbaţiilor provocate de criza bugetelor de stat şi
a măsurilor neinspirate luate de guverne", a spus Sebastian
Capotescu, marketing manager al producătorului timişorean
Greenforest.
Odată cel mai efervescent segment al pieţei de mobilă, mobila de
birou a început să scadă din 2009, ajungând la 50 mil. euro în acel
an şi la 40 mil. euro sau mai puţin în 2010, potrivit estimărilor.
Anul 2008 a fost cel mai bun pentru jucătorii din această industrie
când piaţa a atins pragul de 100 mil. euro.
"Lipsa noilor proiecte de clădiri de birouri şi existenţa unor
clădiri fără chiriaşi arată că toţi clienţii corporate şi-au
repoziţionat atât necesarul de spaţiu, cât şi cel de mobilier de
birou", a spus Bogdan Staicu, reprezentant al Mobexpert Office.
Nu scapă prea curând de criză
Jucătorii din această piaţă nici nu s-au dezmeticit bine după
prăbuşirea de anul trecut că privesc din nou cum piaţa intră în
blocaj şi estimează că abia în 2012 îşi vor reveni.
"Sperăm ca această nouă blocare a pieţei să fie una temporară, cât
mai scurtă şi sfârşitul de an să nu fie din nou unul îngheţat
complet de investiţii", a mai spus Capotescu de la
Greenforest.
Pe de altă parte, Christophe Weller, Managing Partner al Corporate
Office Solutions (COS), este de părere că revenirea pieţei va
depinde de livrările de clădiri noi, iar în acest moment o serie de
proiecte au fost îngheţate.
"Deocamdată, ne putem aştepta ca 2011 să fie un an cu potenţial de
business scăzut. Orizontul de timp pentru revenirea pieţei ar putea
fi anul 2012. În fond, România rămâne o ţară cu un potenţial mare
în acest sector. Comparativ cu alte ţări vecine (Ungaria, Polonia),
în cazul României încă se poate vorbi de un deficit mare de spaţii
de birouri", a spus Weller.
Proiectele din ce în ce mai puţine, concurenţa crescută şi
presiunea pe preţuri se vor simţi şi la nivelul profitabilităţii,
companiile luând deja în calcul aceşti factori la realizarea
bugetelor. "2010 prezintă mai multe oportunităţi de afaceri decât
2009. Dificultatea constă însă în transformarea acestor
oportunităţi în proiecte realizate, ţinând cont că mediul
concurenţial este mai agresiv ca în trecut. În plus, foarte multe
companii se mută din motive economice, pentru a salva costuri, aşa
că ne aşteptăm la o presiune mai mare asupra preţurilor. Prin
urmare, sfârşitul acestui an va fi marcat şi de o scădere a
indicelui profitabilităţii", a adăugat Christophe Weller de la
COS.
Au spus adio comenzilor de 3 mil. euro "din anii
buni"
Chiar dacă mediul este mult mai concurenţial comparativ cu anii
trecuţi, până acum nu au existat insolvenţe sau falimente printre
firmele mari.
"Înainte de declanşarea crizei, cea mai importantă comandă a
diviziei de birou Mobexpert Office lansată de un singur client a
fost de 3 milioane de euro", a spus Bogdan Staicu de la Mobexpert
Office.
În alte domenii legate direct de consumator insolvenţele s-au ţinut
lanţ, iar din acest punct de vedere jucătorii de pe piaţa
mobilierului de birou se pot considera norocoşi.
Mobilierul de birou reprezintă în jur de 5-6% din piaţa întreagă de
mobilă care anul trecut a fost de circa 900 mil. euro. Producţia
locală de mobilă, care a atins anul trecut
1,6 mld. euro, ar putea creşte în acest an cu 5%, procent care ar
compensa declinul din 2009, potrivit estimărilor Asociaţiei
Producătorilor de Mobilă din România (APMR).