„Noi urmărim profitabilitatea noastră şi a dealerilor, iar primul loc nu reprezintă prioritatea numărul unu“
Paul Flanagan, 41 de ani, şeful Companiei Naţionale de Vânzări a Ford România, care va prelua de la 1 august importurile şi distribuţia mărcii pe piaţa locală, vorbeşte în primul interviu de la preluarea mandatului despre evoluţia pieţei locale în a doua jumătate a anului şi influenţele pe care majorarea TVA şi programul "Rabla" le au asupra vânzărilor.
Flanagan şi Compania Naţională de vânzări a Ford preiau de la
Ion Ţiriac, unul dintre cei mai mari antreprenori români, importul
Ford, o marcă pe care oamenii de vânzări ai lui Ţiriac o lasă pe
primul loc în topul importatorilor auto, după primele cinci luni,
cu o cotă de piaţă de 9% şi la o distanţă de aproape 600 de unităţi
faţă de principalul competitor, Volkswagen.
Astfel, misiunea lui Flanagan nu va fi tocmai uşoară pe o piaţă
auto în scădere, în care diferenţa dintre primele patru mărci de
import este de sub 1.000 de unităţi, iar strategia aplicată de
fiecare jucător este extrem de importantă.
"Ţinta noastră va fi să ne menţinem numărul unu pe piaţă până la
finele anului, dar va fi dificil având în vedere schimbările şi nu
reprezintă prioritatea numărul unu. Noi urmărim profitabilitatea
noastră şi a dealerilor şi în acelaşi timp să atragem cât mai mulţi
clienţi", a subliniat directorul general al Companiei Naţionale de
Vânzări a Ford România. Înainte de a veni în România, Flanagan a
coordonat activitatea de vânzări a 188 de dealeri din Marea
Britanie
Ford a comercializat pe piaţa locală în cinci luni peste 3.900 de
autovehicule, în creştere cu 3% comparativ cu perioada similară a
anului trecut, fiind totodată şi printre puţinele mărci care au
reintrat pe un trend ascendent, depăşind mărci precum Volkswagen
sau Renault. "Modul în care ne vom gestiona activitatea ne va
permite să avem un volum mai redus de maşini aflate pe stoc şi în
acelaşi timp să livrăm rapid maşinile care şi le doresc clienţii",
spune Flanagan.
Interes pentru noi centre Ford
În prezent pe piaţa locală sunt 41 de centre auto Ford, dintre care
11 sunt parte a reţelei ŢiriacAuto, divizia de retail auto a Ţiriac
Holdings. Reţeaua de dealeri este independentă de grupul american,
care va controla direct de la 1 august doar importurile. În 2009,
importurile Ford realizate de Romcar, s-au ridicat la 132 mil.
euro, potrivit datelor Registrului Comerţului, faţă de 310 mil.
euro cu un an în urmă.
Numărul dealerilor se va menţine relativ stabil în acest an,
potrivit şefului Ford, dar pe măsură ce piaţa îşi va reveni există
noi investitori dispuşi să construiască noi dealeri.
"În prezent există planuri cu privire la o creştere puternică a
reţelei de dealeri în România. Dar momentan acestea s-au amânat pe
fondul situaţiei economice actuale. În continuare există puncte în
care trebuie deschise centre în România şi vom încerca să facem
acest lucru. În mare, vom avea acelaşi număr de dealeri pe care
l-am avut şi înainte, poate vor lipsi unu sau doi dealeri."
Flanagan a subliniat că există inclusiv companii din afara României
interesate să investească pe piaţa locală în construcţia unor
dealeri. Ford a fost printre primele mărci importate oficial pe
piaţa locală şi a doua marcă din portofoliul lui Ion Ţiriac după
Mercedes-Benz, care a înfiinţat compania Romcar în 1992. Decizia
Ford de a prelua activitatea de import a fost adoptată în vara lui
2008, la aproape şase luni după ce constructorul american a
achiziţionat uzina auto de la Craiova, unde acum produce utilitara
Ford Transit Connect.
Greu de crezut în revenire în 2010
Piaţa locală a înregistrat în luna iunie o creştere de peste 10% la
aproape 14.000 de maşini, un rezultat foarte bun, în opinia şefului
noului importator Ford, dar care vine pe fondul majorării de TVA şi
care este urmat de unul foarte slab în prima parte a lunii
iulie.
"Aceasta va fi o lună foarte dificilă deoarece o parte dintre cei
care şi-ar fi cumpărat o maşină în iulie au făcut-o luna trecută
înainte de majorare. Datorită situaţiei actuale din economia locală
şi a doua jumătate a anului se va dovedi dificilă, iar aceasta va
continua cel puţin până în ianuarie-februarie", a spus Paul
Flanagan.
În contextul economic actual, în care TVA a urcat la 24%, iar
Guvernul a hotărât creşterea impozitelor şi reducerea salariilor
bugetarilor cu 25%, reprezentantul Ford vede o revenire abia în
prima parte a anului viitor şi nu în toamna acestui an.
"Ne aşteptăm la o revenire economică a României şi implicit a
pieţei auto locale în primăvara anului viitor", a spus
Flanagan.
La nivelul lunii iulie piaţa va suferi un adevărat şoc din punctul
de vedere al vânzărilor în opinia şefului Ford, iar august este o
lună de vacanţă.
"Pentru a ajunge la 100.000 de maşini anul acesta, este nevoie de o
revenire în a doua jumătate a acestui an, de care în acest moment
nu suntem încă 100% convinşi că se va întâmpla", a subliniat Paul
Flanagan.