Analiză: Retailerii încep să-şi dea seama că relansarea consumului nu vine fără reduceri masive de preţ
Pe o piaţă care continuă să se contracte în acest an din cauza reducerilor de salarii şi a disponibilizărilor anunţate în sistemul public şi în cel privat, retailerii pariază pe promoţii mai mult ca în 2009. Reducerile de preţuri ajung chiar şi la 40% în hipermarketuri, iar pe pieţele cele mai afectate de declinul consumului - precum electro-retailul şi comerţul cu mobilă - puţine reţele de magazine au transferat în preţ majorarea de TVA de la 1 iulie, luându-şi astfel riscul de a se adânci şi mai mult în vârtejul scăderilor de vânzări. Pe termen scurt, promoţiile aduc creşteri chiar şi de patru ori ale rulajelor, însă consultanţii atrag atenţia că pot afecta sănătatea financiară a unei companii din cauza reducerii profitului.
"Toată lumea caută preţul cel mai mic în magazine în perioada
aceasta. Gospodinele, în special, ştiu preţurile pe dinafară pentru
că fac comparaţii între magazine", afirmă Marius Caluian,
directorul companiei de cercetare a pieţei MEMRB.
Preţul mic stă şi la baza tuturor strategiilor de marketing ale
retailerilor mari de pe piaţă, iar acest lucru se vede cu ochiul
liber în campaniile de comunicare ale reţelelor de magazine.
"Preţuri mici pe tot parcursul anului", "Hiper-reduceri de preţ"
sau "- 40% pentru sute de produse de vara" sunt doar câteva dintre
sloganurile cu care supermarketurile şi hipermarketurile încearcă
să atragă clienţi în acest an.
"Vom continua campania de comunicare existentă bazată pe preţuri
mici, monitorizând şi ajustând preţurile faţă de concurenţă, vom
renegocia preţurile de aprovizionare cu furnizorii şi vom creşte
preţurile numai în cazul în care nu avem alte opţiuni. De asemenea,
vom continua să investim în practicarea unei politici de preţuri
mici pentru produsele marcă proprie", spune Raluca Pavel,
directorul de marketing al Mega
Image, cea mai mare reţea de supermarketuri din Capitală, cu
vânzări anuale de circa 150 mil. euro.
În criză, liderii de piaţă au dat tonul reducerilor de preţ în
segmentul supermarketurilor.
Imediat după anunţul creşterii TVA, reprezentanţii lanţului de
magazine Billa - cel mai mare operator de supermarketuri la nivel
naţional - au comunicat reduceri de preţ permanente la circa 20%
din articole, pentru a putea îngheţa preţurile la nivelul de
dinaintea majorării taxei.
La rândul său, Mega Image şi-a schimbat politica de preţuri încă
din 2009, an în care a anunţat reduceri permanente de preţuri între
5% si 15% la aproximativ un sfert din articolele din oferta sa.
Practic, aceste ieftiniri au fost susţinute în mare parte prin
reducerea marjei de câştig a operatorilor. Mai mult, Carrefour a
atacat în acest an segmentul supermarketurilor din Capitală mizând
pe comunicarea preţurilor mici în noile sale magazine.
"În general, în segmentele mediu şi inferior din retail, preţul la
raft este cea mai eficientă armă în lupta pentru cote de piaţă, iar
acest lucru este valabil nu doar în perioade de criză", afirmă
Marius Caluian.
Au apărut promoţiile pentru pensionari
Reţeaua de hipermarketuri Real, care operează 25 de magazine, a
demarat recent o promoţie de o lună pentru clienţii care utilizează
pentru prima dată cardul de fidelitate al Real lansat în
parteneriat cu BRD Finance. "Pentru o tranzacţie de minimum 100 de
lei, posesorii de card vor primi drept bonus un cupon valoric de 70
lei pe care îl vor putea folosi la cumpărături în cadrul reţelei
noastre. Promoţia le permite clienţilor pensionari să intre în
posesia unui cupon cadou în valoare de 100 de lei, în aceleaşi
condiţii", au precizat reprezentanţii Real.
Alte campanii promoţionale mari aflate în derulare în reţeaua Real
au la bază reduceri de 40% la câteva sute de produse de vară sau
semnalizarea la raft a articolelor cu cel mai mic preţ din
categoria din care fac parte.
Pantofii şi hainele au reduceri de 30-70%
Retailul de fashion a continuat în acest an campania promoţiilor
agresive, cu reduceri temporare de 30% până la 50% sau cu oferte
care au inclus discount la al doilea produs cumpărat pentru a
stimula consumul. Chiar şi aşa, cei mai mulţi retaileri rămân
pesimişti.
"Redresarea consumului este încă foarte departe de a se realiza,
deoarece sunt tot mai puţini bani, iar aceşti bani se duc în mare
parte către nevoile alimentare, întreţinere, sănătate, şi într-o
mică parte, cu mult mai mică faţă de 2007 şi 2008, către
cumpărăturile de îmbrăcăminte sau încălţăminte", afirmă Adrian
Câzu, directorul de magazine al retailerului de încălţăminte
Benvenuti, care realizează vânzări anuale de circa 8 mil. euro.
TVA se transformă în promoţie
Vestea majorării TVA de la 19% la 24% a pus companiile în situaţia
de a suporta din pripriile resurse diferenţa de 5% pentru a evita
accelerarea scăderilor de vânzări, majoritatea anunţând că nu vor
modifica preţurile la raft.
Printre jucătorii care nu au operat creşteri de preţ se numără
Cavaliere, Kiabi sau Spider Stores. "Această majorare a venit
într-un moment în care retailul începea să se dezmorţească, în plin
sezon de cumpărături şi reduceri. Am ales să suportăm noi diferenţa
de 5% a TVA, astfel încât consumatorii să simtă sezonul
reducerilor", a declarat Dorotheos Hatziioannou, membru în
Consiliul Director al grupului Sprider Stores. În plus, retailerul
de îmbrăcăminte va continua până în august campania de reducere a
preţurilor cu până la 70%.
Şi retailerii Altex, eMag din sectorul electronicelor şi Ikea au
anunţat că vor acoperi majorarea TVA din propriile resurse. "La
circa jumătate din produse am menţinut preţul la nivelul existent
anterior majorării TVA", afirmă Iulian Stanciu, director general şi
acţionar la eMag.
eMag a devenit recent cel mai mare retailer de IT&C din
România, după ce fostul lider, K Tech Ultra Pro, a intrat în 2009
în insolvenţă.
Retailerii aduc servicii gratuite noi
"Cu siguranţă preţul a contat întotdeauna în decizia de achiziţie a
unui produs, însă serviciile retailerilor şi gama de produse rămân
foarte importante.În criză, noi am introdus transportul gratuit al
produselor la clienţi şi service-ul "pick and return" (produsele
care au nevoie de reparaţii sunt transportate gratuit la service-
n. red.), acestea fiind investiţii ale companiei în susţinerea
consumului", spune directorul eMag.
"În 2010 este evident că sensibilitatea la preţ va juca în
continuare un rol decisiv. Serviciile rămân totuşi un element
important: calitatea consilierii şi a sfaturilor profesioniste
oferite de angajatul retailerului, atmosfera din magazin vor juca
un rol influent în asumarea deciziei de cumpărare", spune Lucia
Ungureanu, directorul de marketing al reţelei de magazine de
bricolaj BauMax care se promovează ca un retailer cu discount. În
plus, chiar dacă creditarea este încă îngheţată, majoritatea
reţelelor mari au adus în ultimul an în oferta de servicii carduri
de credit cu perioade de graţie de 3-6 luni.
Preţurile mici, soluţia pentru ieşirea la
suprafaţă?
Unul dintre jucătorii care au combinat reducerile cu plasarea la
raft a unor produse mai ieftine a fost Leonardo, cel mai mare
retailer local de încălţăminte, cu afaceri de circa 100 mil. euro
intrat în insolvenţă în a doua parte a anului trecut.
După ce iniţial a folosit strategia reducerilor cu până la 80%, la
începutul lui 2010 retailerul a început să comercializeze produse
pentru segmentul medium-low, cu preţuri de maximum 30 de euro,
chiar dacă acest lucru a însemnat micşorarea marjei de profit. Pe
termen mai lung, aceasta s-a dovedit a fi cea mai eficientă
strategie de redresare a retailerului, capabilă să-i diminueze
masiv stocurile acumulate. Recent, reprezentanţii companiei
insolvente au anunţat că vânzările s-au stabilizat la 200.000 de
euro pe zi.
"Analizând situaţia existentă şi estimând impactul pe care l-ar
putea avea o majorare a preţurilor în actuala conjunctură
economică, am decis ca preţurile practicate în reţeaua Cavaliere să
rămână neschimbate, iar diferenţa de TVA să fie suportată exclusiv
din adaosul comercial", a declarat la rândul său Mihaela Murariu,
Manager Associate în cadrul Elva Cont SPRL, administrator judiciar
responsabil cu reorganizarea internă a reţelei Cavaliere.
Promoţiile, un joc periculos
Cele mai mari zece companii din industria bunurilor de larg consum
(FMCG) şi-au redus anul trecut profiturile la jumătate faţă de
2008, în condiţiile în care au forţat creşterea vânzărilor pe o
piaţă în declin prin promoţii agresive, arată datele centralizate
de ZF.
Eusediu Margasoiu, partener al companiei de consultanţă de business
The Network, susţine că în 2009 promoţiile au fost principalul
"vinovat" al reducerii profiturilor.
Cum dau tonul liderii de piata
Praktiker, numărul unu pe segmentul retailului de bricolaj, are
în derulare o campanie cu reduceri de 20% la circa 300 din cele
30-40 de mii de produse listate în magazine. Reţeaua germană a
mizat în ultimul an pe parteneriate cu nume mari
din piaţă, precum Petrom şi Orange, pentru a oferi la fiecare bon
de casă de peste 200 de lei bonuri de benzină sau minute de
convorbiri pe mobil. Aceste campanii au adus creşteri ale bonului
mediu de casă în Praktiker între 14% şi 33% pe perioada
desfăşurării lor şi un flux de clienţi cu 5-20% mai mare decât cel
înregistrat anterior, potrivit datelor companiei.
ReŢeaua Billa - cel mai mare jucător pe piaţa supermarketurilor -
face promoţii de la 1 iulie la circa 20% din produsele pe care le
listează. Campania urmăreşte menţinerea preţurile la nivelul de
dinaintea majorării TVA, potrivit unui anunţ al retailerului.
E-mag, liderul comerţului IT&C, dă vouchere de cumpărături cu
reduceri de 5% tuturor clienţilor companiei şi a introdus în
ultimul an mai multe servicii noi pentru clienţi, precum
transportul gratuit sau service-ul în sistem pick-and-return
(produsele care au nevoie de reparaţii sunt transportate gratuit la
service).
Altex, la rândul său, cel mai mare retailer de electronice şi
electrocasnice de pe piaţă, nu a majorat preţurile la raft după
creşterea TVA.
Ce spun jucatorii si analistii pietei de retail
Marius Caluian, directorul general al MEMRB România: În general, în segmentele mediu şi inferior din retail, preţul la raft este cea mai eficientă armă în lupta pentru cote de piaţă, iar acest lucru este valabil nu doar în perioade de criză.
Dan Todor, directorul de marketing al Praktiker: Încrederea românilor în perspectivele de creştere a veniturilor lor pe termen scurt va conta cel mai mult în redresarea consumului pe întreaga piaţă de retail. Pentru bricolaj principalul suport rămâne nevoia oamenilor de a investi în amenajarea locuinţelor.
Iulian Stanciu, director general şi acţionar la eMag: În momentul în care avem o reducere de preţ pe care o promovăm prin newsletter sau pe internet sau alte canale pe care le utilizăm, vânzările cresc de până la de patru ori la produsele respective. Clienţii sunt foarte sensibili la orice înseamnă promoţie.
Adrian Câzu, directorul de magazine al Benvenuti: Pentru a stimula consumul am apelat la promoţii puternice, de exemplu acum avem reduceri de până la 55% la articolele de primăvară-vară şi am lărgit gama de articole cu preţ mic, renegociind în jos preţurile cu furnizorii tradiţionali.