Fără bani de vacanţă, românii cheltuie mai puţin şi pe cremele de protecţie solară
Sindromul vacanţei "acasă" afectează în primul rând agenţiile de turism, businessul lor fiind considerabil mai mic faţă de anii de boom economic, însă la fel de văduvite sunt şi conturile producătorilor de cosmetice de protecţie solară, care se aşteaptă la prima vară de scădere a vânzărilor.
"Vara aceasta voi fi acasă în Bucureşti. Este pentru prima oară
când nu merg în concediu pentru că nu am bani (...) Înainte când
plecam la mare, îmi luam şi creme de plajă. Dădeam în jur de 20-30
de lei", spuns Victor cu tânăr de 25 de ani din Bucureşti.
Pe piaţa produselor de protecţie solară, un business de 12 mil.
euro anual, creşterile de 80% din anii premergători crizei sunt
acum istorie, hipermarketurile vorbind în premieră de scăderi pe
această categorie de produse, în timp ce producătorii se uită la
vremea ploiosă şi la numărul de turişti de pe litoral, ceea ce nu
îi face să fie optimişti.
Puţinele creşteri vin din lansări de noi
produse
"Având în vedere sezonul extrem de ploios din acest an, combinat cu
starea economică precară a României, estimăm o scădere sau în cel
mai bun caz, o stagnare a pieţei în acest an faţă de anul anterior.
O comparaţie reală a anului 2010 vs 2009 se poate face numai după
15 octombrie când vor fi cunoscute retururile din magazine. Până
atunci, nu putem decât să speculăm, uitându-ne la starea vremii şi
la numărul de turişti de pe litoral", spune Andreea Iarca, brand
manager al Elmi Prodfarm.
La finalul iunii iunie, vânzările Elmiplant aveau un plus de 8% în
volum şi 23% în valoare, comparativ cu perioada similară a anului
trecut, însă potrivit reprezentanţilor companei creşterea a avut
loc pe fondul lansării unei noi game de produse.
Şi în marile reţele de margazine, vâzările de cosmetice au intrat
pe un trend de scădere, reprezentanţii retailerilor fiind de
asemenea pesimişti în ceea ce priveşte evoluţia vânzărilor.
"În luna iunie 2010 vânzările pentru această categorie de produse
au fost mai mici decât vânzările din iunie 2009. O parte din
consumatori au renunţat la vacanţă ca urmare a condiţiilor
economico-financiare astfel încât şi vânzările pentru produsele
necesare în vacanţă au scăzut. Contextul economic actual va
determina o parte din comsumatori să renunţe la planurile de
concediu şi să-şi petreacă vacanţa acasă. Din cauza acestui
comportament ne aşteptăm ca vânzările de produse de plajă să fie în
continuare mai mici decât în 2009", a spus Andreea Mihai, director
de marketing al Carrefour România.
Sezonul de vârf, lunile iulie-august ar fi trebuit să aducă vânzări
bune pentru produsele de protecţie solară distribuite prin orice
canal, însă cuvântul de ordine anul aceste este "scădere" şi
"vânzări sub buget". Şi o parte din farmacişti spun că vânzările nu
vor atinge cifrele din buget şi se uită cum majorarea TVA (pentru
produsele non farma) şi scăderea puterii de cumpărare aduc tot mai
puţini clienţi în farmacii. "În lunile mai şi iunie vânzările de
produse solare au fost sub cele bugetate. Chiar dacă nu am fost
optimişti la întocmirea bugetului, realizările de până acum sunt
mult sub aşteptările noastre.
Trendul anunţat de toţi producătorii este cel de scădere pentru
categoria de solare dermatocosmetice pe total sezon vs. sezonul
estival din 2009. Din cauza creşterii TVA, a scăderii puterii de
cumpărare, deprecierii leului, ne aşteptăm şi noi ca vânzările de
produse solare să scadă semnificativ comparativ cu anul trecut.
Nici măcar vremea nu ne-a ajutat până acum", a spus Dorin Catană,
directorul general al Centrofarm.
Vânzările de produse solare prin farmacii s-au ridicat în lunile
mai-iunie 2010 la 50.000 de bucăţi şi 2,4 mil. lei (0,6 mil. euro),
potrivit estimărilor reprezentanţilor Centrofarm. Această categorie
generează 7% din volumul şi 11% din valoarea cosmeticelor vândute
prin farmacii.
Dar mai sunt şi excepţii
Reţeaua de farmacii Sensiblu, care deţine peste 200 de unităţi la
nivel naţional, a anunţat o creştere pe această categorie de
produse şi preconizează în continuare un trend de apreciere
susţinut de promoţii şi oferte speciale. "În lunile mai şi iunie
produsele cosmetice solare au înregistrat o creştere cu 22% a
numărului de unităţi vândute. (...) Creşterea cifrei de afaceri pe
segmentul cosmeticelor solare a fost de 16%. Segmentul
dermatocosmeticelor (produse la limita dintre tratamente
dermatologice şi cosmetice - n.red.) pentru îngrijire solară a
înregistrat o creştere a cifrei de afaceri cu 11% şi o evoluţie
similară în unităţi, comparativ cu perioada mai-iunie 2009", a spus
Robert Popescu, CEO al A&D Pharma, grup din care Sensiblu face
parte.
Nisa produselor pentru copii
O nişă importantă pe această piaţă este reprezentată de piaţa produselor cosmetice pentru copii, care, potrivit datelor The Nielsen Company, s-a ridicat în 2009 la 3,22 mil. lei (0,7 mil. euro) şi 18,7 mil. litri. Pe această nişă, cei mai importanţi cinci producători din punctul de vedere al volumului sunt BDF Germany, Elmi Prodfarm, L'Oreal Paris, Gerocosen România şi Farmec Cluj. Tot cinci branduri ca şi volum sunt Nivea, Elmi Plant, Garnier, Gerocossen şi Gerovital, care au 73,8% din piaţă. La nivelul volumului cele mai mari rulaje se fac prin intermediul super şi hipermarketurilor (82,2%), apoi prin farmacii (12,7%).