Alex Bădilă, Publicis: Să tai bugetele de publicitate fără să te gândeşti la urmări este o atitudine greşită

Autor: Adriana Rosoga 18.07.2010

Foarte multe mărci româneşti au încetat să mai comunice şi riscă să le fie luat locul de către brandurile străine care investesc în continuare în publicitate, consideră Alex Bădilă (36 de ani), managing director al agenţiei de publicitate Publicis.



Într-o perioadă în care companiile se bat în promoţii, în încercarea de a-şi îndeplini un obiectiv pe termen scurt de creştere a vânzărilor, numărul brandurilor noi puse pe piaţă a scăzut faţă de anul trecut, deoarece într-un an de criză "este mai greu să experimentezi pe banii tăi."
"Mă tem să nu ajungem în situaţia în care preţul va fi rege. Asta va depinde foarte mult de evoluţia pieţei. Mă aştept ca o parte din piaţă să iasă de sub imperiul promoţiilor şi să înceapă să construiască branduri", afirmă Alex Bădilă, care precizează că din războiul preţurilor se iese foarte greu.
El spune că în continuare companiile sunt tentate să ia decizii pe termen scurt, fără a se mai construi nimic la nivel de brand. "În perioadă de criză se spune că este stimulată creativitatea. Standardul a devenit însă "play-safe". Există adversitate faţă de risc, faţă de ideile noi, netestate, nemăsurabile direct în vânzări, a doua zi. Deciziile sunt conservatoare."
Nici atitudinea faţă de bugete nu s-a schimbat în comparaţie cu anul trecut, iar unele companii sunt tentate să reducă cheltuielile cu publicitatea fără să ia în calcul impactul pe care îl va avea lipsa comunicării.
"Să tai bugetele fără să te gândeşti la urmări, fără să îţi faci un calcul, cred că este o atitudine greşită. Companiile care evită să mai comunice ar trebui să plece de la întrebarea: uite ce buget am, ce fac cu el? Nu de la ideea «tai bugetul pentru că nu am bani de X»."
Alex Bădilă lucrează în cadrul grupului de comunicare Publicis România din 2002, iar de patru ani a fost numit la conducerea agenţiei de publicitate Publicis, care anul trecut a rulat o cifră de afaceri de 14,9 mil. euro, nivel similar cu cel înregistrat în anul anterior.
Publicis face parte din grupul de comunicare Publicis România, alături de agenţia de media Optimedia şi agenţia de organizare de evenimente Publicis Events, care anul trecut au avut afaceri cumulate de 32 milioane de euro, în scădere de la aproape 49 milioane de euro cât a înregistrat în anul anterior.
"Anul trecut, nu numai că nu am dat afară oameni şi nu am tăiat salariile, dar chiar am făcut angajări. Criza ne-a găsit ancoraţi în realitate."
Pentru acest an, Alex Bădilă se aşteaptă la o scădere atât a cifrei de afaceri, cât şi a profitabilităţii.
"La nivel de cifră de afaceri, anul trecut a fost mai bine ca în 2008. Nu putem spune însă acelaşi lucru despre profitabilitate. Au fost clienţi noi, mai multe proiecte rulate de anvergură mai mare, linii noi de business pentru clienţii existenţi, dar am câştigat mai puţin. Este posibil ca în acest an să fim la cifra de afaceri şi profitabilitate sub nivelul lui 2009."
În condiţiile în care bugetele alocate publicităţii au scăzut, Alex Bădilă spune că new businessul s-a transformat din opţional în vital pentru o agenţie care vrea să-şi păstreze un anumit venit. "Businessul nostru s-a bazat pe două mari direcţii: new business şi linii noi de business ale clienţilor pe care îi aveam în portofoliu (dacă, spre exemplu, lucram doar creaţia, acum am luat şi producţia, BTL-ul sau online-ul.)"
De la începutul lui 2010, Publicis şi-a extins portofoliul cu clienţi noi: brandul de bere Stejar, apa minerală Bilbor (pentru care realizează campania de lansare), Microsoft România (pentru care va asigura servicii de creaţie şi media, inclusiv lansarea Microsoft Office 2010).
Câştigarea de noi clienţi face parte din obiectivele pe care agenţia şi le-a stabilit pentru acest an. "Obiectivele agenţiei se pot împărţi în trei categorii: strângerea rândurilor cu clienţii, investiţii şi extindere în zona de digital (resurse, expertiză, gama de servicii), consolidarea nucleului strategic pentru a oferi valoare adăugată clienţilor."
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei de publicitate, Alex Bădilă nu este prea optimist şi aşteaptă o scădere mai mare decât preconizase la începutul anului. "Dacă până acum erau estimări cum că piaţa de publicitate va scădea cu 10% în acest an, cred că ne putem aştepta la o scădere cu 10-15%, faţă de 2009, atunci când piaţa s-a redus cu 40-45%."