Şeful Asirom: 30% din clienţi au renunţat la reînnoirea poliţelor Casco

Autor: Angela Placinta 18.07.2010

Austriacul Boris Schneider spune că profitabilitatea Asirom va fi afectată anul acesta de majorarea TVA, care va avea un impact direct în valoarea despăgubirilor plătite. În aceste condiţii, asigurătorul ia în considerare atât reducerea costurilor, cât şi majorarea tarifelor.



Piaţa asigurărilor generale va înregistra anul acesta o scădere semnificativă, de două cifre, din cauza reducerii businessului auto, afirmă Boris Schneider, directorul general al Asirom, una dintre cele mai mari companii din piaţa asigurărilor.
"În termeni reali, cred că piaţa de asigurări generale se va reduce cu 10-15% anul acesta. Şi Asirom va înregistra o scădere a subscrierilor, mergem în ritm cu piaţa. În primul semestru am înregistrat o scădere, atât din cauza condiţiilor economice, cât şi a dumpingului practicat de unele companii", spune austriacul.
Cele mai mari probleme ale asigurătorilor vin din segmentul auto, atât pentru că mulţi clienţi au renunţat să îşi mai reînnoiască poliţele, din lipsă de lichidităţi, cât şi pentru că au scăzut puternic vânzările de maşini, mai ales în leasing, care aduceau un volum mare de prime.
"Acum cei puţini care vor să îşi mai cumpere o maşină nu mai fac leasing, ci se duc cu sacoşa de bani la dealer şi cumpără maşini mici, de maximum 10.000 de euro, pe care nici nu le mai asigură. În ceea ce priveşte clienţii existenţi, 30% din ei au renunţat la reînnoirea poliţelor Casco. De asemenea, cred că a crescut numărul celor care circulă fără asigurare RCA (răspundere civilă auto obligatorie - n.r.)."

Semestrul doi va fi mai dificil
Austriacul se aşteaptă ca a doua jumătate a anului să fie mai dificilă pentru piaţa asigurărilor decât prima, în principal din cauza majorării TVA de la 1 iulie, lucru care a dat peste cap bugetele asigurătorilor pentru 2010.
"Va fi un semestru mai prost, din cauza efectelor TVA, vom vedea companii de asigurări cu probleme. După estimarea noastră, rata combinată la Asirom (unul dintre cei mai importanţi indicatori din asigurări, care arată raportul dintre suma chetuielilor cu achiziţia poliţelor plus despăgubirile şi cea a încasărilor - n.r.) va creşte cu trei puncte procentuale, ceea ce este foarte mult. Această creştere ne va mânca din profitul operaţional. Ar trebui compensată cu rezultatul financiar, din investiţii, lucru care nu este posibil atunci când dobânzile sunt în scădere."
Asigurătorii se numără printre companiile cele mai lovite de majorarea TVA, deoarece ei nu o pot deduce, în condiţiile în care primele pentru poliţele de asigurare nu conţin această taxă. În schimb, despăgubirile plătite de asigurători sunt purtătoare de TVA, în special cele la asigurări auto (fără vătămări corporale).
Spre deosebire de asigurări, în alte industrii există posibilitatea de compensare: firmele încasează TVA la vânzări şi plătesc TVA la diverse achiziţii, iar în funcţie de diferenţa dintre cele două sume au fie de recuperat TVA de la stat, fie de plătit. Dacă luăm în calcul valoarea despăgubirilor plătite anul trecut de asigurători, care va rămâne probabil la acelaşi nivel şi în 2010, de 1,22 mld. euro, rezultă că o creştere de 5 puncte va aduce o majorare de 25 de milioane de euro a cheltuieliloe cu daunele la nivelul întregii pieţe. În plus, vor creşte cheltuielile operaţionale ale asigurătorilor.
"Cu siguranţă ne afectează afacerile în mai multe zone. Nu putem recupera TVA şi din această cauză toate cheltuielile vor creşte. Toate serviciile şi produsele pe care le achiziţionăm se vor scumpi, dar cel mai loviţi vom fi pe partea de despăgubiri, acolo este cel mai mare impact", explică Schneider.
În prezent, toate firmele de asigurări caută soluţii pentru a compensa majorarea TVA, luând în calcul atât reducerea costurilor de funcţionare, cât şi majorarea tarifelor.
"Ne gândim acum cum să facem faţă acestei situaţii, ce măsuri să luăm. Va avea impact direct în profitabilitate, luăm în considerare majorarea unor tarife. Dacă plătim daune mai mari, trebuie să încasăm mai mult. Încercăm să reducem costurile cât mai mult posibil."
Asigurătorii vorbesc de mai mulţi ani de pierderile masive pe care le înregistrează pe segmentul auto, din cauza numărului mare de accidente, deşi aceste poliţe - atât Casco, cât şi RCA - se scumpesc în fiecare an.
Odată cu majorarea TVA asigurătorii încearcă să renegocieze cu service-urile auto preţul manoperei şi al pieselor de schimb.
"Avem o relaţie foarte bună cu service-urile auto. Odată cu criza, sunt mai deschişi la discuţii, deoarece trăiesc numai din reparaţii în urma scăderii vânzărilor de maşini", explică directorul general al Asirom.

Anul restructurării
Asirom a trecut anul acesta printr-un proces de restructurare, menit să aducă firma de profit, în urmă căruia compania şi-a redus numărul de angajaţi cu câteva sute de persoane.
"Am centralizat activitatea administrativă şi cea de daune, ceea ce înseamnă că avem nevoie de mai puţini oameni", spune directorul general al Asirom, fără a preciza numărul de persoane care au plecat din companie.
Asigurătorul a înregistrat deja un rezultat pozitiv anul trecut, de 4,9 milioane de lei net (1,2 milioane de euro), după ce în 2007 şi 2008 a înregistrat pierderi cumulate de 100 de milioane de lei (30 de milioane de euro). Compania a înregistrat anul trecut o scădere de circa 10% a primelor brute subscrise, până la aproximativ 660 de milioane de lei (156 mil. euro).
"Vom avea în 2010 un profit mai mare decât anul trecut", spune Schneider.
Compania este controlată de austriecii de la Vienna Insurance, cel mai mare jucător din piaţa locală a asigurărilor, care mai deţine companiile Omniasig, BCR Asigurări şi BCR Asigurări de Viaţă.

O piaţă în scădere
Piaţa asigurărilor a început să scadă anul acesta, după ce 2009 a fost un an destul de liniştit, în care industria a stagnat. În primele patru luni din 2010, însă, piaţa a scăzut cu 4%, până la 3,13 mld. lei, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Subscrierile totale din asigurări generale s-au redus cu 6,6% în primele patru luni, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, până la 2,4 miliarde de lei. În acelaşi timp, asigurările de viaţă au crescut cu 6%, subscrierile ajungând la 555 de milioane de lei.