MEMRB: Retailul modern scade cu 7,6%, micile magazine au rate de declin de două ori mai mari

Autor: Mihaela Popescu 18.07.2010

Anul 2010 a început cu scăderi pe linie în comerţul cu bunuri de larg consum: magazinele tradiţionale, precum buticurile, chioşcurile şi minimarketurile, au pierdut în primele patru luni aproape 15% din vânzările realizate în aceeaşi perioadă din 2009, în timp ce lanţurile de magazine au avut scăderi ale rulajelor pe metru pătrat de 7,6%, arată un studiu al companiei de cercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova.
Piaţa de profil continuă să se contracte în acest an, însă cu un ritm mai aceelerat: dacă în 2009 declinul volumelor de vânzări era de 11% faţă de 2008, în primele patru luni din 2010 ritmul de scădere a ajuns la 16,5%.
Cele mai mari segmente de piaţă - ţigările, carnea procesată şi sucurile carbonatate - sunt încă pe un trend descendent, cea mai abruptă scădere fiind înregistrată la nivelul vânzărilor de produse din tutun (-30% în volum) al căror preţ a fost majorat cu circa 50% în ultimul an pentru a fi acoperită creşterea accizelor.
Studiul MEMRB a luat în calcul 61 de categorii de produse de larg consum (FMCG) şi surprinde dinamica vânzărilor în canalul off-premise, fiind incluse magazinele tradiţionale, hipermarketurile, supermarketurile, magazinele cu cosmetice şi cele cu chimicale, precum şi farmaciile.
"Noi am spus încă de la începutul anului că în 2010 se vor accentua scăderile de vânzări pe piaţa alimentară. Din datele pe care le deţin, eu estimez scăderea pieţei alimentare la 18% în volum în primele patru luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Nu văd un declin al consumului per ansamblu, ci al consumului fiscalizat, iar acest lucru se întâmplă încă din primul semestru al anului trecut, când devalorizarea leului a generat creşterea pieţei negre", a comentat Sorin Minea, preşedintele Romalimenta (Federaţia Patronală Română din Industria Alimentară).
Segmentul alimentar a avut un declin brusc anul trecut: a trecut de la creşteri de 8% în prima jumătate din 2009 la scăderi de 4% la nivelul celor 12 luni, deşi marii producători de talie internaţională pariau pe rezistenţa acestuia în faţa crizei.
Piaţa de profil este estimată la circa 10 miliarde de euro.

Fără expansiune, nici retailul modern nu mai creşte
"Din analiza vânzărilor pe metru pătrat în comerţul modern a reieşit o scădere de 7,6% în valoare în primele patru luni din acest an faţă de perioada similară din 2009. Practic, creşterea vânzărilor în comerţul modern (plus 11,5% - n. red.) s-a datorat deschiderilor de magazine", afirmă Marius Caluian, directorul general al MEMRB România & Republica Moldova.
O analiză publicată recent de ZF arată că în 2009 hipermarketurile - magazine care deţin aproape jumătate din retailul modern cu dominantă alimentară - şi-au diminuat vânzările pe metru pătrat în euro cu 16% faţă de 2008. Dinamica în lei poate fi estimată la o valoare pozitivă, de circa 1-2%, însă euro este moneda în care raportează toţi jucătorii mari din comerţ.

Criza loveşte mai tare în buticuri
Anul trecut, producătorii şi retailerii au forţat redresarea consumului prin reduceri de preţuri sub formă de promoţii, iar acum mizează pe aceeaşi strategie.
Magazinele mici de cartier, majoritatea deţinute de antreprenori locali, au pierdut în primele patru luni peste un sfert din volumele de vânzări din perioada similară a lui 2009, pe o piaţă care s-a contractat cu circa 16% în acelaşi interval, mai arată studiul MEMRB.
În tabăra lanţurilor mari de magazine, scăderile în termeni comparabili (fără expansiune) au fost de circa două ori mai mici, ceea ce arată că retailerii străini şi-au majorat cota de piaţă în detrimentul micilor magazine lovite atât de contracţia consumului, cât şi de lipsa finanţărilor pentru supravieţuire într-o perioadă cu probleme mari de lichidităţi.
Cel mai mare atu al supermarketurilor şi hipermarketurilor este însă puterea de negociere mai mare decât cea a micilor comercianţi, care le permite să fie active pe piaţă cu preţuri reduse cu până la 30% faţă de un chioşc sau o alimentară.

Vânzările Carrefour o iau din nou la vale: -5,8% în T2

Carrefour România, cel mai mare operator de hipermarketuri de pe piaţă, a revenit pe un trend descendent al vânzărilor în trimestrul al doilea al anului, după creşterea de 7% raportată pe primele trei luni faţă de perioada similară din 2009, potrivit rapoartelor financiare ale companiei franceze.
Subsidiara locală, care operează 22 de hipermarketuri şi 29 de supermarketuri în prezent, a realizat vânzări de 265 mil. euro (incluzând TVA) în T2, în scădere cu 5,8% faţă de perioada aprilie-iunie 2009, declinul în lei fiind de 6,1%. Rulajele în magazinele mai vechi de un an s-au redus cu 7,2% în euro în intervalul menţionat, în timp ce expansiunea i-a adus un avans de doar 1% - ritm ce poate fi pus pe seama frânării extinderii la primele semnale de declin al consumului. Cu toate acestea, retailerul şi-a menţinut vânzările la semestru la nivelul din S1 din 2009, de circa 534 mil. euro.
Reţeaua franceză este primul mare retailer din sectorul alimentar care comunică date despre vânzările din prima jumătate a anului.
Reprezentanţii Carrefour România nu au dorit însă să transmită comentarii la aceste raportări. Anul trecut, retailerul a avut o cifră de afaceri de 1.027 mil. euro şi un profit net de 20,8 mil. euro la nivel local, rezultatele fiind similare ca valoare celor raportate pe 2008, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
Compania franceză a frânat brusc investiţiile în expansiunea pe piaţa hipermarketurilor în 2009, după ce cu doar un an înainte inaugura 11 unităţi de acest gen şi anunţa planuri de extindere cu 7 magazine noi pe an până în 2012. Schimbarea de strategie a permis celor mai mari competitori ai săi, Real şi Kaufland, să diminueze distanţa faţă de liderul pieţei hipermarketurilor.
Cel mai mare pariu pe extindere al Carrefour în acest an este piaţa supermarketurilor din Capitală, unde a deschis deja primele sale patru magazine Carrefour Market.