MEMRB: Retailul modern scade cu 7,6%, micile magazine au rate de declin de două ori mai mari
Anul 2010 a început cu scăderi pe linie în comerţul cu bunuri de
larg consum: magazinele tradiţionale, precum buticurile,
chioşcurile şi minimarketurile, au pierdut în primele patru luni
aproape 15% din vânzările realizate în aceeaşi perioadă din 2009,
în timp ce lanţurile de magazine au avut scăderi ale rulajelor pe
metru pătrat de 7,6%, arată un studiu al companiei de cercetare a
pieţei MEMRB România & Republica Moldova.
Piaţa de profil continuă să se contracte în acest an, însă cu un
ritm mai aceelerat: dacă în 2009 declinul volumelor de vânzări era
de 11% faţă de 2008, în primele patru luni din 2010 ritmul de
scădere a ajuns la 16,5%.
Cele mai mari segmente de piaţă - ţigările, carnea procesată şi
sucurile carbonatate - sunt încă pe un trend descendent, cea mai
abruptă scădere fiind înregistrată la nivelul vânzărilor de produse
din tutun (-30% în volum) al căror preţ a fost majorat cu circa 50%
în ultimul an pentru a fi acoperită creşterea accizelor.
Studiul MEMRB a luat în calcul 61 de categorii de produse de larg
consum (FMCG) şi surprinde dinamica vânzărilor în canalul
off-premise, fiind incluse magazinele tradiţionale,
hipermarketurile, supermarketurile, magazinele cu cosmetice şi cele
cu chimicale, precum şi farmaciile.
"Noi am spus încă de la începutul anului că în 2010 se vor accentua
scăderile de vânzări pe piaţa alimentară. Din datele pe care le
deţin, eu estimez scăderea pieţei alimentare la 18% în volum în
primele patru luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Nu
văd un declin al consumului per ansamblu, ci al consumului
fiscalizat, iar acest lucru se întâmplă încă din primul semestru al
anului trecut, când devalorizarea leului a generat creşterea pieţei
negre", a comentat Sorin Minea, preşedintele Romalimenta (Federaţia
Patronală Română din Industria Alimentară).
Segmentul alimentar a avut un declin brusc anul trecut: a trecut de
la creşteri de 8% în prima jumătate din 2009 la scăderi de 4% la
nivelul celor 12 luni, deşi marii producători de talie
internaţională pariau pe rezistenţa acestuia în faţa crizei.
Piaţa de profil este estimată la circa 10 miliarde de euro.
Fără expansiune, nici retailul modern nu mai
creşte
"Din analiza vânzărilor pe metru pătrat în comerţul modern a
reieşit o scădere de 7,6% în valoare în primele patru luni din
acest an faţă de perioada similară din 2009. Practic, creşterea
vânzărilor în comerţul modern (plus 11,5% - n. red.) s-a datorat
deschiderilor de magazine", afirmă Marius Caluian, directorul
general al MEMRB România & Republica Moldova.
O analiză publicată recent de ZF arată că în 2009 hipermarketurile
- magazine care deţin aproape jumătate din retailul modern cu
dominantă alimentară - şi-au diminuat vânzările pe metru pătrat în
euro cu 16% faţă de 2008. Dinamica în lei poate fi estimată la o
valoare pozitivă, de circa 1-2%, însă euro este moneda în care
raportează toţi jucătorii mari din comerţ.
Criza loveşte mai tare în buticuri
Anul trecut, producătorii şi retailerii au forţat redresarea
consumului prin reduceri de preţuri sub formă de promoţii, iar acum
mizează pe aceeaşi strategie.
Magazinele mici de cartier, majoritatea deţinute de antreprenori
locali, au pierdut în primele patru luni peste un sfert din
volumele de vânzări din perioada similară a lui 2009, pe o piaţă
care s-a contractat cu circa 16% în acelaşi interval, mai arată
studiul MEMRB.
În tabăra lanţurilor mari de magazine, scăderile în termeni
comparabili (fără expansiune) au fost de circa două ori mai mici,
ceea ce arată că retailerii străini şi-au majorat cota de piaţă în
detrimentul micilor magazine lovite atât de contracţia consumului,
cât şi de lipsa finanţărilor pentru supravieţuire într-o perioadă
cu probleme mari de lichidităţi.
Cel mai mare atu al supermarketurilor şi hipermarketurilor este
însă puterea de negociere mai mare decât cea a micilor comercianţi,
care le permite să fie active pe piaţă cu preţuri reduse cu până la
30% faţă de un chioşc sau o alimentară.
Vânzările Carrefour o iau din nou la vale: -5,8% în T2
Carrefour România, cel mai mare operator de hipermarketuri de pe
piaţă, a revenit pe un trend descendent al vânzărilor în trimestrul
al doilea al anului, după creşterea de 7% raportată pe primele trei
luni faţă de perioada similară din 2009, potrivit rapoartelor
financiare ale companiei franceze.
Subsidiara locală, care operează 22 de hipermarketuri şi 29 de
supermarketuri în prezent, a realizat vânzări de 265 mil. euro
(incluzând TVA) în T2, în scădere cu 5,8% faţă de perioada
aprilie-iunie 2009, declinul în lei fiind de 6,1%. Rulajele în
magazinele mai vechi de un an s-au redus cu 7,2% în euro în
intervalul menţionat, în timp ce expansiunea i-a adus un avans de
doar 1% - ritm ce poate fi pus pe seama frânării extinderii la
primele semnale de declin al consumului. Cu toate acestea,
retailerul şi-a menţinut vânzările la semestru la nivelul din S1
din 2009, de circa 534 mil. euro.
Reţeaua franceză este primul mare retailer din sectorul alimentar
care comunică date despre vânzările din prima jumătate a
anului.
Reprezentanţii Carrefour România nu au dorit însă să transmită
comentarii la aceste raportări. Anul trecut, retailerul a avut o
cifră de afaceri de 1.027 mil. euro şi un profit net de 20,8 mil.
euro la nivel local, rezultatele fiind similare ca valoare celor
raportate pe 2008, potrivit datelor de la Registrul
Comerţului.
Compania franceză a frânat brusc investiţiile în expansiunea pe
piaţa hipermarketurilor în 2009, după ce cu doar un an înainte
inaugura 11 unităţi de acest gen şi anunţa planuri de extindere cu
7 magazine noi pe an până în 2012. Schimbarea de strategie a permis
celor mai mari competitori ai săi, Real şi Kaufland, să diminueze
distanţa faţă de liderul pieţei hipermarketurilor.
Cel mai mare pariu pe extindere al Carrefour în acest an este piaţa
supermarketurilor din Capitală, unde a deschis deja primele sale
patru magazine Carrefour Market.