Cum a ajuns numărul de telefon al proprietarului AdePlast pe 13 milioane de saci de adezivi

Autor: Catalin Lupoaie 18.07.2010

Marcel Bărbuţ, proprietarul producătorului de adezivi şi vopsele AdePlast, a decis să folosească drept cărţi de vizită sacii de adezivi pe care îi produce la fabricile din Oradea şi Ploieşti, pentru a avea contact direct cu clienţii. Anul trecut a vândut 13 milioane de saci pe care avea trecut numărul personal de mobil şi nu are de gând să renunţe la această strategie începută încă din 1996.
Bărbuţ este singurul proprietar al unei companii locale mari care a imprimat propriul număr de telefon pe un produs, pentru că a vrut să fie primul care află părerea clientului şi nu a vrut intermediari care să transmită aceste informaţii. Businessul AdePlast a ajuns anul trecut la 113,6 mil. lei (26,8 mil. euro), nivel similar cu cel înregistrat în 2008, iar pentru anul acesta estimează o majorare de cel puţin 15%.
"De la producerea primului sac am luat decizia de a pune numărul de mobil pentru a avea un feedback imediat de la clienţii noştri. Acesta a fost şi momentul în care am început să mă implic 100% în acest business. În acea perioadă existau foarte mulţi producători de mortare, care foloseau reţete îndoielnice", afirmă Bărbuţ, care are pe cartea de vizită funcţia de director de marketing.
AdePlast a vândut anul trecut peste 13 milioane de saci, fiecare contract fiind negociat personal de Bărbuţ. Capacitatea de producţie a celor două fabrici de la Ploieşti şi de la Oradea, în care a investit circa 28 mil. euro, este de 31 de milioane de saci de mortare uscate pe an, la care se adaugă o producţie anuală de 220.000 de tone de vopsele şi tencuieli decorative.

Strategie "tipic românească"
Această strategie este văzută de consultanţi ca o paradigmă a antreprenorului român, care vrea să aibă controlul total al businessului. "N-am mai auzit de o asemenea practică la vreo altă companie, este ceva tipic românesc. Antreprenorii români nu au avut timp în ultimii 20 de ani să înveţe ce este capitalismul şi vor să fie în acelaşi timp acţionari, manageri şi directori de marketing. Această strategie este bună dintr-un anumit punct de vedere al comunicării cu clientul final, dar poate să fie o frână în activitatea companiei, pentru că un proprietar nu poate fi expert în toate", afirmă Eusediu Margasoiu, partenerul companiei de consultanţă de business The Network. El susţine că Bărbuţ ar trebui să crească angajaţi din cadrul companiei care să se ocupe de legăturile cu clienţii, strategia actuală fiind o dovadă de autocraţie externă.
Bărbuţ primea în primii ani de activitate chiar şi 20-30 de telefoane pe zi de la clienţi care aveau nevoie de sfaturi legate de modul corect de aplicare a adezivului, telefoanele pentru reclamaţii fiind foarte rare. "Alţii sunau din curiozitate, doar să verifice să vadă dacă sunt chiar eu cel care răspunde. Au mai fost şi unele deranjante, dar cu timpul au dispărut cei ce erau puşi pe glume." Acum nu mai primeşte decât unu-două telefoane pe săptămână, în principal de la marile lanţuri de magazine care în momente de criză stau pe stocuri minime şi rămân foarte des fără marfă şi întreabă cum pot găsi mai repede anumite produse sau anumite culori.

Milioane de "cărţi de vizită" pe piaţă
"Sigur că pentru unii poate să pară un gest nebun să oferi în piaţă milioane de cărţi de vizită. Alţii ar putea să spună că este împotriva uzanţelor de business să faci acest lucru, că aşa ceva pur şi simplu «nu se face». Tocmai de aceea noi o facem. Din punctul nostru de vedere, este o doar o decizie curajoasă, nonconformistă, care ne diferenţiază în piaţă", susţine Bărbuţ.
Cu această strategie, omul de afaceri poate să ia măsuri rapide atunci când este raportată o problemă, pentru că fiecare sac are un cod care indică ziua, ora şi lotul în care a fost produs.
"Pentru fiecare lot de mortare şi vopsea livrat noi păstrăm o mostră care se arhivează. Practic în câteva minute identificăm problema şi întreg lotul produs se retrage de pe piaţă. Avem acest mecanism pus la punct", explică proprietarul AdePlast.