Cum a ajuns numărul de telefon al proprietarului AdePlast pe 13 milioane de saci de adezivi
Marcel Bărbuţ, proprietarul producătorului de adezivi şi vopsele
AdePlast, a decis să folosească drept cărţi de vizită sacii de
adezivi pe care îi produce la fabricile din Oradea şi Ploieşti,
pentru a avea contact direct cu clienţii. Anul trecut a vândut 13
milioane de saci pe care avea trecut numărul personal de mobil şi
nu are de gând să renunţe la această strategie începută încă din
1996.
Bărbuţ este singurul proprietar al unei companii locale mari care a
imprimat propriul număr de telefon pe un produs, pentru că a vrut
să fie primul care află părerea clientului şi nu a vrut
intermediari care să transmită aceste informaţii. Businessul
AdePlast a ajuns anul trecut la 113,6 mil. lei (26,8 mil. euro),
nivel similar cu cel înregistrat în 2008, iar pentru anul acesta
estimează o majorare de cel puţin 15%.
"De la producerea primului sac am luat decizia de a pune numărul de
mobil pentru a avea un feedback imediat de la clienţii noştri.
Acesta a fost şi momentul în care am început să mă implic 100% în
acest business. În acea perioadă existau foarte mulţi producători
de mortare, care foloseau reţete îndoielnice", afirmă Bărbuţ, care
are pe cartea de vizită funcţia de director de marketing.
AdePlast a vândut anul trecut peste 13 milioane de saci, fiecare
contract fiind negociat personal de Bărbuţ. Capacitatea de
producţie a celor două fabrici de la Ploieşti şi de la Oradea, în
care a investit circa 28 mil. euro, este de 31 de milioane de saci
de mortare uscate pe an, la care se adaugă o producţie anuală de
220.000 de tone de vopsele şi tencuieli decorative.
Strategie "tipic românească"
Această strategie este văzută de consultanţi ca o paradigmă a
antreprenorului român, care vrea să aibă controlul total al
businessului. "N-am mai auzit de o asemenea practică la vreo altă
companie, este ceva tipic românesc. Antreprenorii români nu au avut
timp în ultimii 20 de ani să înveţe ce este capitalismul şi vor să
fie în acelaşi timp acţionari, manageri şi directori de marketing.
Această strategie este bună dintr-un anumit punct de vedere al
comunicării cu clientul final, dar poate să fie o frână în
activitatea companiei, pentru că un proprietar nu poate fi expert
în toate", afirmă Eusediu Margasoiu, partenerul companiei de
consultanţă de business The Network. El susţine că Bărbuţ ar trebui
să crească angajaţi din cadrul companiei care să se ocupe de
legăturile cu clienţii, strategia actuală fiind o dovadă de
autocraţie externă.
Bărbuţ primea în primii ani de activitate chiar şi 20-30 de
telefoane pe zi de la clienţi care aveau nevoie de sfaturi legate
de modul corect de aplicare a adezivului, telefoanele pentru
reclamaţii fiind foarte rare. "Alţii sunau din curiozitate, doar să
verifice să vadă dacă sunt chiar eu cel care răspunde. Au mai fost
şi unele deranjante, dar cu timpul au dispărut cei ce erau puşi pe
glume." Acum nu mai primeşte decât unu-două telefoane pe săptămână,
în principal de la marile lanţuri de magazine care în momente de
criză stau pe stocuri minime şi rămân foarte des fără marfă şi
întreabă cum pot găsi mai repede anumite produse sau anumite
culori.
Milioane de "cărţi de vizită" pe piaţă
"Sigur că pentru unii poate să pară un gest nebun să oferi în piaţă
milioane de cărţi de vizită. Alţii ar putea să spună că este
împotriva uzanţelor de business să faci acest lucru, că aşa ceva
pur şi simplu «nu se face». Tocmai de aceea noi o facem. Din
punctul nostru de vedere, este o doar o decizie curajoasă,
nonconformistă, care ne diferenţiază în piaţă", susţine
Bărbuţ.
Cu această strategie, omul de afaceri poate să ia măsuri rapide
atunci când este raportată o problemă, pentru că fiecare sac are un
cod care indică ziua, ora şi lotul în care a fost produs.
"Pentru fiecare lot de mortare şi vopsea livrat noi păstrăm o
mostră care se arhivează. Practic în câteva minute identificăm
problema şi întreg lotul produs se retrage de pe piaţă. Avem acest
mecanism pus la punct", explică proprietarul AdePlast.