De ce ocolesc marile lanţuri hoteliere internaţionale litoralul românesc? Doar două hoteluri operează sub branduri străine

Autor: Mirabela Tiron 19.07.2010

Sub 1% din hotelurile de pe litoralul românesc sunt afiliate la marile lanţuri hoteliere internaţionale, în staţiunile de la mare fiind prezente doar Golden Tulip şi Best Western, în timp ce pe litoralul bulgăresc sau grecesc au pătruns deja branduri ca Hilton, Sol Melia, Royal sau Kempinsky.

Din cele 300 de hoteluri clasificate, doar două unităţi din staţiunile de pe litoralul românesc sunt afiliate la lanţuri internaţionale, respectiv Golden Tulip Mamaia (fostul Fantasy Beach) şi Best Western Savoy din Mamaia.

"Pe litoral nu avem hoteluri care să îndeplinească standardele minimale în ceea ce priveşte siguranţa clientului, structura şi condiţiile oferite. Există multe hoteluri îngrămădite pe suprafeţe mici şi care nu oferă facilităţi. Spre comparaţie, în Turcia sau Grecia există resorturi pe suprafeţe de câteva hectare, ce oferă toate condiţiile", a declarat Tinu Sebeşanu, CEO-ul companiei de consultanţă hotelieră Trend Hospitality.

Hoteluri de peste 50 de ani

George Copos, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni de afaceri români, care controlează două hoteluri la mare, Europa şi Astoria din Eforie Nord, spune că după ce a cumpărat hotelul de patru stele Europa l-a afiliat la Riu, brandul operat de touroperatorul german TUI. "După doi ani cei de la TUI au plecat din cauza condiţiilor din staţiune, mai exact din cauza poluării fonice. Aceştia nu au mai vrut să aducă turişti într-o staţiune zgomotoasă. Eu am investit în afilierea hotelului, dar nu a ţinut doar de mine, ci şi de ce se întâmplă în staţiune", a spus Copos.

Pe de altă parte, Tinu Sebeşanu a mai precizat că atât timp cât hotelurile din staţiunile de pe litoralul românesc şi-au încheiat ciclul de viaţă, adică au ajuns la o vârstă chiar şi de 50 de ani, nu există şanse să atragă lanţuri internaţionale. Majoritatea hotelurilor din staţiunile româneşti de la mare au fost construite înainte de 1989, nefiind renovate sau modernizate după ce au fost vândute de către stat unor oameni de afaceri fără experienţă în turism.

Spre comparaţie, pe litoralul bulgăresc, unde hotelurile au intrat după privatizare în administrarea unor operatori internaţionali specializaţi în industria ospitalităţii, şi-a anunţat recent intrarea lanţul Hilton, care a afiliat un hotel de cinci stele din Nisipurile de Aur.

Adela Cristea, directorul de dezvoltare pe Europa şi Africa în cadrul lanţului hotelier Hilton, a declarat că lanţul investeşte resurse semnificative în dezvoltarea brandurilor Hilton atât în oraşele principale, cât şi în staţiunile româneşti, inclusiv cele de pe litoral. "Nu am semnat niciun contract în acest sens, deocamdată suntem la stadiul de negocieri", a spus ea.

Cu toate acestea, proprietarii români de hoteluri nu au luat în calcul afilierea unităţilor la un lanţ hotelier, având în vedere că acest lucru presupune realizarea unor schimbări în cadrul hotelului pentru alinierea la standardele lanţului.

"Nu m-am gândit să afiliez hotelurile construite acum 30 de ani la un lanţ internaţional. Am modernizat ce s-a putut moderniza, iar ce nu s-a putut a rămas aşa. Acum nu aş putea să investesc în mărirea camerelor doar ca să le afiliez la un lanţ", a declarat Josef Goschy, unul dintre cei mai mari proprietari de pe litoral, care controlează opt hoteluri la mare în Mamaia (Comandor, Amiral şi Orfeu), Olimp (Amfiteatru, Belvedere, Panoramic) şi Cap Aurora (Onix şi Safir).

De ce este nevoie de branduri hoteliere internaţionale?

"Brandurile hoteliere internaţionale sunt o necesitate pentru o destinaţie turistică. Acestea asigură în primul rând un sistem de distribuţie, adică aduc clienţi în destinaţia respectivă", susţine Tinu Sebeşanu. Şi Mircea Vladu, proprietarul agenţiei de turism Prestige Tours, spune că turiştii care au o cultură a vacanţelor aleg hoteluri ce operează sub branduri internaţionale.

Ce implică afilierea la un lanţ internaţional?

Paul Mărăşoiu, preşedintele lanţului hotelier Golden Tulip şi reprezentantul hotelului Golden Tulip Mamaia (fostul Fantasy Beach), spune că în urma afilierii hotelului la lanţul Golden Tulip şi-a asumat derularea anumitor investiţii.

"Până acum am investit 300.000 de euro în refacerea camerelor şi 1,2 milioane de euro în dezvoltarea unui centru de conferinţe. Un lanţ internaţional impune o serie de standarde care trebuie îndeplinite şi în acelaşi timp ţine cont de condiţiile şi facilităţile pe care le oferă hotelul clientului", a declarat el. Mai mult, Mărăşoiu precizează faptul că lanţul hotelier va analiza atât unitatea pe care urmează să o afilieze, cât şi destinaţia, staţiunea în care se află. "Dacă nu există un management profesionist al hotelului, atunci va exista o reţinere din partea lanţului în afilierea unităţii. De asemenea, acelaşi lucru se întâmplă dacă nu «trăieşte» zona în care se află hotelul", a spus Mărăşoiu.

În Bulgaria, la patru, cinci stele

Cu toate acestea, în ultimii 20 de ani nu s-a realizat nicio strategie pentru atragerea de turişti, ceea ce explică numărul mic de turişti străini atras, doar câteva mii din 1,2 milioane de turişti anul trecut. Românii s-au orientat către staţiunile de pe litoralul bulgăresc, grecesc sau turcesc

"În ultimii trei ani am venit în vacanţă doar în staţiunile de pe litoralul bulgăresc, în Albena, Sunny Beach, iar anul acesta la Nisipurile de Aur. Aici condiţiile sunt mai bune, iar preţurile mai mici", spune Ioana, 42 de ani din Slobozia, care a venit la mare pentru opt zile cu familia. Ea şi-a cumpărat sejurul printr-o agenţie de turism şi a ales să se cazeze la hotelul de patru stele Viva, care oferă servicii all-inclusive (cazare şi masă inclusă) la tariful de 51 de euro pe noapte de persoană. Hotelul oferă reducere de 50% la cazare pentru copii cu vârsta cuprinsă între 2 şi 12 ani, dar şi spaţii de joacă pentru copii şi spectacole de animaţie. "Este mai convenabil în Bulgaria pentru familiile care au copii", precizează Ioana.

Un alt turist român, George din Braşov, 48 de ani, cazat în staţiunea Nisipurile de Aur, spune că este mulţumit de condiţiile oferite de bulgari şi că plănuieşte să se întoarcă în această staţiune şi anul viitor.

"Nu mă mai interesează litoralul românesc. Românii te jupuiesc când te prind. Se gândesc doar la cum să îţi ia banii când te prind la hotel sau în restaurante. Problema este că nici măcar nu primeşti ceea ce plăteşti", susţine George, care îşi petrece vacanţa în Nisipurile de Aur alături de soţie, cei doi copii şi familia fratelui său.

Cei mai mulţi turişti români care merg la mare în staţiunile bulgăreşti aleg să se cazeze în hoteluri de patru şi cinci stele, care sunt şi cele mai bine reprezentate în această staţiune. Spre comparaţie, în cea mai cunoscută staţiune de pe litoralul românesc, Mamaia, cele mai multe unităţi hoteliere sunt clasificate la două şi trei stele.