Test Auto ZF: Cum este într-o Skoda Fabia de raliu, pe o probă specială - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 20.07.2010

O maşină preparată pentru competiţii este total diferită faţă de una de stradă. Indiferent de motorizare, clasă, sau marcă şi model. Acelaşi lucru este valabil şi pentru Fabia S2000.

La exterior doar mici elemente amintesc de modelul de serie. Dar când vezi eleronul, jantele OZ albe de raliu şi anvelopele cu profil special pentru macadam, realizezi repede că este departe de modelul cu preţ de pornire de aproximativ 10.000 de euro.

Maşina dispune de un motor pe benzină de 2,0 litri aspirat, care dezvoltă 265 CP şi 245 Nm, repartizaţi celor patru roţi printr-un sistemde tracţiune integrală. Cutia de viteze este secvenţială, cu şase trepte iar viteza maximă este de 190 km/h - pare mică, dar o maşină de raliu poate rula cu 190 km/h pe unde alte maşini nu pot atinge nici 100 km/h.

Cum te apropii de maşină nu ai cum să nu remarci mirosul înţepător de benzină. Maşinile de raliu nu se supun acelorlaşi reguli când vine vorba de emisii şi consum - care într-o cursă ajunge şi la peste 50 de litri/100km.

Interiorul este complet schimbat. Avem panouri la uşi din fibră de carbon, roll-cage - interior ranforsat cu bare care să protejeze pilotul în caz de accident, scaune sport cu centuri cu fixare în cinci puncte - astfel încât practic nu te poţi mişca mai mult de 2 mm în scaun. Planşa de bord practic nu există, fiind mai degrabă un suport pentru indicatoare, iar schimbătorul de viteze este amplasat foarte aproape de pilot. Acest lucru garantează însă siguranţa pe o probă de macadam. Cu toate că motorul nu pare foarte puternic - spre comparaţie cu bolizii de peste 300 CP care au fost proiectaţi pentru asfalt, acesta oferă un răspuns mult mai prompt la apăsarea pedalei de acceleraţie, iar turometrul ajunge la 8.500 rpm.

De aer condiţionat sau orice alt element de confort nici nu poate fi vorba. Iar ventilaţia se realizează prin două fante din plafon. Chiar şi aşa, pe parcursul unei probe speciale numai la confort nu eşti atent, ci cum se comportă maşina, iar într-un raliu fiecare sutime de secundă contează.

Skoda Fabia S2000 deţine titlul de campion în S-WRC la raliul Suediei şi ocupă primul loc atât la echipe cât şi la piloţi în IRC.

În cadrul Campionatului Naţional de Raliuri Fabia S2000 va fi pilotată de Adi Răspopa.