CFR Călători merge numai în jos: -13% pasageri

Autor: Mirabela Tiron 20.07.2010

Compania feroviară de stat CFR Călători a vândut cu 13% mai puţine bilete de tren în primele cinci luni ale acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, pe fondul diminuării circulaţiei între regiuni, dar şi a concurenţei puternice din partea operatorilor rutieri.

"Numărul biletelor de tren vândute s-a ridicat la 25 de milioane faţă de 28,8 milioane în primele cinci luni ale anului trecut", au declarat oficialii companiei. Pe piaţa transportului de călători, CFR Călători este puternic concurat de companiile rutiere private de transport de pasageri, care licitează servicii regulate de transport pe diferite regiuni. Competiţia venită de la companiile rutiere este una din cauzele care au stat la baza diminuării cotei de piaţă a transportatorului feroviar de stat, ce deţine în prezent o cotă de doar 27% pe toată piaţa de călători. Spre comparaţie, în Germania, transportatorul feroviar de călători nu este concurat de companiile rutiere, având în vedere că există interdicţii de operare pentru companiile rutiere. De asemenea, în Italia există câteva rute pe care nu este permisă operarea autocarelor, deoarece acele magistrale sunt deservite doar de trenuri. Gheorghe Popa, secretarul de stat pe probleme feroviare în Ministerul Transporturilor, nu a putut fi contactat de ZF pentru a explica de ce în România nu există restricţii de operare pe rutele pe care activează CFR Călători.

Afacerile companiei CFR Călători s-au diminuat cu circa 3,9% în primele cinci luni ale anului, până la 800,3 mil. lei (190,4 mil. euro). Scăderea cifrei de afaceri vine în contextul în care operatorul de stat a încercat anul acesta să crească traficul de pasageri prin introducerea serviciului de rezervări online a biletelor de tren, dar şi prin extinderea distribuţiei în urma semnării unor contracte cu agenţiile de turism. În ceea ce priveşte însă preţurile practicate de CFR Călători, pe anumite rute, acestea le depăşesc pe cele ale companiilor private rutiere. Spre exemplu, pe ruta Bucureşti-Bacău (distanţa de 300 de kilometri şi aproximativ cinci ore de deplasare cu trenul) preţul unui bilet dus la tren este de 59 de lei, în timp ce la compania privată rutieră Massaro Trans preţul unui bilet este de 40 de lei.

Compania feroviară de stat mai concurează şi cu operatori feroviari privaţi ca RegioTrans sau Servtrans, dar şi cu companiile aeriene ce operează pe rute interne (Tarom, Blue Air, Carpatair).