TBI Credit: Dobânzile nu pot fi scăzute, riscul este prea mare

Autor: Angela Placinta 22.07.2010

Cererea pentru credite de consum se află la un nivel foarte redus, dar finanţatorii nu intenţionează să mai coboare dobânzile pentru a atrage clienţi, afirmând că au costuri mari legate de creditele neperformante. În cazul companiilor de credite dobânda anuală efectivă (DAE) pentru creditele în lei ajunge la 35-40%, mult peste dobânda de politică monetară a BNR, de 6,25%. În cazul creditelor în euro DAE ajunge şi la 30%.

"Dobânzile reflectă riscul. Atâta timp cât rata creditelor neperformante este foarte sus, nu le putem reduce. Dacă ar scădea la jumătate rata daunei, atunci şi dobânzile ar putea coborî. Totuşi, lipsa cererii nu cred că este dată de dobânzile mari, ci de veniturile în scădere ale potenţialilor clienţi", afirmă Traian Baicu, directorul general al TBI Credit, o companie de credite de consum de talie medie.

TBI Credit se aşteaptă la o stagnare a împrumuturilor noi acordate în acest an la nivelul din 2009, deşi la începutul anului îşi bugetase o creştere de două cifre. La sfârşitul anului trecut, soldul creditelor acordate de companie era de circa 90 mil. euro (380 mil. lei), faţă de 120 mil. euro la sfârşitul lui 2008.

"Am prognozat o creştere de 20% a soldului creditelor, dar nu se va întâmpla acest lucru. În primul semestru, vânzările au stagnat la nivelul de anul trecut, de aproximativ 18 milioane de euro", afirmă Baicu.

Compania este controlată de TBIF Financial Services, care mai deţine pe piaţa locală o companie de leasing şi un broker de asigurări.

La sfârşitul lunii iunie, soldul cre ditelor acordate de TBI Credit scă zuse la 350 mil. lei. Baicu spune că se aşteaptă ca a doua parte a anului să fie mai bună, la fel cum s-a întâmplat în 2009, valoarea creditelor noi pe care le va acorda compania în următoarele şase luni fiind estimată la 22-25 mil. euro.

"Cererea este foarte redusă acum, iar cea care există nu este eligibilă: vine de la clienţi cu grad de îndatorare mare şi venituri reduse, pe care nu îi putem finanţa", explică Baicu.

15% din clienţi au probleme

Businessul TBI se bazează pe cre ditele acordate în magazine pentru achiziţia de bunuri, cei mai mari parteneri ai finanţatorului fiind retailerul de bricolaj Dedeman şi cel de mobilă Casa Rusu. De asemenea, compania colaborează cu alţi 2.000 de retaileri de dimensiuni mai mici. Creditele acordate în magazin reprezintă 65% din portofoliul companiei, cele de nevoi personale - 20%, iar cele pe card - 15%. TBI are în prezent 30.000 de carduri în portofoliu, iar până la finalul anului estimează că va mai emite 10.000.

"Rata creditelor neperformante s-a stabilizat în 2010 la nivelul de anul trecut, de 15%, plus-minus câteva procente. Avem în acest moment 15.000 de clienţi aflaţi în executare silită. Nu recuperăm bunurile finanţate, nu au nicio valoare, ne bazăm pe poprirea salariilor şi a conturilor bancare. De la aproximativ 50% din aceşti clienţi nu cred că vom recupera ceva. Este o cifră pe care ţi-o asumi atunci când intri în businessul de credite de consum", spu ne directorul general al TBI Credit.

El susţine că în urma sta bi lizării ratei cre ditelor ne per formante com pania a în re gis trat un profit de 6,2 mil. lei în primele cinci luni din 2010, după ce anul trecut a avut o pierdere de 29 mil. lei. În acest an acţionarii TBI Credit au realizat o majorare de capital de 3 mil. euro, urmând să mai facă una de 5-7 mil. euro.

Pentru a-şi eficientiza activitatea, anul trecut compania a închis 60 de puncte de lucru, în prezent având 100 de unităţi teritoriale şi 300 de angajaţi.

Jumătate din clienţii bugetari ar putea veni pentru restructurare

Traian Baicu estimează că aproximativ jumătate din clienţii companiei care lucrează la stat ar putea cere o restructurare a creditelor pe care le-au contractat, ca urmare a reducerii salariilor acestora cu 25%.

"Suntem îngrijoraţi de scăderea salariilor bugetarilor şi suntem deschişi la cereri de reeşalonare. La noi 10-15% din clienţi sunt bugetari şi ne aşteptăm ca jumătate din ei să aibă probleme cu rambursarea creditelor."

Până în prezent, spune Baicu, doar clienţii care lucrează în mediul privat au încercat să îşi restructureze creditele pentru a plăti rate mai mici, după ce unii dintre ei au rămas fără loc de muncă, iar altora le-au scăzut salariile. Lunar, compania are 200-300 de solicitări de restructurare.

"Nu sunt foarte multe raportat la portofoliul nostru total. Din aceste soli citări, doar 15% sunt aprobate, deoarece mulţi au întârzieri şi la alte instituţii de credit, iar în acest caz probabilitatea să ajungă la default este mare."