Retailerii acuză: “Observatorul preţurilor” al lui Videanu distrage atenţia de la adevăratele cauze ale scăderii puterii de cumpărare a românilor

Autor: Mihaela Popescu 22.07.2010

Reţelele mari de magazine alimentare au reacţionat la propunerea ministrului economiei de a verifica preţurile produselor de bază din comerţ, acuzându-l pe Adriean Videanu că vrea să deturneze atenţia publicului de la adevăratele probleme care generează scăderea puterii de cumpărare.

"Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) consideră că demersul domnului ministru Adriean Videanu de implementare a unui Observator al Preţurilor reprezintă de fapt o altă încercare de deturnare a atenţiei publice de la adevăratele cauze ale scăderii puterii de cumpărare a populaţiei, dar şi de culpabilizare sistematică a comerţului modern din România pentru scăderea nivelului de trai", se arată într-un comunicat al AMRCR.


Adriean Videanu, ministrul economiei, a anunţat marţi că Ministerul pe care îl conduce intenţionează să elaboreze un proiect de verificare a preţurilor din comerţul alimentar, Observatorul Preţurilor, prin intermediu ANPC (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor).

Practic, după intrarea în funcţiune a acestui instrument, un consumator va putea să compare preţurile pentru un anumit produs care este comercializat în 1.400 de puncte de vânzare pornind de la hipermarketuri, supermarketuri, magazine de cartier sau pieţe, şi apoi să ia decizia de cumpărare.

"Demersul unui Observator al Preţurilor este inutil, pentru că nu se adresează adevăratei zone de manifestare a speculării crizei, care este economia subterană, ci comerţului modern, fiscalizat în întregime, şi unde preţurile se ajustează pe baza raportului între cerere şi ofertă; în plus, acesta este ineficient, întrucât implementarea şi actualizarea unui astfel de Observator nu va putea ţine pasul cu ritmul schimbărilor de preţuri, precum şi discriminatoriu, pentru că se doreşte a fi un experiment doar în comerţul cu alimente de bază, în condiţiile în care pentru consumator este la fel de important să afle dacă preţurile sunt concurenţiale şi pentru utilităţile casnice, servicii bancare, telefonie sau chiar pentru serviciile publice", au mai spus reprezentanţii AMRCR.

Videanu a mai precizat marţi că Ministerul Economiei va avea consultări cu marii retaileri pe această temă, însă nu a avansat un calendar al acestor iniţiative.

Potrivit ministrului, în Grecia un astfel de instrument a fost deja implementat, iar reducerile de preţuri au fost de 7%.