Şeful Euroins: Încercăm să scăpăm de eticheta de asigurător RCA

Autor: Angela Placinta 22.07.2010

Euroins, companie de asigurări controlată de bulgarii de la Eurohold, şi-a schimbat radical strategia anul acesta, în încercarea de a reduce ponderea asigurărilor RCA (răspundere civilă auto obligatorie) în portofoliu, după ce anul trecut a avut o strategie de vânzare agresivă pe acest segment.

Compania a decis să îşi schimbe politica după ce anul trecut a înregistrat pierderi din cauza daunalităţii ridicate a asigurărilor RCA, afirmă Alin Bucşa, directorul general al companiei. În 2009 Euroins a fost unul dintre cei mai agresivi vânzători de RCA, având printre cele mai reduse preţuri din piaţă pentru a atrage cât mai mulţi clienţi.

"Nu există jucători care să practice doi ani la rând preţuri reduse la RCA, pentru că nu rezişti. Este o metodă de a câştiga notorietate şi clienţi, noi am avut anul trecut 800.000 de clienţi, mai mult decât dublu faţă de 2008. Acum încercăm să păstrăm doar clienţii buni pe RCA şi să le vindem şi alte produse celor pe care i-am câştigat anul trecut", explică Bucşa, care a fost numit în iulie anul trecut la conducerea Euroins, după ce a fost director al Sucursalei Bucureşti a BCR Asigurări.

"Nu mai avem o strategie agresivă pe RCA, deoarece în 2009 am avut pierderi. Încercăm să ne desprindem de imaginea de asigurător RCA", adaugă directorul Euroins. Anul trecut compania a înregistrat o pierdere de 8,1 mil. lei (1,9 mil. euro), la jumătate faţă de anul anterior.

Despre unele probleme pe care le-a mai avut Euroins cu plata daunelor din cauza creşterii foarte rapide pe RCA, Bucşa spune că acestea nu mai există de când a preluat conducerea companiei, deoarece a fost extinsă mult reţeaua de lichidatori de daune. Creşterea pe RCA a fost atât de rapidă, încât în primul trimestru din 2009 Euroins a ocupat primul loc pe acest segment de piaţă, după campania de iarnă. În primele trei luni din acest an compania ocupa locul şase pe piaţa RCA.

Scădere uşoară în primul semestru

Euroins a înregistrat în primul semestru o scădere uşoară a primelor brute subscrise, de 2-3%, până la 180 mil. lei, însă la sfârşitul lunii iunie va avea o creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2009, spune Alin Bucşa.

Afacerile Euroins au scăzut mai puţin decât cele ale altor companii, având în vedere că asigurătorul are o cotă de piaţă nesemnificativă pe segmentul Casco, cel care a înregistrat cel mai mare declin.

"Nu suntem un jucător important pe Casco deoarece nu promovăm în mod agresiv acest produs. Preţul este destul de redus acum pe piaţă, deoarece sunt multe promoţii, şi nu vrem să îl practicăm. Şi daunalitatea este destul de mare."

În prezent, frecvenţa accidentelor pe segmentul Casco este de 60%, adică 60 din 100 de asiguraţi au un accident, iar pe RCA este de 10%. Dauna medie pe accident a tot crescut în ultimii ani, ajungând la 4.500 de lei în prezent.

Dacă anul trecut asigurările auto au reprezentat 90% din portofoliul Euroins, pentru anul acesta compania şi-a propus să reducă ponderea la 85% şi să se dezvolte mai mult pe piaţa asigurărilor de clădiri. În 2009 primele brute subscrise de Euroins s-au ridicat la 280 mil. lei, iar obiectivul pentru 2010 este o creştere până la 300 mil. lei.

"Pentru orice companie cred că este normal să înceapă prin a se dezvolta pe auto, iar apoi să se reaşeze pe piaţă. Ne interesează foarte mult acum asigurările de clădiri şi de răspundere de toate tipurile."

De asemenea, compania mizează pe lansarea de produse mai puţin obişnuite, cum ar fi asigurarea de pierdere a actelor, pe care o vinde împreună cu RCA şi care acoperă costurile cu emiterea unui nou permis de conducere şi talon în cazul pierderii acestora de către şofer. Printre produsele inovatoare se numără şi asigurarea împotriva virsului AH1N1 (care acoperă o parte din cheltuielile de tratament), pe care compania a lansat-o în ianuarie anul acesta, sub formă de clauză la asigurarea de accidente, în plină "febră" a gripei aviare.

În ceea ce priveşte rezultatul financiar, Euroins se aşteaptă să încheie anul fie cu o pierdere foarte redusă, fie pe zero, iar în 2011 să obţină profit.

A închis jumătate din agenţiile în franciză

Euroins a început în 2008 să dezvolte o reţea teritorială în sistem de franciză, în afară de cea proprie, ajungând la 90 de unităţi anul trecut, însă jumătate din acestea au fost închise. "Avem acum 49 de francize, din aproape 90, câte erau la sfârşitul anului trecut. Le-am închis în urma unui proces de reevaluare, pentru că generau foarte multe afaceri pe RCA şi mai puţin pe alte forme de asigurare, ceea ce nu a fost conform strategiei noastre pe 2010", spune directorul general al Euroins.

Euroins face parte din Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID) şi şi-a propus să se numere printre primele cinci companii de pe segmentul asigurărilor obligatorii de locuinţe.