Cu 5 magazine în plus, afacerile Dedeman cresc cu 15%. Fără expansiune, Praktiker scade cu 14%

Autor: Mihaela Popescu 22.07.2010

La vârful retailului de bricolaj, unde lupta pentru primul loc este foarte strânsă, strategiile de expansiune au dictat în primul semestru şi trendurile afacerilor Praktiker şi Dedeman.

Businessul Dedeman a rămas pe creştere, pe fondul inaugurării a cinci magazine în ultimul an, în timp ce vânzările companiei germane au continuat să se contracte într-un ritm similar celui raportat pe 2009 faţă de anul anterior.

Dedeman şi Praktiker, cele două reţele de magazine care îşi dispută primul loc în retailul local de bricolaj, au raportat ieri date despre vânzările din primul semestru. Germanii de la Praktiker au anunţat vânzări nete de 96,5 mil. euro, în scădere cu 12,4% (14% în lei) faţă de S1 din 2009, în timp ce Dedeman a raportat un avans al afacerilor în linie cu estimările pentru întregul an.

"Relansarea economică din Europa de Est avansează lent. Chiar dacă Ucraina pare să se recupereze mai bine, situaţia economică din România, Bulgaria şi Ungaria rămâne dificilă", se arată în raportul Praktiker, companie care deţine 26 de magazine la nivel local.

Declinul afacerilor vine pe fondul lipsei proiectelor de expansiune în intervalul iulie 2009-iunie 2010, în condiţiile în care cererea de materiale de construcţii şi amenajări interioare continuă să scadă în acest an.

În 2009, germanii şi-au frânat expansiunea internaţională din cauza crizei, ceea ce la nivel local s-a tradus prin reducerea numărului de deschideri de magazine la o singură unitate, faţă de 5 proiecte noi în 2008.

La finalul unui semestru cu scăderi de vânzări, Praktiker a anunţat şi că singurul său proiect de extindere din acest an din România va fi finalizat în ultimul trimestru, fără a preciza însă locaţia.

De partea cealaltă, Dedeman a anunţat că şi-a atins deja ţinta de expansiune a reţelei setată pentru 2010.

"Odată cu deschiderea magazinului Dedeman la Timişoara, la sfârşitul săptămânii viitoare, atingem obiectivul propus de a adăuga reţelei noastre încă patru magazine noi în acest an. Rămânem optimişti şi datorită faptului că în primul semestru am înregistrat creşterea cu peste 15% a vânzărilor pe care am ţintit-o, fără a fi afectată rentabilitatea companiei. Astfel, suntem hotărâţi să continuăm extinderea reţelei Dedeman", a declarat Dragoş Pavăl, preşedintele Dedeman.

Reprezentanţii Dedeman nu au dorit să comunice dinamica afacerilor în termeni comparabili (fără expansiune) înregistrată în acest interval şi nici valoarea cifrei de afaceri pe S1.

Avansul raportat de reţeaua deţinută de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău - singura companie cu capital românesc din topul retailerilor de bricolaj - vine pe fondul extinderii în 5 locaţii noi în perioada iulie 2009-iunie 2010, în oraşele Bucureşti, Iaşi, Braşov, Craiova şi Arad.

La finele primului semestru din acest an, compania avea 19 unităţi operaţionale, iar bugetul de expansiune în cele cinci locaţii bifate pe listă în ultimul an poate fi estimat la 80 mil. euro.

Retailerul român a anunţat o investiţie de 17 mil. euro în unitatea din Timişoara - a 20-a din reţea - aceasta având o suprafaţă de vânzare de 14.500 de metri pătraţi.

Românii au câştigat bătălia profiturilor

Dedeman şi-a îmbunătăţit profitabilitatea anul trecut, raportând un profit net de 104 mil. lei, în creştere cu 30% faţă de 2008, arată datele de la Registrul Comerţului. De partea cealaltă, Praktiker România a trecut pe pierdere, cu un rezultat negativ de 17,2 mil. lei în 2009, faţă de un profit net de 50,5 mil. lei în anul anterior.