Impozitare progresivă versus cota unică
Majorarea TVA conduce la scăderea consumului, a puterii de cumpărare, la creşterea preţurilor, la slăbirea leului , la creşterea evaziunii fiscale, la creşterea inflaţiei şi a sărăciei. Aplicate concomitent, efectele negative ale celor două măsuri se vor cumula şi vor avea pe termen scurt un rezultat contrar celui preconizat şi calculat simplist de guvernanţi prin aplicarea procentelor respective asupra valorilor absolute ale bazelor de impozitare. Astfel, este de prevăzut că se va înregistra o scădere a încasărilor bugetare.
În ultimul timp unul dintre subiectele care au intrat în atenţia
opiniei publice a fost disputa referitoare la cele două sisteme de
impozitare şi anume cel care utilizează cota proporţională şi cel
bazat pe cotele progresive. De fapt este un subiect mai vechi
prezent şi în campaniile electorale din ultimii ani.
Impunerea în cote proporţionale (cota unică în cazul ţării noastre)
exprimă o manifestare a principiului egalităţii în faţa
impozitelor, păstrându-se un raport constant între venit şi
impozit, dar, în acelaşi timp, încalcă principiile de echitate
fiscală deoarece nu are în vedere faptul că puterea contributivă
creşte odată cu creşterea veniturilor realizate de diferite
categorii sociale.
De menţionat că impunerea cu cota unică se aplică în şapte ţări din
UE, în general ţări cu economii emergente şi a fost utilizată
pentru prima dată de Estonia (1991), fiind urmată de Letonia şi
Lituania (1994), Slovacia şi Serbia în 2003, România în 2005.
Impunerea cu cote progresive compuse respectă principiile de
echitate fiscală numai în cazul în care se combină cu sistemul
impunerii globale a veniturilor, indiferent de sursa de
provenienţă. Ambele sisteme de impunere s-au utilizat în ţara
noastră, ambele au avantaje şi dezavantaje, iar echilibrul între
echitate şi eficienţă se poate realiza numai prin asumarea
politică.
Orice modificare de cotă aferentă unui impozit, fie că este vorba
de cota unică, fie că este vorba de cota TVA, trebuie făcută pe
baza unei analize cost-beneficiu astfel încât să se poată
identifica impactul asupra principalilor indicatori macroeconomici,
inclusiv asupra deficitului bugetar.
În România însă nu s-au fundamentat pe baze ştiinţifice aşa-zisele
măsuri anticriză atât de majorare a impozitelor, cât şi de tăiere
simplistă a tuturor salariilor din sectorul de stat cu 25%, ceea ce
va adânci şi mai mult cercul vicios al politicii fiscale în care ne
aflăm.
În primul rând, majorarea taxelor şi a impozitelor într-o perioadă
de criză financiară este total nerecomandată de teoria şi practica
fiscală. Decizia guvernului de a introduce impozitul forfetar,
creşterea bazelor de impozitare şi majorarea TVA reprezintă de fapt
o nouă buclă a cercului vicios.
În cel de-al doilea rând, micşorarea uniformă a salariilor
bugetarilor cu 25% fără nicio justificare ştiinţifică are ca efect
scăderea consumului, scăderea încasărilor din impozitele aferente
reducerii salariilor şi creşterea ratei de credite neperformante
(mulţi bugetari au cel puţin un credit contractat).
Majorarea TVA conduce, de asemenea, la scăderea consumului, a
puterii de cumpărare, la creşterea preţurilor, la slăbirea leului ,
la creşterea evaziunii fiscale, la creşterea inflaţiei şi a
sărăciei (cei mai afectaţi fiind cei cu venituri mici şi
medii).
Aplicate concomitent, efectele negative ale celor două măsuri se
vor cumula şi vor avea pe termen scurt un rezultat contrar celui
preconizat şi calculat simplist de guvernanţi prin aplicarea
procentelor respective asupra valorilor absolute ale bazelor de
impozitare. Astfel, este de prevăzut că se va înregistra o scădere
a încasărilor bugetare.
Pe termen lung, aceste măsuri vor crea dezechilibre care vor amâna
revenirea la creştere economică. Ca urmare a acestor măsuri
ajustările realizate la nivelul sectorului privat nu se vor
reflecta pozitiv în situaţiile financiare ale întreprinderilor, iar
contracţia continuă a economiei va atrage după sine restrângerea
bazei de impozitare şi creşterea aşa-zisei economii gri, ceea ce va
determina majorări de alte impozite.
Ieşirea din acest cerc vicios al politicii fiscale se poate realiza
prin promovarea măsurilor de stimulare a investiţiilor şi prin
majorarea taxării pentru produsele de lux, a celor dăunătoare
sănătăţii sau a celor care obţin venituri mari. Nu sunt adeptul
impozitării progresive şi nici al introducerii de noi impozite dar
impunerea celor bogaţi, protejarea celor cu venituri mici care deja
au fost afectaţi de majorarea TVA şi de efectele acesteia şi
creşterea încasărilor bugetare se pot realiza numai printr-o astfel
de modalitate de impunere. Majorarea cotei unice ar fi o altă
variantă, dar nu cred că este o soluţie deoarece ar afecta în
aceeaşi măsură veniturile fără să ţină cont de puterea de
contribuţie.
Nu peste mult timp ciclul cercului vicios al fiscalităţii
determinat de măsurile luate până acum se va sfârşi şi probabil că
guvernanţii vor fi în situaţia adoptării uneia dintre cele două
variante: impunerea progresivă sau majorarea cotei unice. Eficienţa
acestor măsuri care au fost sau vor trebui adoptate este
condiţionată de mai mulţi factori, printre care: stabilitatea
legislaţiei şi a mesajelor date de guvernanţi, aplicarea unui
sistem de impunere echitabil pentru toţi contribubilii, reformarea
sistemului fiscal, reducerea la strictul necesar şi
gestionarea eficientă a cheltuielilor bugetare,
fundamentarea pe baze ştiinţifice a tuturor măsurilor
economice.
Dan ARMEANU este profesor universitar de finanţe publice şi asigurări, Facultatea de Finanţe-Bănci din cadrul ASE Bucureşti.