Cum reuşeşte oraşul german Köln să atragă peste 2 milioane de turişti anual? GALERIE FOTO

Autor: Mirabela Tiron 25.07.2010

Cu o populaţie la jumătate din cea a Bucureştiului, oraşul german Köln atrage anual peste 2,3 milioane de turişti, din care 2.000 de români, obţinând doar din turism încasări estimate la cinci miliarde de euro, potrivit datelor de la biroul de turism din Köln.
"De la începutul anului până la sfârşitul lunii mai, numărul vizitatorilor a crescut cu 3-4%. Evenimentele organizate în Köln au dus la creşterea numărului de turişti. Deşi pieţele ţintă sunt China, Japonia, SUA, sperăm că vom primi anul acesta mai mulţi vizitatori români", a declarat Josef Sommer, managing director al Oficiului de Turism din Köln, al patrulea oraş că mărime din Germania, după Berlin, Hamburg şi Munchen, cu o populaţie de un milion de locuitori.
Simbolul oraşului, Domul, un obiectiv turistic cu o înălţime de aproape 160 de metri, construit în stilul gotic, este promovat ca principala atracţie a oraşului şi atrage peste un milion de vizitatori. Spre comparaţie, Palatul Parlamentului din Bucureşti a primit 120.000 de turişti în primele nouă luni ale anului trecut, din care 91.000 de turişti străini, potrivit ultimelor date disponibile.
"Magneţii cu domul din Köln sunt suvenirurile cele mai căutate, vânzările fiind mai mari faţă de anul trecut", spune un vânzător chinez, care vinde un magnet cu 2,5 euro. Chiar şi proprietarii de restaurante sau hoteluri vorbesc de afaceri în creştere anul acesta. "Aproape 80% din camerele hotelului sunt ocupate. Este ceva mai bine decât anul trecut", spune Hubert Sowka, directorul de relaţii publice al hotelului Marriot din Köln, în condiţiile în care tariful de cazare pe noapte depăşeşte 100 de euro, iar în oraş sunt 256 de hoteluri (cât pe tot litoralul românesc). Şi în cele 3.300 de baruri, cafenele şi restaurante sunt mai mult de jumătate din locuri ocupate. "Sunt vizitatori care vin în scop de business, dar şi turişti care vin în vacanţă. De asemenea, mai sunt şi persoanele care vin să îşi viziteze rudele sau prietenii", a declarat Josef Sommer.

1.540 de români muncesc în Köln
Dumitru Culaş, 26 de ani, din Suceava, care a muncit în ultimii şase ani ca ospătar în baruri şi restaurante din Italia şi Ucraina, dar şi în construcţii în Cehia, spune că a stat trei luni în Leverkusen, un oraş în apropiere de Köln, încercând să îşi găsească un job. "Am renunţat la un job sezonier în staţiunea Jupiter pentru a merge în apropiere de Köln, unde locuiesc de şapte ani mama şi sora mea. Am încercat să îmi găsesc ceva de muncă pe vară, dar nu am reuşit", spune Dumitru. El susţine că angajatorii germani sunt "pretenţioşi" şi cer cunoaşterea limbii germane, dar şi realizarea unei asigurări medicale, care este foarte scumpă, după cum apreciază românul. "Salariul pe care l-aş fi putut primi ca chelner într-un restaurant din Germania era de 800 de euro. Atât câştigă şi mama mea, care lucrează ca bucătăreasă într-un restaurant. În schimb, sora mea, care este ospătar, câştigă 1.000 de euro pe lună", povesteşte Dumitru Culaş, care mai adaugă că menajerele sau asistenţii medicali privaţi sunt mai bine plătiţi în Germania.
El susţine că şi-ar dori să lucreze din nou în Bari în Italia, la cules de măsline, unde câştiga
40-45 de euro pe zi, pentru patru-cinci ore. "Chiria era mult mai mică decât cea din Germania, plăteam până în 200 de euro pe lună, faţă de peste 450 de euro cât costă chiria pe lună în oraşele aflate în apropiere de Köln." Pentru un apartament de două camere din Köln, chiria pe lună ajunge şi la 750 de euro, potrivit unui ghid.

GermanWings, ocupare de 80%
Compania germană GermanWings, divizia low-cost a Lufthansa, care operează din Bucureşti zboruri spre Koln, Stuttgart şi Berlin, a operat în prima parte a acestui an cu aproape 80%-90% din locurile ocupate din avioane. "Situaţia este stabilă pe piaţa românească", a declarat Andreas Engel, directorul de comunicare al companiei germane. El a mai spus că GermanWings operează pe profit în România, chiar dacă preţul biletelor dus începe de la 100 de euro cu bilete rezervate cu două săptămâni înainte de plecare. Anul trecut, compania estima că va transporta din şi înspre România 80.000 de pasageri, ceea ce înseamnă afaceri de câteva milioane de euro.