PLANETA ARTE / Cutremur în lumea culturală franceză
Mort sau viu la MAD
Din bube, mucegaiuri şi noroi, dar şi din insecte, scoici, oase ori
rămurele, 30 de artişti contemporani (între care îi amintim pe
Jennifer Angus, Keith W. Bentley, Nick Cave, Tessa Farmer, Tim
Hawkinson, Jochem Hendricks, Alastair Mackie, Kate MccGwire, Susie
MacMurray, Shen Shaomin şi, desigur, nelipsitul Daaaaaaaaaaaamien
Hirst) au organizat, la Museum of Arts and Design (MAD) din New
York, expoziţia "Dead or Alive", care îşi propune să recupereze
artistic diverse materiale organice, creând varii instalaţii şi
sculpturi bizare.
Una dintre vedetele acestui show care vesteşte întoarcerea artei la
natură a fost Fabian Pena, un artist devenit de ani buni entomolog
(sau, dacă îngăduiţi un strop de cinism, insecticid). Omul este
literalmente îndrăgostit de libărci, pe care le colecţionează de pe
oriunde se duce, "în Cuba sau Mexic, la Huston sau Miami". Acolo le
ucide cu un aerosol, le pune într-un bol de sticlă şi le cară până
la atelierul său din Florida, unde le desface în părţile componente
(elitre, picioruşe, antene etc.), pe care ulterior le integrează în
operele sale. În acest mod, compune din elitre un craniu uman (foto
1), oasele piciorului şi ale mâinii în mărime naturală şi fidele
anatomic. "Libărcile sunt un martor extraordinar al vieţii noastre
cotidiene, spune Pena şi, în plus, reprezintă un material pe care
mi-l pot procura cu uşurinţă. Un material mult mai ieftin decât
uleiurile sau acrilicele". Graţie aripioarelor de gândac, nunaţelor
lor infinite, Pena îşi ia propriul zbor estetic şi se deosebeşte
radical de mulţimea artiştilor tradiţionali.
Laura Splan este şi mai tăioasă. Practică fără ezitare, cu o
competeneţă atestată medical, flebotomia (incizia venelor) şi
transformă, astfel, o metaforă (punerea propriului sânge în slujba
artei) într-o realitate sangvinolentă. Laura pictează cu sângele
personal (foto 2) nişte panouri de hârtie pe care, la o primă
vedere, publicul le găseşte "agreabile vizual". Ulterior, după ce
descoperă, pe o notă explicativă, care este ingredientul de bază al
picturii, se produce o reacţie complexă, care amestecă fascinaţia
şi repulsia. Multă lume şuşoteşte: "Sper că n-are vreo
boală!"
Un alt original este Levi van Veluw, care îşi tratează trupul ca pe
o ţarină (cu accentul pe "a"). Bioartistul îşi lipeşte pe piele
muşchi (din cei carea arată Nordul), smocuri de iarbă, frunze,
crăcuţe şi inflorescenţe, semănând cu un portret arcimboldesc (foto
3).
Masa rotundă care inaugurat expoziţia a lansat o dezbatere despre
punctele comune şi divergenţele dintre artă şi ştiinţe. Corolarul:
ne aflăm în faţa a două domenii diferite, importante, creative,
animate de o curiozitate asemănătoare şi de dorinţa de a găsi
soluţii. Artiştii sunt însă autorizaţi să inventeze, în vreme ce
savanţii se cuvine să se abţină.
Adio, mecenat? Da, se întâmplă şi la case mai mari şi
mai frumoase!
Aşa cum se ştie, odată cu intrarea în vigoare a dispoziţiilor
fiscale legate de legea din 1 august 2003, mecenatul a devenit în
Franţa unul dintre elementele-cheie ale finanţării instituţiilor
culturale. În anul 2009, Muzeul Luvru (foto 4) a declarat că deţine
32 de milioane de euro, ca resurse provenite din mecenat (inclusiv
pentru achiziţii), Centrul Pompidou - 8 milioane, iar Versailles -
6,5 milioane. Potrivit Palmaresului revistei Artclair, suma totală
pentru muzeele franceze provenită din această sursă de finanţare
pentru 2008 s-a ridicat la 66 de milioane de euro. Îngăduind
întreprinderilor o defiscalizare a impozitului pe venit care urcă
până la 60% (66% în cazul particularilor), sau de 90% când este
vorba despre achiziţionarea unor comori naţionale pentru muzee,
această lege a găsit un uriaş ecou favorabil în lumea
întreprinderilor. Sprijinind organizarea unor expoziţii sau a altor
evenimente culturale, ele au descoperit un vector de comunicare mai
valorizant decât însăşi publicitatea şi au beneficiat de importante
avantaje fiscale. Asta pentru că dispozitivul financiar la care ne
referim este, fără doar şi poate, unul dintre cele mai atractive de
pe planetă. În acelaşi timp, nu trebuie uitat, el a privat
ministerul finanţelor de importante sume de bani. Situaţie cu atât
mai stânjenitoare cu cât, spun gurile rele, au fost constatate
anumite practici abuzive, atunci când muzeele au finanţat, prin
intermediul acestei înlesniri fiscale, servicii uneori foarte
îndepărtate de domeniul culturii. Ca urmare, comisia de finanţe a
adunării naţionale a recomandat guvernului o regândire a
deducerilor ce decurg din sponsorizarea culturală, fapt ce va duce,
în luna august, la luarea unor decizii dureroase. Situaţia culturii
franceze ar putea fi sever afectată, în condiţiile în care bugetul
ministerului culturii nu poate să crească până în 2013 (aşa cum a
anunţat Francois Baroin, ministrul bugetului şi al reformei, la
sfârşitul lunii iunie). Ba chiar, ţinând seama de inflaţie, ar
putea cunoaşte scăderi sensibile.
Dispozitivul fiscal de care vorbim a constituit simbolul politicii
culturale iniţiate în 2002, odată cu întoarcerea dreptei la
guvernare, după perioada de coabitare.