România, fostul „El Dorado“ al mallurilor, a intrat în hibernare

Autor: Cristi Moga 28.07.2010

În perioada 2007-2009 România era considerată un adevărat "El Dorado" pentru dezvoltatorii de mall-uri şi parcuri comerciale: timp de aproape trei ani, la fiecare cinci săptămâni era inaugurat câte un nou proiect comercial, fie în Bucureşti sau în oraşele mari, fie în oraşe mai mici precum Deva, Focşani sau Buzău, ai căror locuitori însă nu aveau forţa financiară de a susţine vânzările retailerilor care au ocupat spaţii în proiectele de zeci de milioane de euro.
Toată această efervescenţă a fost determinată tocmai de comparaţiile cu alte ţări din jur, faţă de care România avea un stoc de spaţii comerciale moderne de trei-patru ori mai mic, raportat la numărul de locuitori.
După finalizarea unor proiecte şi odată cu acutizarea crizei financiare, ce a tăiat din apetitul pentru consum al românilor, numeroase investiţii s-au dovedit nesustenabile, astfel că încă de anul trecut au fost consemnate primele închideri de centre comerciale - Armona Center din Brăila şi Trident din Sibiu.
Zeci de proiecte pentru alte centre comerciale au fost trase pe linie moartă, deşi potrivit datelor consultanţilor, România continuă să fie în partea inferioară a clasamentului privind suprafaţa spaţiilor comerciale raportat la numărul de locuitori, depăşind în Europa doar state precum Rusia, Turcia, Ucraina sau Bulgaria, potrivit unui studiu Cushman & Wakefield valabil în primul trimestru.
Suprafaţa închiriabilă de spaţii comerciale era în România de 98 mp/ 1.000 de locuitori, faţă de 119 mp în Ungaria sau 173 mp în Polonia.
La ora actuală în construcţie se mai află un singur mall - Gold Plaza din Baia Mare - a cărui deschidere este programată pentru toamna acestui an. În primăvară mai multe companii au anunţat planuri să înceapă anul acesta lucrările la noi proiecte, dar până în prezent aceste intenţii nu s-au concretizat.