Cum se dezvoltă Avon în competiţia dură cu giganţii din retail pe o piaţă în care „toţi clienţii sunt expuşi unei avalanşe de oferte“
Avon Cosmetics România, cea mai importantă companie de vânzări directe la nivel local, cu afaceri de peste 110 mil. euro, şi-a dat seama că fără promoţii şi oferte nu are cum să crească, în condiţiile în care clientul, cu un buget mai mic pentru cumpărături, se îndreaptă spre produsele mai ieftine, este atras de promoţii şi preferă să ofere puţini bani în schimbul unor servicii cât mai bune.
"A existat o scădere pe partea de retail în prima parte a
acestui an, iar o mare parte din clienţi a migrat către vânzările
directe datorită ofertelor", exemplifică Răzvan Diraţian,
directorul comercial al Avon Cosmetics România & Moldova, unul
dintre factorii care pot duce la creşterea afacerilor într-un an în
care majoritatea companiilor anunţă continuarea tendinţei de
scădere a businessului.
Răzvan Diraţian, 34 de ani, a preluat anul trecut de la Angela
Creţu un business de 112,7 milioane de euro (473,7 mil. lei), după
ce Creţu a fost numită vicepreşedinte Business Model Innovation în
cadrul Avon New York.
Conducerea companiei recunoaşte că banii "salvaţi" din diminuarea
cheltuielilor interne şi din renunţarea la facturi şi comenzi pe
hârtie, cheltuieli de câteva sute de mii de dolari, au luat drumul
promoţiilor, al advertisingului şi al îmbunătăţirii catalogului de
produse. "Toţi clienţii sunt expuşi unei avalanşe de oferte. A
crescut accesul către retail incredibil de mult în ultimii trei
ani, toate oraşele sunt acoperite la un anumit nivel, pornind de la
discounteri până la hipermarketuri, iar noi intrăm în competiţie cu
aceste lanţuri de distribuţie, dar şi cu competitorii de vânzări
directe. Am folosit toate resursele în zona de promoţii, am păstrat
bugetele de advertising şi am îmbunătăţit marchandisingul în
broşură", declară Diraţian. Scopul acestor oferte este să crească
frecvenţa de cumpărare şi să dezvolte cross-category (alegerea
produselor din toate categoriile de către clienţi).
Compania nu a majorat nici preţurile în urma creşterii TVA pentru a
susţine "creşterea cu o cifră" a numărului de clienţi, targetată
pentru acest an. "Nu vom modifica preţurile cel puţin pentru
următoarele 2-3 campanii, adică până la sfârşitul verii, pentru a
avea comenzi cel puţin în acelaşi ritm ca până acum. Piaţa este sub
şoc, va trebui să aşteptăm reacţia consumatorului şi să vedem ce
oportunitate există în a păstra preţurile nemodificate. Vom lua
decizii pe termen scurt, influenţate de schimbarea comportamentului
de consum, de nivelul de venituri disponibil din piaţă, dar şi de
evoluţia economică macro", anunţă Diraţian.
Integral pe online
Încă din 2009, moment în care businessul Avon a trecut integral pe
online, compania a lucrat la servicii, astfel că în momentul de
faţă poate acoperi toate zonele României, durata de livrare a unei
comenzi fiind de 24 de ore. Mediul rural, unde retailul clasic nu
poate pătrunde cu oferte variate, este de asemenea un punct de
creştere important, circa 40% din veniturile totale, care depăşesc
110 milioane de euro, fiind furnizate de consumatorii de la sat.
Profitul companiei s-a ridicat la 20,6 mil. euro (86,41 mil. lei)
în 2009, în creştere cu 14% faţă de anul anterior, potrivit datelor
Registrului Comerţului.
"Clienţii din mediul rural au un comportament asemănător cu cei din
mediul urban şi surprinzător aceeaşi deschidere către canalele
virtuale prin care comandă produsele Avon. În plus avem comanda
prin sms, un canal alternativ destinat în special zonelor rurale
unde penetrarea internetului este destul de scăzută. Anual avem
5.000 de comenzi prin sms", spune directorul comercial al
Avon.
De anul acesta, compania va introduce şi posibilitatea de plată
prin telefon, pe lângă cea la oficiile poştale, bănci sau internet.
Astfel, clienţii Avon pot solicita ataşarea unui cont pe telefonul
mobil prin intermediul căruia să poată face plata în contul
retailerului, specificând numărul facturii, numărul de reprezentant
şi suma de plată.
Cine este noul şef al Avon
În vârstă de 34 de ani, Diraţian lucrează pentru Avon România de
aproape 11 ani. Imediat după terminarea Facultăţii de marketing din
cadrul ASE, Diraţian a aplicat pentru un post în cadrul companiei
de cosmetice, iar timp de şase ani a ocupat poziţii ca sales
analyst, sales support coordinator sau sales support manager.
"În 2005 a fost înfiinţat un departament nou de business
development, iar eu am devenit managerul acestuia, moment în care
am avut deschidere către toate departamentele, către proiecte noi,
strategie. După 4 ani am avut oportunitatea de a prelua frâiele
întregii organizaţii la nivel local şi mai nou pentru
Moldova."
În prezent, Răzvan Diraţian este responsabil cu strategia de
creştere, vânzări, dezvoltare şi susţinere a brandului la nivel de
România şi Moldova, dar şi cu dezvoltarea oamenilor în condiţiile
în care România este ţară exportatoare de personal, peste 30 de
angajaţi români lucrând la nivel regional şi global în cadrul
Avon.