Prognoze sumbre în retail: pieţele din Cehia şi Slovacia revin pe creştere, România stă aproape de minus 5%

Autor: Diana Tudor Stoica 28.07.2010

Vânzările din retail vor scădea anul acesta cu 4,6% pe plan local, doar Bulgaria urmând a fi mai afectată pe acest segment, cu o scădere de 6%, potrivit estimărilor prezentate într-un studiu al companiei de consultanţă şi cercetare a pieţei Candole Partners.

Cu toate acestea, analiştii susţin că cel mai mare risc de scădere a vânzărilor va fi înregistrat în România şi Ungaria.

"Chiar dacă în unele ţări europene previziunile sunt mai pesimiste decât cele realizate pentru România sau Ungaria, cum este cazul Bulgariei, din punct de vedere economic şi politic aceste ţări sunt mai stabile şi au din acest motiv şanse mai mari să înregistreze o revenire mai rapidă. De asemenea, Slovacia este mult mai deschisă din punct de vedere economic şi mult mai dependentă de Germania", a declarat Ivan Kotev, analist economic al companiei de consultanţă şi cercetare a pieţei Candole Partners.

Astfel, în timp ce pentru Slovacia, Polonia şi Cehia analiştii previzionează o stagnare sau o creştere mică a pieţei de retail în acest an, pentru Ungaria, România şi Bulgaria, aceştia estimează un nou an de scăderi.

Reprezentantul Candole a adăugat că principalul indicator care a fost luat în considerare la realizarea acestor previziuni a fost gradul de incertitudine, în ceea ce priveşte revenirea economică afiecărei ţări, deoarece este un element a cărui evoluţie este vizibilă în consum.

Studiile Candole arată că în timp ce vânzările cumulate de alimente, băuturi şi tutun, precum şi cele de medicamente şi cosmetice, combustibili sau bunuri de lungă durată au înregistrat în mare parte scăderi de la începutul anului 2009 până în primul trimestru al acestui an, există în continuare segmente care înregistrează creşteri.

"După primele trei luni din 2010 sectorul nu prezintă semne de îmbunătăţire. Românii şi-au redus considerabil cheltuielile cu mâncarea, dar şi cu bunurile de lungă durată. Vânzările online înregistrează însă creşteri cu o rată de două cifre, determinată de preţurile mai competitive", concluzionează analiştii Candole în raportul despre piaţa de retail românească. Spre exemplu, eMAG, cel mai mare retailer online de pe piaţa locală a obţinut în primele şase luni ale anului afaceri de 41 mil. euro, în creştere cu 64% faţă de primul semestru al anului trecut.

Pe de altă parte, studiile companiei de cercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova realizate pentru primele patru luni ale acestui an susţin că piaţa de profil continuă să se contracte în acest an, cu un ritm chiar mai aceelerat ca cel din 2009. Astfel, dacă anul trecut vânzările în volum înregistrau o scădere de 11% faţă de 2008, în primele patru luni din 2010 ritmul de scădere a ajuns la 16,5%.

Mai exact, potrivit MEMRB, magazinele tradiţionale, precum buticurile, chioşcurile şi minimarketurile, au pierdut în primele patru luni aproape 15% din vânzările realizate în aceeaşi perioadă din 2009, în timp ce lanţurile de magazine au avut scăderi ale rulajelor pe metru pătrat de 7,6%.

Cine este Candole Partners

Candole Partners este o companie de consultanţă înfiinţată în 1995. Compania care în prezent are birouri atât în Praga, cât şi în Slovacia, Bucureşti şi Sofia realizează studii pe diferite domenii de activitate în special despre ţările de Europa Centrală şi de Est. Sursa principală folosită de Candole la realizarea acestor studii este baza de date statistice CEIC (macroeconomic database for emerging and developed markets, Baza de date microeconomice pentru pieţe dezvoltate şi în curs de dezvoltare, care colectează informaţii în special de la Institutul Naţional de Statistică şi Banca Naţională a României.