INTERVIU / Narcis Dorin Ion răspunde la întrebarea: „Vor vinde proprietarii Castelul Bran statului român?”
Narcis Dorin Ion s-a născut la 5 iunie 1974 la Piteşti. A absolvit, ca şef de promoţie, Facultatea de Istorie a Universităţii Bucureşti (1997); a obţinut masteratul la aceeaşi facultate în 2008. Este doctor în istorie din 2006, cu tema Elitele şi arhitectura rezidenţială în Ţările Române (sec. XIX-XX), în curs de publicare la Editura Oscar Print din Bucureşti. Director al Direcţiei Muzee, Colecţii, Arte Vizuale din Ministerul Culturii şi Cultelor (2002-2003); director general al Muzeului Naţional Bran (din 2003 până în prezent). Autor al următoarelor lucrări: Castele, palate şi conace din România, vol. I, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 2001; Bucureşti. În căutarea Micului Paris, Bucureşti, Editura Tritonic, 2002; Mogoşoaia. Trei secole de istorie (1702-2002), Bucureşti, Editura Tritonic, 2002; Castelul Bran. Reşedinţă a reginei Maria şi a prinţesei Ileana, Bucureşti, Editura Tritonic, 2003; Regimul comunist din România. O cronologie politică (1945-1989), Bucureşti, Editura Tritonic, 2003 (în colaborare cu Mihai Retegan şi Cristina Păiuşan); Gheorghe Tătărescu şi Partidul Naţional Liberal (1944-1948), Bucureşti, Editura Tritonic, 2003; Reşedinţe şi familii aristocrate din România, Bucureşti, Institutul Cultural Român, 2007.
- Domnule Narcis Dorin Ion, sunteţi, iată, de 7 ani director
al Muzeului Naţional Bran, aţi rezistat adversităţilor, v-aţi impus
punctul de vedere, aţi revigorat un muzeu care ajunsese uitat de
lume, schimbările de proprietate v-au obligat să retrageţi întreaga
colecţie care nu aparţinea proprietarilor în clădirea Vămii
Medievale, aţi reorganizat aici totul de la zero, aţi deschis în
urmă cu un an expoziţia. Ce mai urmează?
- Urmează - până în martie 2013 - o evoluţie normală a Muzeului
Naţional Bran, cu cele două componente ale sale: Secţia Vama
Medievală şi Secţia Etnografică în Aer Liber (Muzeul Satului). Un
parcurs care presupune activităţi strict muzeale, în limita
restricţiilor bugerare atât de comentate şi contestate. Cu toate
acestea, nu renunţăm la programele, proiectele şi manifestările
culturale tradiţionale ale Muzeului Naţional Bran, cum ar fi:
Simpozionul Regina Maria (anul acesta organizăm a VI-a ediţie),
Târgul Pantelimonului şi Târgul de Rusalii, în cadrul Muzeului
Satului. Adăugăm acestora activităţile specifice oricărui muzeu,
incluzând aici organizarea în fiecare an a câte unei expoziţii
temporare tematice. O prioritate pentru noi este clasarea în
categoria Tezaur a unor piese extrem de valoroase din patrimoniul
cultural naţional mobil. Din acest punct de vedere, Muzeul Naţional
Bran deţine în colecţiile sale piese de patrimoniu de o importanţă
cu totul excepţională, unele dintre ele unicate în plan european,
nu numai naţional.
- Ce se va întâmpla cu colecţiile - şi cu Muzeul, de fapt -
în 2013, când va fi retrocedată, din câte ştiu, şi această clădire
a Vămii?
- În acest moment nu se poate spune exact ce se va întâmpla. Dacă
proprietarii Castelului Bran vor vinde castelul statului român -
aşa cum a declarat recent, la Bran, arhiducele Dominic
Habsburg-Lothringen -, Muzeul poate avea continuitate şi după anul
2013, cu toate cele trei secţii, inclusiv Castelul Bran. Ar fi cea
mai bună soluţie, în opinia mea, pentru prezervarea colecţiilor, în
integritatea lor, la Bran şi existenţa, în continuare, a unuia
dintre cele mai valoroase muzee ale ţării. Dacă nu se va întâmpla
astfel, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional este cel care
va decide soarta muzeului şi a colecţiilor după momentul din 2013,
când şi clădirile ansamblului arhitectural Vama Medievală Bran vor
trebui predate proprietarilor de drept.
-Continuaţi să îmbogăţiţi colecţia muzeului prin noi
achiziţii? De unde banii?
- Din păcate, situatia economică actuală şi restricţiile bugetare
nu mai permit astfel de achiziţii de patrimoniu.
- De ce nu editaţi unul sau mai multe albume cu comorile
acestui muzeu? E doar lipsa banilor cauza? Puterea birocraţiei?
Dezinteres de alt fel?
- Legislaţia actuală, datorată crizei economice, interzice cu
desăvârşire realizarea oricărui material publicitar. Despre albume
de artă privind comorile acestui muzeu nici nu mai poate fi vorba,
din păcate, în acest context economic nefericit.
- De ce credeţi că mai nimeni nu e interesat într-o masivă
publicitate a acestui muzeu, în aşa fel încât vizitatorii să fie
foarte numeroşi, mai ales printre tineri?
- La Bran, punctul maxim de interes este Castelul Bran, de foarte
multă vreme. Asta nu înseamnă că Muzeul Vama Medievală Bran nu are
turişti, ba din contră. Sunt puţine muzee în ţară care se pot lăuda
cu numărul mare de turişti pe care continuăm să îl avem, chiar şi
în această situaţie de criză. Impresiile pe care turiştii le
consemnează în cartea de onoare a muzeului sunt dintre cele mai
favorabile şi onorante, dovedind că patrimoniul de calitate şi
modul de expunere a acestuia în clădirile Vămii Medievale merită
atenţia turiştilor români şi străini.
- Dupa atâţia ani petrecuţi la conducerea unui muzeu, ce
socotiţi că lipseşte şi ar trebui făcut de urgenţă la nivel
naţional în acest domeniu?
- Este dificil de răspuns. Lipseşte cu desăvârşire o strategie
coerentă şi aplicată la nivel central şi local privind promovarea -
în interes turistic - a tuturor valorilor de patrimoniu expuse în
muzeele din ţară. Din păcate, foarte puţini oameni mai sunt
interesaţi de muzeele din ţară, mă refer aici şi la turişti (de
toate vârstele) şi la unele autorităţi. Exemplele negative sunt
numeroase în acest sens. Lipsa fondurilor necesare restaurării
monumentelor istorice, reamenajării unor moderne expoziţii muzeale
şi promovării acestor muzee adânceşte dezinteresul publicului şi al
autorităţilor.
- V-ati susţinut teza de doctorat cu Elitele şi arhitectura
rezidenţială în Ţările Române (sec. XIX-XX), o teză despre toate
castelele şi palatele nobilimii române, majoritatea lăsate în
paragină. Când va aparea cartea?
- Anul acesta, spre toamnă. Cartea este un album monografic de 526
pagini, 24x28 cm, full-color, foarte costisitor. Va apărea la
Editura Oscar Print, în condiţii tipografice de excepţie. Sper să
trezească acelaşi interes ca şi celelalte cărţi ale mele dedicate
reşedinţelor şi familiilor boiereşti din România.
- Ştiu că lucraţi de mulţi ani la un volum de interviuri
ample cu reprezentanţii elitelor române care au mai rămas în viaţă.
Nu socotiţi că această carte ar trebui să apara mai repede, cât
aceşti oameni care au contribuit la imaginea Romaniei mai sunt încă
în viaţă?
- Aveţi dreptate. Volumul - intitulat Boierii de altădată. Amintiri
din vremea lor - este în lucru şi va apărea, sper, anul viitor.
Aceste 21 de interviuri (unele foarte ample) cu descendenţii
boierimii române (Elisaveta Safta Varlam, Sanda Maria
Tătărescu-Negropontes, Olga Racoviţă, Radu Miclescu, Radu Beldiman,
Ioana Racottă, Ştefan Racoviţă, Despina Sayn-Wittgenstein, Georgeta
Hariton, Mihai Dim. Sturdza, Dimitrie Callimachi, Alexandra
Callimachi-Reininger, Ileana Moţoiu, Johnny Boxshall, Dan Emanoil
Dobreanu, Irina Rişcuţia, Petre Rosetti, Tutu George Georgescu,
Măriuca Vulcănescu, Dan Nasta, Istrate I. Micescu) vor rămâne o
mărturie unică despre lumea boierească de altădată. Din păcate,
mulţi dintre cei intervievaţi au trecut în lumea umbrelor înainte
de apariţia acestui volum.