Vânzări la jumătate pentru compania condusă de şeful Asociaţiei de cablu

Ziarul Financiar 03.08.2010

Operatorii au tăiat drastic investiţiile, explică Radu Petric, şeful furnizorului de echipamente CATV Telemach Holding, dar şi al asociaţiei cabliştilor.



Telemach Holding, unul dintre cei mai mari furnizori de echipamente pentru operatorii de cablu din România, şi-a redus la jumătate vânzările anul trecut pe fondul reducerii investiţiilor de către companii, spune Radu Petric, acţionar şi director general al companiei. Petric este şi preşedintele Asociaţiei de Comunicaţii prin Cablu, organizaţie care reuneşte cei mai mari jucători din industrie, inclusiv RCS&RDS şi UPC.

"Investiţiile operatorilor au căzut anul trecut. Practic, s-au vândut lucrurile de bază, cablu coaxial, fibră optică şi diverse echipamente obişnuite, precum splittere sau amplificatoare", a declarat pentru ZF Radu Petric.

Compania Telemach Holding a înregistrat anul trecut afaceri de 2,239 mil. euro, faţă de 4,466 mil. euro în 2008, iar profitul brut a fost de 13.000 de euro faţă de 255.000 de euro în 2008. Acţionarii companiei sunt Radu Petric, Ioan Sabău şi Dan Ion Stroie, fiecare cu 33,3%. Telemach Holding lucrează cu peste 250 de operatori de cablu din România, printre care şi RCS&RDS şi UPC, spune Radu Petric.

Petric are o estimare rezervată şi pentru acest an, în condiţiile în care companiile ar putea resimţi puternic impactul disponibilizărilor şi al reducerii veniturilor pentru angajaţii din sectorul public. "În România, clienţii află că nu mai au bani atunci când nu îi mai au, pentru că la noi nu există obişnuinţă de a programa bugetul. Din acest motiv nici noi nu putem face planuri pe un an, să programăm importurile pentru a optimiza costurile", spune Petric. "Dacă operatorii nu vor avea încasări, atunci îşi vor reduce investiţiile. Operatorii mici se finanţează din cash-flow, nu din împrumuturi bancare, fiind foarte dificil de obţinut."

De altfel, Petric nu vorbeşte despre investiţiile cabliştilor doar din experienţa de şef al Asociaţiei de Comunicaţii prin Cablu, ci şi ca unul dintre acţionarii unui operator din Piatra-Neamţ. Telemach SRL, companie pe care Petric o deţine tot alături de Ioan Sabău şi Dan Ion Stroie, are 27.000 de abonaţi, fiind astfel unul dintre cei mai mari jucători independenţi de pe piaţă.

Compania a început implementarea serviciului de televiziune digitală însă data finalizării investiţiei va depinde de condiţiile de pe piaţă, spune Petric. "Acum introducem serviciile de televiziune digitală, însă este greu de spus când vom finaliza investiţia. Vom finaliza fie în timp pentru sezonul de vânzări de Crăciun din 2010, fie în primăvara anului viitor".

Radu Petric spune că operatorul se confruntă cu o competiţie agresivă pe servicii TV din partea operatorilor naţionali de servicii de televiziune prin satelit, cum sunt Romtelecom Dolce sau RCS&RDS, însă compania este avantajată de faptul că poate oferi în grilă posturi TV locale şi poate oferi mai rapid servicii de suport. "Avem avantajul că putem adapta local grila de programe, lucru imposibil la nivelul jucătorilor naţionali. În plus, există şi oameni care trebuie practic «alfabetizaţi» în utilizarea unor servicii. Pentru noi este mai simplu să facem acest lucru, la nivel local."

Compania oferă servicii de cablu TV şi are un parteneriat cu RCS&RDS pentru furnizarea serviciilor de internet şi telefonie. "Avem doar un parteneriat cu RCS&RDS", spune Petric, adăugând că acţionarii nu au în vedere vânzarea. "Nu suntem interesaţi să vindem", spune el.

În ce priveşte evoluţia operatorilor mici de cablu TV de pe piaţă, Radu Petric spune că nu e obligatoriu ca aceştia să sfârşească prin a fi achiziţionaţi de către jucătorii mari ca RCS&RDS sau NextGen - divizia de cablu a Romtelecom.

"Unii operatori pot fi prea mici pentru a fi interesanţi ca ţinte de achiziţie sau se pot afla prea departe de alte centre ale operatorilor. Totul depinde şi de planurile proprietarilor, pentru că o variantă poate fi şi o coalizare, o fuziune între companiile mici de pe piaţă, într-o manieră relativ similară cu cea realizată de Digital Cable Systems. Dar pot exista şi proprietari care vor fi interesaţi să vândă pentru că au apus vremurile dulci în care se făceau bani destul de simplu. Acum trebuie tot timpul să fii cu ochii pe afacere", spune Petric, de această dată din poziţia de preşedinte al ACC.

De altfel, în ce priveşte achiziţiile, Petric spune că în acest moment acestea sunt destul de dificile prin prisma dificultăţii cu care pot fi evaluate afacerile. "E ca şi cum ai vrea să calculezi acum chiria pentru un imobil din Bucureşti pentru anul 2011. E o perioadă tulbure acum."

La finele anului trecut pe piaţa locală de cablu TV erau 500 de furnizori, care aveau 3,48 de milioane de clienţi. Dintre aceştia, aproximativ 2,6 milioane erau clienţi ai RCS&RDS şi UPC. Anul trecut românii au cheltuit aproximativ 380 de milioane de euro pe servicii TV (cablu, satelit şi IPTV).