Pazo: Clasa medie a dispărut de pe piaţa amenajărilor interioare. Au bani, dar nu-i cheltuie

Autor: Catalin Lupoaie 04.08.2010

Grupul Pazo, specializat în distribuţia de obiecte sanitare şi plăci ceramice, a fost nevoit să-şi schimbe anul trecut strategia de vânzări şi să se orienteze către segmentul de lux, după ce clasa medie nu a mai investit în amenajarea interioară a unei locuinţe.

Pazo a înregistrat anul trecut la nivel de grup o cifră de afaceri de 9 mil. euro, în scădere cu 22% faţă de 2008, iar pentru anul acesta trendul de reducere a businessului se va menţine.

"Piaţa de plăci ceramice nu mai are niciun viitor şi nu cred că în anii următori va mai fi ce a fost. Lupta se va da între plăcile ceramice aduse din China şi produsele de lux, pentru că segmentul de mijloc a murit. Clasa medie, chiar dacă are bani, nu mai cheltuie", spune Lucian Azoiţei, directorul general al Pazo, una dintre primele companii care a importat plăci ceramice pe piaţa locală.

Azoiţei deţine grupul Pazo, înfiinţat în 2002, împreună cu omul de afaceri Cosmin Păun.

Pazo Grup, care distribuie plăci ceramice marca italiană Marazzi, are filiale la Timişoara, Cluj şi Braşov şi controlează companiile Hidrotek International (reprezentantul Jacuzzi în România) şi Terraform (specializată în servicii de montaj pardoseli).

Vânzările de plăci ceramice, o piaţă care a ajuns anul trecut la 150 mil. euro, în scădere cu 35%, mai sunt susţinute în prezent doar de lucrările de renovare şi proiectele de construcţii de hipermarketuri. Consumul de gresie şi faianţă a înregistrat creşteri spectaculoase până în 2008, cuprinse între 15-30%, însă chiar şi aşa consumul mediu pe cap de locuitor este unul dintre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.

"Nu mai sunt proiecte noi imobiliare începute, însă au fost reluate cele îngheţate. Singurul segment care a mai rămas activ a fost cel de retail, în timp ce renovările au salvat sectorul rezidenţial aflat în declin", afirmă Azoiţei. El explică faptul că din cauza crizei, clienţii produselor Marazzi s-au schimbat. Cei care investeau în medie circa 1.500-2.000 de euro pentru renovarea unei locuinţe s-au retras treptat de pe piaţă şi au rămas doar cei cu venituri ridicate. "Dacă în mod normal cei din clasa medie alocau circa 1.000 de euro pentru amenajarea completă a unei băi (achiziţia şi instalarea de plăci ceramice, obiecte sanitare, instalaţii etc - n.r.), clienţii Pazo cumpără acum o baie de 10.000 de euro. Nu mai avem clientul de 1.000 de euro", susţine managerul Pazo.

Nu s-au cumpărat Jacuzzi de 1.000 de euro

Compania Hidrotek, reprezentantul Jacuzzi în România, a deschis anul trecut un showroom în zona Pipera din Capitală, însă vânzările nu au decurs conform aşteptărilor, înregistrând vânzări sub un milion de euro. Chiar dacă Jacuzzi are căzi cu hidromasaj începând de la 1.000 de euro şi ajungând la 30.000 de euro, cele mai ieftine nu s-au vândut.

"N-am vândut cada de 1.000 de euro niciodată, cea mai ieftină a fost una de 3.000 de euro. În general piaţa locală nu a acceptat gama de produs mai ieftină de la brandurile considerate de lux. Ne vom reorienta către segmentul premium cu brandul Jacuzzi", afirmă Azoiţei.

Din grupul Pazo face parte şi compania Terraform, firmă specializată în montajul de pardoseli, care a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 10%, până la 9,5 mil. lei (2,2 mil. euro), datorită contractelor pe care le-a avut în derulare. Compania, care are în funcţie de lucrări circa 150-200 de angajaţi, a montat gresie şi faianţă în centre comerciale precum Sun Plaza, Cocor Luxury Store, Auchan Timişoara, Kaufland Mediaş sau MegaPark din Sofia (Bulgaria).

Se gândeşte la alte afaceri

Pentru că businessul Pazo a ajuns la maturitate, Azoiţei şi cu partenerul său Cosmin Păun se gândesc să înceapă un nou business în alt domeniu, fără a preciza care este acesta.

"Am intrat pe piaţa de distribuţie de plăci ceramice pentru că era ieftin. Am început cu 8.000 de dolari, bani împrumutaţi în 2002 pentru a începe businessul, însă acesta nu este unul pe termen lung, mă gândesc să investesc în alte domenii", susţine Azoiţei. În 2008, Pazo a trecut pe lângă o preluare de circa 10 mil. euro, bani cu care Azoiţei voia să deschidă o companie aeronautică. Tranzacţia a căzut în ultimul moment din cauza crizei, iar investiţia a fost anulată.