Cum câştigă Petrom de patru ori mai bine decât anul trecut dacă produce şi vinde mai puţin?

Ziarul Financiar 04.08.2010

Petrom, singurul producător de petrol şi gaze din România, a înregistrat în primele şase luni ale anului un profit de 1,5 mld. lei (366,8 mil. euro), de peste paru ori mai mare comparativ cu perioada similară a anului trecut şi de aproape două ori mai mare faţă de tot câştigul din 2009. Doi factori au contat decisiv în atingerea acestui rezultat: creşterea barilului de petrol cu aproape 50% şi reorganizarea activităţii de rafinare.

"Au fost două lucruri care au contat mult în atingerea acestui rezultat. Pe de o parte am redus costurile la lucruri cum ar fi consultanţa de exemplu, iar pe de altă parte am făcut restructurări. Am vândut segmentul de petrochimie din Arpechim, rafinăria Arpechim merge acum doar cât este necesar, iar combinatul Doljchim este închis. Acestea pot fi clasificate în măsurile de reducere a costurilor. Pe de altă parte, am beneficiat de creşterea preţului la petrol", spune Mariana Gheorghe, CEO al Petrom.

Vânzările companiei au ajuns în primul semestru al anului la 8,3 miliarde de lei (peste 2 miliarde de euro), cu 14% mai mult comparativ cu perioada similară a anului trecut, chiar dacă şi producţia de hidrocarburi a companiei a scăzut cu 3% în perioada analizată, precum şi vânzările de produse petroliere s-au contractat cu 16% la nivel de grup. Cifrele sunt raportate la nivel de grup şi sunt calculate potrivit standardelor internaţionale de contabilitate.

Rezultatele raportate de Petrom în prima jumătate a anului sunt apropiate de cele estimate de analişti care au prognozat un câştig pentru companie de 1.489,5 milioane de lei (circa 360 de milioane de euro), mai mare decât cel de anul trecut, în contextul în care Petrom şi-a redus semnificativ expunerea pe rafinare, iar preţul petrolului a crescut simţitor.

"La nivel de piaţă vânzările totale de carburanţi au săzut cu 12%, iar cele din retail s-au contractat cu 6%. Noi am scăzut mai mult pentru că în 2009 am avut multe vânzări de păcură. Oricum, la nivel de piaţă cred că până la sfârşitul anului vom avea pe partea de retail o scădere de 10%, iar pentru 2011 este dificil să fac o predicţie pentru că evoluţia va depinde foarte mult de măsurile de relansare care vor fi luate şi de efectul acestora", a mai precizat Gheorghe.

În contextul în care compania nici nu a produs mai mult şi nici nu a vândut mai multă motorină şi benzină, rezultatele bune sunt explicate în mare parte prin creşterea preţurilor atât la petrol, cât şi la carburanţi.

"Iniţial, concurenţa pe client a dus la o scădere a preţurilor, dar apoi au intervenit mai mulţi factori independenţi de noi care au dus la majorarea acestora cum ar fi creşterea TVA sau creşterea cotaţiilor internaţionale", explică Gheorghe.

Producţia, mina de aur

Pe partea de explorare şi producţie, care reprezintă practic bogăţia Petrom, compania a raportat un profit operaţional (EBIT) de 1,7 miliarde de lei (427 de milioane de euro), aproape dublu comparativ cu perioada similară a anului trecut, chiar şi pe fondul unei scăderi de 3% a producţiei.

"EBIT-ul a fost afectat de creşterea semnificativă a preţurilor la ţiţei şi de cheltuielile de exploare mai mici", spun reprezentanţii Petrom. Creşterea preţurilor la petrol a adus însă şi o parte negativă pentru Petrom în contextul în care de această dată instrumentele de acoperire a riscului pe care compania le utilizează pentru o parte din producţia sa au lucrat de această dată împotriva producătorului de hidrocarburi.

"Am avut un rezultat negativ al instrumentelor de acoperire a riscurilor în al doilea trimestru din 2010 de 3 milioane de euro faţă de un rezultat pozitiv de 21 de milioane de euro în primul trimestru din 2010", mai spun reprezentanţii Petrom.

Plus pe rafinare şi marketing

Odată cu vânzarea petrochimiei către Oltchim, dar şi prin intermediul funcţionării răfinăriei Arpechim numai în anumite conjuncturi, Petrom a înregistrat pentru prima dată un rezultat pozitiv pe partea de rafinare şi marketing.

Astfel, compania a trecut de la pierderi de 294 de milioane de lei (circa 71 de milioane de euro) la un EBIT de 143 de milioane de lei (34 de milioane de euro).

"În România, vânzările Petrom au scăzut cu 19% în condiţiile scăderii pieţei cu 12%", spun reprezentanţii Petrom. Cu toate acestea, creşterea preţurilor la carburanţi a anulat acest declin.

Mariana Gheorghe spune că deocamdată Petrom nu discută cu "niciun investitor serios" în ceea ce priveşte vânzarea rafinăriei Arpechim şi a combinatului Doljchim.

În ceea ce priveşte rafinăria Petrobrazi, Petrom spune că până în 2014 va investi în această unitate 750 de milioane de euro, dintre care 400 de milioane de euro se vor duce pe partea de rafinare, în timp ce

350 de milioane de euro se vor duce pe partea de conformare cu normele de mediu şi altele.

Mai puţini angajaţi

Petrom a mers mai departe cu restructurările de personal, astfel că în ultimele trei luni compania a mai renunţat la 890 de oameni. Comparativ cu primele şase luni ale anului trecut, compania are cu 4.741 mai puţini angajaţi, în prezent lucrând în Petrom circa 26.700 de oameni, de aproape două ori mai puţini faţă de câţi avea compania în momentul privatizării din 2004.

În ceea ce priveşte majorarea de capital de 600 de milioane de euro pe care Petrom doreşte s-o realizeze până în aprilie anul viitor, reprezentanţii companiei au declarat că aşteaptă decizia statului privind vânzarea unei participaţii de 11,8%, deţinută la companie, şi că va iniţia ulterior operaţiunea de majorare.

"Sperăm ca în viitoarele săptămâni să se ia o decizie", a declarat Mariana Gheorghe. Ea a adăugat că în cazul în care unul dintre acţionari nu va participa la operaţiune majorarea ar putea fi realizată în mai multe etape.

Este o slăbiciune a mediului de afaceri că nu are o voce puternică

Mariana Gheorghe, CEO al Petrom, cea mai mare companie din România, spune că măsurile luate de Guvern până acum sunt de eficientizare a cheltuielilor şi speră că acestea vor fi urmate şi de strategii concrete de relansare a economiei. În acelaşi timp însă, directorul Petrom recunoaşte că nici mediul de afaceri nu a avut o voce puternică în ceea ce priveşte promovarea propriilor interese în dialogul cu Guvernul, chiar dacă măsurile de tăiere a cheltuielilor luate de autorităţile locale vor aduce noi scăderi pentru majoritatea businessurilor.

"Sper să văd şi măsuri de relansare economică, pentru că până acum s-au luat măsuri de eficientizare a cheltuielor care vor duce la scăderea consumului. Până acum nu le-am văzut. Este o slăbiciune a mediului de afaceri faptul că nu are o voce puternică în ceea ce priveşte relaţia cu Guvernul. Ca preşedinte la Consiliului Investitorilor Străini (CIS) am luat decizia de a crea o propunere coerentă, un program de măsuri structurat pe care să-l prezentăm Guvernului. Trebuie să fim constructivi, să nu ne uităm în trecut şi să ne întrebăm de ce astfel de iniţiative nu au fost luate de la începutul crizei", spune şefa Petrom.