Coco Chanel & comp.
"Patru femei, patru poveşti" de Aurora Liiceanu a apărut în luna
martie sau aprilie a acestui an şi primul tiraj s-a epuizat rapid,
iar tirajele succesive confirmă că are toate şansele să devină
bestseller, în condiţiile tot mai dificile ale pieţei de carte de
la noi. Să nu ne mirăm şi să ne bucurăm, pentru că distinsa doamnă
face un lucru uluitor: câştigă cititoare (şi de ce nu?) şi cititori
pentru lectura ficţiunii şi a biografiei, mai mult sau mai puţin
romanţate.
Aurora Liiceanu a ales patru personalităţi feminine ale secolului
abia încheiat, care şi-au împlinit vocaţia în mod spectaculos,
unice în felul lor, schimbând totul în domeniul căruia i s-au
dedicat: Coco Chanel, celebra creatoarea de modă franceză; poeta
bulgară Elisabeta Bagreana, Cecilia Cuţescu-Storck, sculptoriţa
română. Lor li s-a adăugat, prin contribuţia unei prietene,
Antoaneta Taneva-Nandriş, şi o figură excentrică a lumii americane,
Lee Miller, fotograf şi fotomodel (sau invers!).
Cuvântul-înainte clarifică intenţiile autoarei şi alegerea
personalităţilor: femei caracterizate printr-o dominantă - puterea,
iubirea, banii şi aventura. Cele două motto-uri ale cărţii au
rostul de a capta şi edifica pe cititori de la prima pagină. Primul
justifică preferinţa pentru personalităţi feminine: "Femeile au o
mai mare cantitate de sentimente decât bărbaţii" (Dan C.
Mihăilescu). Al doilea descrie concis natura cărţii: "O poveste de
viaţă, izolată şi dezvoltată, este deci un obiect ambiguu, plutind
între ştiinţă şi literatură."
Plutirea între ştiinţă şi literatură este secretul cărţii. Autoarea
şi prietena ei co-autoare s-au documentat serios, profesionist, dar
maldărul de tomuri consultate nu se vede, pentru că biografiile se
transformă în poveşti de viaţă ce acaparează, pline de amănunte
picante ori senzaţionale, de zigzaguri între istoria cea mare şi
istoriile personale, bogate în mici digresiuni sau ramificaţii,
adică istorioare despre alte persoane ori personalităţi cu care
s-au intersectat traseele celor patru "alese".
Cele patru personalităţi feminine au câteva lucruri în comun: o
dorinţă intensă, profundă ce le-a dominat existenţa, voinţă şi
încredere în forţele proprii, o relaţie complicată cu lumea în care
trăiesc şi pe care vor să o cucerească ori să o domine, inteligenţă
ieşită din obişnuit (dar posedă, în mod evident, tipuri diferite de
inteligenţă), cunoaştere şi abilitate de a manipula tot ce este în
jurul lor într-un mod profitabil şi deloc agresiv, inclusiv de a-şi
crea singure şansele, atunci când soarta nu se grăbeşte să le
ofere, nu în ultimul rând o artă a seducţiei cameleonică.
Stilul ales se potriveşte perfect poveştilor: ocolind erudiţia sau
superficialitatea, menţine o simplitate aparentă (care seamănă cu
neglijenţa vestimentară atent studiată), care face lectura posibilă
oriunde şi oricând, cu o mulţime de "cârlige" presărate pe parcurs
- titluri de capitole care "sparg" un text lung ce risca să sperie
puţin. Iscusită povestaşă, autoarea ştie când să intercaleze
anecdote sau portrete, să propună incursiuni biografice paralele,
să facă scurte comentarii uşor maliţioase, să puncteze momentele
semnificative.
Patru femei, patru poveşti care pică "la ţanc", ca un fruct copt în
grădina cititorilor (de mulţi ani interesaţi de biografii şi
memorii, de jurnale şi corespondenţă), au creat formula fericită de
carte inimitabilă. Cartea va provoca interesul pentru ficţiune,
unde s-a conturat deja o formulă de roman ce exploateză
biografismul. S-au tradus la noi romane în care personaje
principale sunt nu doar Coco Chanel şi Marylin Monroe, mari
psihologi ca Freud şi Jung, ci şi scriitori uriaşi (Tolstoi,
Dostoievski, Henry James) sau creatori în domenii ştiinţifice (von
Humboldt, Gauss). Aşa că "Patru femei, patru poveşti" se plasează
ca "moară-n vânt" între două tărâmuri, ficţiune şi nonficţiune,
între literatura înaltă şi cea gustată de publicul larg, profitând
din plin de toate.
Aurora Liiceanu, "Patru femei, patru poveşti", colecţia
"Ego-grafii", Editura Polirom, 2010, 336 pag.
ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă a
filologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o teză
despre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda lucioasă,
oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel, Ciclul
bănăţean", Ed. Univers, 2000).
Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, Caiete
Critice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.