Istoria religiilor şi moştenirea lui Eliade
Spre deosebire de multe ţări occidentale, prin Mircea Eliade,
România a avut nu numai şansa de a fi dat culturii universale pe
unul dintre cei mai mari istorici ai religiilor, ci a avut parte
din plin şi de "mitologia" ţesută în jurul acestei personalităţi de
anvergură. Este un fenomen de cultură şi de spiritualitate care a
adus nenumărate beneficii. De pildă, în pofida interdicţiilor
regimului comunist, fervoarea căutării operei, lecturii şi
comentariilor din şi despre Mircea Eliade devenise un act de
disidenţă discretă faţă de ideologia totalitară.
Dar cele de mai sus au şi o altă faţă a medaliei, căci putem vorbi
şi despre câteva dezavantaje. Bunăoară, fiind o cultură mică, în
afara lui Eliade (şi, ulterior, Culianu) nu ne-am permis decât
rareori şi numai după 1989 să traducem cărţi esenţiale ale
ştiinţei/istoriei religiilor. Iar aceste traduceri au fost de cele
mai multe ori incoerente, în lipsa unui plan editorial bine
închegat, aleatorii. Nu mai spun nimic de autori ori de "acribia"
acestor ediţii - despre calitatea traducerii ori despre eventualul
aparat critic.
Cauzele sunt multiple: nu numai "lipsa cererii" (laitmotivul
editorilor români) - în ţara lui Eliade şi Culianu neexistând încă
posibilitatea de a face studii universitare reale în acest domeniu
-, nu numai faptul că, fiind o ţară majoritar ortodoxă, disciplina
"istoria religiilor" predată astăzi în facultăţile de teologie este
deformată de partipris-ul confesional, nu numai sărăcia… ci şi
lipsa unei bresle de specialişti.
Abia în anii din urmă lucrurile încep să se aşeze pe un făgaş
normal. Tinerii adunaţi în jurul Institutului de Istorie a
Religiilor recent înfiinţat sub egida Academiei Române (condus de
profesorul Andrei Pleşu), alţi, nu puţini, cercetători
independenţi, unii fiind absolvenţi deja a unor serioase
universităţi occidentale, au creat condiţiile pentru o abordare la
nivel profesionist. Căci dincolo de entuziasm şi de condiţii
materiale ai nevoie de oameni cu ştiinţă de carte.
În acest context, după apariţia în mai multe ediţii, începând din
anii '80, a "Istoriei credinţelor şi ideilor religioase" - celebrul
studiu în III volume scris integral de Mircea Eliade (plus un al
IV-lea volum coordonat, în spiritul maestrului, de Ioan Petru
Culianu), după impresionantul volum "Religiile lumii" coordonat de
Jean Delumeau (Humanitas, 1996), puţină lume a constat că la
Editura Polirom este în curs de împlinire un eveniment editorial
cel puţin la fel de important: "Istoria religiilor" sub coordonarea
lui Giovanni Filoramo.
Din seria "Istoria religiilor" coordonată de profesorul Filoramo a
apărut recent volumul IV (2010, trad. Cornelia Dumitru, 670 de
pagini). După ce volumul I (apărut în 2008) a fost dedicat
religiilor antice, volumul II - iudaismului şi creştinismului,
volumul III - religiilor dusliste şi islamului, în volumul IV vom
găsi câteva consistente studii referitoare la religiile Indiei şi
ale Orientului Îndepărtat. Desigur că la aceeaşi editură Polirom,
una dintre puţinele care au publicat, în timp, câteva cărţi
esenţiale ale istoriei religiilor, este în pregătire şi volumul V,
care va fi dedicat religiilor Americii precolumbiene şi ale
populaţiilor indigene.
Trebuie să precizez că Giovanni Filoramo (n. 1945) este un reputat
profesor de istoria creştinismului la facultatea de Litere a
Universităţii din Torino, autor al câtorva cărţi de valoare. Chiar
dacă este un proiect editorial născut şi împlinit în Italia
(volumul I a apărut la Roma în 1994), cu toate că majoritatea
colaboratorilor aparţin puternicei şcoli italiene, vom regăsi între
semnatarii studiilor din cele cinci volume şi alte nume importante
de cercetători occidentali.
Spre exemplu, semnatarii volumului IV sunt: Martin Baumann
(Universitatea din Hanovra), Heinz Bechert (Universitatea din
Gottingen), Giuliano Bertuccioli (Universitatea "La Sapienza" din
Roma), Pier Paolo Del Campana (Universitatea "Sophia" din Tokyo),
Carlo Della Casa (Universitatea din Milano), Lionello Lanciotti
(Institutul Oriental din Napoli), Fosco Maraini (etnolog şi
cercetător al civilizaţiei nipone), Stefano Piano (Universitatea
din Torino), Mario Piantelli (Universitatea din Torino), Ramon N.
Prats (Universitatea din Barcelona), Paolo Santangelo (Institutul
Oriental din Napoli), Erik Zurcher (Universitatea din
Leiden)…
Este unul dintre puţinele volume colective apărute în limba română
după 1989 care adună studii dedicate Indiei şi Orientului de nivel
academic aparţinând unor însemnaţi specialişti: "Religia" vedică,
hinduismul în multiplele sale manifestări, tratat diacronic,
neohinduismul, jainismul, Sikh-panth - iată tot atâtea consistente
capitole. De asemenea Buddhismul, fie el indian, fie cel din China,
Indonezia, Japonia şi din celelalte ţări asiatice mai mici precum
Sri Lanka, Birmania (Myanmar), Thailanda, Cambodgia, Laos. Ba chiar
vom găsi un necesar capitol despre buddhismul occidental a cărui
creştere rapidă în sec XX este binecunoscută.
În fine, nu sunt uitate practicile religioase şi religiile Chinei,
începând din perioada antică, până astăzi. [Există autori serioşi
care susţin - nu în acest volum - că şi comunismul ar fi o formă de
religie, astfel încât China actuală ar avea, din nou, un greu
cuvânt de spus. Poate vom reveni cu altă ocazie]. Urmează religiile
din Coreea şi cele din Tibet. Cartea se încheie cu un capitol
dedicat şintoismului şi Japoniei.
Ca orice volum colectiv de acest gen, fiecare capitol conţine o
bogată bibliografie, indexuri de trei categorii (index de
divinităţi mitologice şi eroi, index de personaje istorice, autori
antici şi moderni, index de texte şi mituri), hărţi. Cu alte
cuvinte o carte şi o serie care pot deveni model de acribie
academică pentru cercetătorii noştri, fie ei şi teologi
ortodocşi.
De ce mai ai nevoie de încă o serie de volume dedicate religiilor
lumii, dacă-l avem deja pe Eliade? Pentru că istoria religiilor
este o disciplină cu o dinamică neaşteptat de vie, pentru că, pe
alocuri, Eliade este depăşit, pentru că Eliade a fost completat de
nenumăraţi cercetători de anvergură, pentru că este bine să nu fim
captivi unei singure viziuni când în fapt există numeroase altele
dintre care unele foarte pertinente etc.
Unul dintre principiile care stau la baza acestei serii a fost
enunţat de profesorul Giovanni Filoramo încă din prefaţă (vezi
volumul I, p. 12): "Orice istorie a religiilor, dezvoltată din
interior, oricât de riguroasă şi completă ar fi, are astăzi nevoie
să fie integrată unui punct de vedere extern, care să ajute la o
mai bună înţelegere a trăsăturilor sale distinctive, a profilului
său particular şi, prin aceasta, la originalitatea ei în
confruntarea cu alte tradiţii religioase". Este una dintre
provocările la care ediţia "Istoria religiilor" coordonată de
Giovanni Filoramo răspunde cu succes.
…Şi un tonic exemplu pentru o viitoare şcoală românească de istoria
religiilor care, indubitabil, va purta numele "Mircea Eliade".