Ministerul Transporturilor scoate la vânzare CFR Marfă, declarându-se astfel incapabil să administreze eficient o activitate considerată strategică în state ca Germania sau Austria

Autor: Catalin Lupoaie 05.08.2010

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a finalizat strategia de privatizare a CFR Marfă şi va scoate la vânzare în 2011 întregul pachet de acţiuni printr-o licitaţie cu strigare.

Decizia vine în contextul în care compania a fost administrată ineficient în ultimii trei ani şi a fost vlăguită de managerii care au condus-o în această perioadă. Mulţi dintre directorii CFR Marfă au preferat să plece la competitorii privaţi şi nu au reuşit să oprească declinul companiei, care a pierdut cotă de piaţă şi contracte importante.

Pe de altă parte, transportul feroviar de marfă este văzut de majoritatea statelor ca o activitate strategică, prin care un guvern poate să sprijine sau să controleze un anumit sector din industrie, în funcţie de necesităţi. De aceea, ţări precum Germania sau Austria deţin controlul operatorilor de transport de marfă DB Schenker (parte a Deutsche Bahn) şi Rail Cargo (parte a grupului OBB), care au căutat în ultimii ani să se extindă în regiune.

În schimb, competitorii privaţi au înregistrat creşteri puternice ale businessului şi au rămas profitabili şi în 2009, în ciuda crizei economice. Specialiştii din industria feroviară susţin că va fi foarte dificil de vândut CFR Marfă anul viitor, mai ales la preţul de un miliard de euro, din cauza problemelor cu care se confruntă compania şi a majorării de tarife pe care vrea să o facă MTI.

"Privatizarea CFR Marfă nu cred că va avea loc în 2011, mai ales în contextul în care Guvernul vrea să mărească tarifele companiei şi taxa de utilizare a infrastructurii (TUI). Compania va avea astfel preţuri mai mari, care nu vor mai fi atractive pentru potenţialii cumpărători şi ar putea conduce la scăderea cotei de piaţă", susţine Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România (AIFR), care reprezintă interesele a 20 de companii, cu afaceri anuale de circa un miliard de euro.

MTI exclude listarea CFR Marfă pe piaţa de capital, deoarece compania are nevoie de investiţia unui operator strategic pentru a-şi îmbunătăţi profitabilitatea, potrivit strategiei de privatizare stabilite de minister. Încă nu a fost decisă data la care va fi începută licitaţia şi nici preţul de pornire, care vor fi stabilite după alegerea unui consultant. Radu Berceanu, ministrul de resort, anunţa anul trecut că statul ar putea obţine peste un miliard de euro din vânzarea companiei, urmând ca banii să rămână în sistemul feroviar, care are nevoie urgentă de investiţii. Spre comparaţie, guvernul rus vrea să vândă 25% din operatorul feroviar de stat RZB pentru un miliard de euro, dar ruşii transportă de zece ori mai multă marfă decât CFR. Cifra de afaceri a CFR Marfă a scăzut în primul semestru cu 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 424 mil. lei, în timp ce pierderile s-au diminuat cu 29,5%, până la 145 mil. lei. Ţinta companiei este ca anul acesta pierderile să se apropie de zero, după ce în 2009 acestea s-au ridicat la 341 mil. lei (80,6 mil. euro). CFR Marfă nu a mai fost pe plus din 2007, când a înregistrat un profit net de 4,7 mil. lei. Compania are o cotă de piaţă de circa 50%, însă aceasta s-a aflat în declin continuu în ultimii trei ani. Scăderea businessului CFR Marfă a fost cauzată şi de creşterea numărului de operatori feroviari privaţi, care sunt în prezent circa 25.

CFR Marfă este dezavantajată şi de stadiul precar al infrastructurii feroviare, având în vedere că în perioada 2005-2009 au fost electrificaţi 38 km şi reabilitaţi alţi 540 km din totalul lungimii de 10.800 km.

În plus, compania a înregistrat o dublare a costurilor cu salariaţii în ultimii patru ani. Dacă în 2006, costul cu salariaţii a reprezentat 25,4% din cifra de afaceri, în 2009 acesta a ajuns la 52,5%. În acest context, Guvernul a decis în primăvară să restructureze 6.400 de salariaţi din totalul de 17.000.

"Situaţia financiară actuală a CFR Marfă indică o stabilitate financiară relativă pe termen scurt. Din perspectiva pe termen lung, situaţia financiară a societăţii este foarte expusă la influenţe externe, cum ar fi cursul valutar, costul de capital şi elementele de impozitare", afirmă reprezentanţii ministerului.

Potrivit strategiei de vânzare stabilită de MTI, garanţia de participare la licitaţie va reprezenta 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare. Taxa de participare la licitaţie pentru fiecare investitor/grup de investitori care depune documente de participare este de 5% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare. În procesul de vânzare MTI va constitui o comisie de privatizare compusă din cinci reprezentanţi ai MTI, unul al Ministerului Apărării Naţionale şi unul din partea Ministerului Finanţelor Publice. Strategia de privatizare a CFR Marfă a fost realizată de consorţiul de consultanţi format din Deloitte şi societatea Boştină şi Asociaţii.