Vânzările de telefoane mobile inteligente cresc deşi piaţa telecom e în continuare pe scădere

Autor: Adrian Seceleanu 08.08.2010

Telefoanele inteligente (smartphone), care au un sistem de operare propriu şi care le oferă utilizatorilor acces la internet, e-mail sau reţele de socializare precum Facebook sau Twitter, au înregistrat în prima jumătate a acestui an vânzări mai mari atât din punctul de vedere al valorii, cât şi al numărului de unităţi, fiind astfel unul dintre puţinele segmente ale pieţei telecom aflate pe creştere. "Telefoanele de tip smartphone au avut o creştere netă, atât în procent, cât şi în număr de unităţi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut", au declarat pentru ZF reprezentanţii Vodafone Ro­mânia, numărul doi pe piaţa locală de telecom. Piaţa locală de telecom a scăzut anul trecut cu aproximativ 20%, iar rezultatele din primul semestru ale celor mai mari companii din industrie arată că tendinţa se va păstra şi în acest an. Creşterea vânzărilor de smartphone-uri vine atât pe fondul ofertelor lansate de operatori pentru a stimula consumul de internet mobil, cât şi al nivelului scăzut de la care pleacă piaţa: sub 10% din cele peste patru milioane de mobile vândute într-un an în România intră în categoria mobilelor inteligente. Spre exemplu, Vodafone a ajuns să comercializeze cu 19 euro smartphone-ul cu ecran tactil Nokia 5230. "Smartphone-urile reprezintă segmentul de telefoane mobile care a crescut în fiecare an, de la apariţia primelor asemenea modele în 2004", spune şi Tudor Juravlea, Product Manager la Orange România, care adaugă că ope­ratorul a obţinut o creştere de 70% a vânzărilor de smartphone-uri Black­Berry, pe fondul unor oferte care au dus preţul terminalelor şi sub 30 de euro. "Evo­luţia urmează acest curs pentru că aici se concentrează multe dintre inovaţiile a­cestui domeniu şi pentru că în fiecare an toţi marii producători din piaţă încearcă să mai adauge ceva nou." Nokia este cel mai bine vândut brand de smartphone din România, potrivit datelor de pe piaţă. Spre exemplu, la eMag, cel mai mare retailer de IT&C de pe piaţă - care are o cotă de 10% pe vânzările de mobile inteligente - , patru din cel mai bine vândute 5 smartphone-uri sunt produse de compania finlandeză. Volumele mari de vânzări de pe piaţa locală de telefoane mobile sunt însă realizate de modelele ieftine, cumpărate adesea la preţuri subvenţionate odată cu prelungirea/semnarea unui abonament cu un operator de telefonie mobilă. La eMag, patru dintre cele mai vândute cinci smartphone-uri au preţuri sub 1.400 de lei, în timp ce în topul celor mai achiziţionate mobile se află terminale cu preţuri apropiate de 100 de lei. În primul trimestru al acestui an românii au plătit peste 40 de milioane de euro pentru achiziţia de telefoane mobile, potrivit datelor de la compania de analiză GfK România.