EDS vrea să intre pe piaţa de tipar publishing şi de masă

Autor: Adriana Rosoga 09.08.2010

EDS România, filiala locală a grupului tipografic german Euro-Druckservice, care anul trecut a obţinut 20 mil. euro din producţia de tipar de mare tiraj, va investi circa 5 milioane de euro din surse proprii în echipamente care să-i permită să tipărească la tiraje reduse de la 10.000 de unităţi.
"Încercăm să ne diversificăm producţia şi să intrăm pe noi segmente. Vrem să investim în tipar pentru publishing şi tipar de masă. Valoarea investiţiilor în echipamente se ridică la
5 mil. euro, iar proiectul va începe în acest an şi va fi finalizat în primăvara anului viitor. Depinde însă şi de cum va evolua piaţa", a spus Albert Andraş, directorul general al tipografiei EDS România care a fost construită ca proiect greenfield la Ghimbav, în Braşov în 2008.

Afaceri în creştere cu 20%
Tipografia, care în prezent are 24 de angajaţi, a intrat în exploatare în luna septembrie a aceluiaşi an, în urma unei investiţii de 19 mil. euro.
EDS România este specializată în producţia de broşuri comerciale şi reviste de mare tiraj, iar comanda medie are în prezent o valoare de circa un milion de euro, potrivit repre­zentanţilor companiei.
Pentru acest an, Albert Andraş estimează o cifră de afaceri de 23-24 mil. euro pentru tipografia pe care o conduce, în creştere cu 20% faţă de anul trecut. "Suntem prezenţi pe un segment de piaţă care a scăzut foarte puţin, circa 15-20%, în ciuda crizei economice. Creşterea cifrei de afaceri în acest an se va datora în principal clienţilor noi pe care i-am câştigat în special din segmentul retail unde suntem activi", a adăugat Andraş.
El spune că piaţa de tipărituri s-a contractat pe toate segmentele pe seama creşterii preţului la hârtie cu 20-50 de euro pe tonă.
"Clienţii sunt mai puţini, bugetele de advertising au scăzut pe fondul crizei economice şi totodată s-au redus volumele. Preţurile la tipar au scăzut cu 15-20%, datorită concurenţei acerbe pentru că în ultimii ani companiile au făcut investiţii masive mizând pe creşterea pieţei", a spus Andraş.

O piaţă a tipăriturilor de 200 mil. euro
Una dintre tendinţele de pe piaţa tipăriturilor este de consolidare a pieţei, consideră directorul general al EDS România, care spune că pentru a rezista presiunii preţurilor jucătorii din această piaţă va trebui să-şi unească forţele pentru a cumpăra volume mai mari de materie primă la preţuri mai mici.
"Există tatonări în piaţă, atât cu jucătorii mici, cât şi cu cei mari. Dacă preţurile la tipărituri nu vor începe să crească, am putea vedea că tot mai mulţi jucători din această industrie vor intra în insolvenţă", a continuat Andraş.
Piaţa tipăriturilor este estimată de Albert Andraş la 200 de milioane de euro, mai puţin cu 30% faţă de anul anterior.
Principalul competitor pe piaţa locală al EDS este Infopress Group (IPG), care este cea mai mare tipografie de pe plan local, înfiinţată în 1992. Înainte de a prelua şi de a construi filiala locală a Euro-Druckservice, Andraş a înfiinţat şi coordonat Infopress. IPG a fost preluată în acest an de către fondul de investiţii spaniol GED în urma unei tranzacţii de
12 milioane de euro.