EDS vrea să intre pe piaţa de tipar publishing şi de masă
EDS România, filiala locală a grupului tipografic german
Euro-Druckservice, care anul trecut a obţinut 20 mil. euro din
producţia de tipar de mare tiraj, va investi circa 5 milioane de
euro din surse proprii în echipamente care să-i permită să
tipărească la tiraje reduse de la 10.000 de unităţi.
"Încercăm să ne diversificăm producţia şi să intrăm pe noi
segmente. Vrem să investim în tipar pentru publishing şi tipar de
masă. Valoarea investiţiilor în echipamente se ridică la
5 mil. euro, iar proiectul va începe în acest an şi va fi finalizat
în primăvara anului viitor. Depinde însă şi de cum va evolua
piaţa", a spus Albert Andraş, directorul general al tipografiei EDS
România care a fost construită ca proiect greenfield la Ghimbav, în
Braşov în 2008.
Afaceri în creştere cu 20%
Tipografia, care în prezent are 24 de angajaţi, a intrat în
exploatare în luna septembrie a aceluiaşi an, în urma unei
investiţii de 19 mil. euro.
EDS România este specializată în producţia de broşuri comerciale şi
reviste de mare tiraj, iar comanda medie are în prezent o valoare
de circa un milion de euro, potrivit reprezentanţilor
companiei.
Pentru acest an, Albert Andraş estimează o cifră de afaceri de
23-24 mil. euro pentru tipografia pe care o conduce, în creştere cu
20% faţă de anul trecut. "Suntem prezenţi pe un segment de piaţă
care a scăzut foarte puţin, circa 15-20%, în ciuda crizei
economice. Creşterea cifrei de afaceri în acest an se va datora în
principal clienţilor noi pe care i-am câştigat în special din
segmentul retail unde suntem activi", a adăugat Andraş.
El spune că piaţa de tipărituri s-a contractat pe toate segmentele
pe seama creşterii preţului la hârtie cu 20-50 de euro pe
tonă.
"Clienţii sunt mai puţini, bugetele de advertising au scăzut pe
fondul crizei economice şi totodată s-au redus volumele. Preţurile
la tipar au scăzut cu 15-20%, datorită concurenţei acerbe pentru că
în ultimii ani companiile au făcut investiţii masive mizând pe
creşterea pieţei", a spus Andraş.
O piaţă a tipăriturilor de 200 mil. euro
Una dintre tendinţele de pe piaţa tipăriturilor este de consolidare
a pieţei, consideră directorul general al EDS România, care spune
că pentru a rezista presiunii preţurilor jucătorii din această
piaţă va trebui să-şi unească forţele pentru a cumpăra volume mai
mari de materie primă la preţuri mai mici.
"Există tatonări în piaţă, atât cu jucătorii mici, cât şi cu cei
mari. Dacă preţurile la tipărituri nu vor începe să crească, am
putea vedea că tot mai mulţi jucători din această industrie vor
intra în insolvenţă", a continuat Andraş.
Piaţa tipăriturilor este estimată de Albert Andraş la 200 de
milioane de euro, mai puţin cu 30% faţă de anul anterior.
Principalul competitor pe piaţa locală al EDS este Infopress Group
(IPG), care este cea mai mare tipografie de pe plan local,
înfiinţată în 1992. Înainte de a prelua şi de a construi filiala
locală a Euro-Druckservice, Andraş a înfiinţat şi coordonat
Infopress. IPG a fost preluată în acest an de către fondul de
investiţii spaniol GED în urma unei tranzacţii de
12 milioane de euro.