Benetton a închis toate magazinele proprii din România, dar rămâne cu fabrica de la Iaşi
ChemCo, agentul brandului italian Benetton pentru România, Ungaria şi Bulgaria, care a inaugurat din 2005 până anul trecut 13 magazine la nivel local, a renunţat la afacerile generate de piaţa românească, închizând, până în luna iunie, toate unităţile deţinute aici.
"Ultimele două magazine, outlet-ul din Fashion House Militari şi magazinul din Vâlcea au fost închise în iunie. Singurele unităţi Benetton rămase sunt francize", a declarat un reprezentant al ChemCo, ultimul rămas la nivel local pentru "a rezolva câteva probleme de contabilitate".
Au rămas trei francize
Pe lângă magazinele proprii, italienii de la Benetton au acordat
franciză în ultimul an pentru unităţi sub brandul United Colors of
Benetton către cinci companii distincte, în Braşov, Bucureşti,
Timişoara, Cluj şi Constanţa. În prezent, doar trei magazine mai
funcţionează, cel din AFI Palace Cotroceni Bucureşti, în complexul
Magnolia din Braşov şi în complexul comercial Tomis din Constanţa.
"Avem un singur magazin Benetton, dar pentru franciza acestuia nu
am încheiat contract cu reprezentanţa Benetton din România. În
momentul în care facem comanda, apelăm direct la firma din Italia",
a spus un reprezentant al companiei Multiutility care deţine
franciza pentru unitatea din Braşov. Compania, cu afaceri de circa
300.000 de euro şi cinci angajaţi, nu administrează alte branduri
de fashion la nivel local.
În Timişoara şi Cluj, magazinele Benetton "s-au închis în urmă cu
câteva luni", după cum au anunţat recepţionistele centrelor
comerciale Iulius Mall din cele două oraşe, fiind contactate
telefonic.
La începutul anului trecut, Alan Bichler, managing director al
ChemCo, compania-mamă a Color Trend, prin care produsele Benetton
au fost aduse până luna trecută în România, a anunţat că
intenţionează să dezvolte brandul italian şi să ajungă la 25 de
unităţi la nivel local.
"Sud-estul Europei este mai puţin afectat decât ţările din Vest,
iar acest lucru ne determină să investim în această ţară, chiar şi
în aceste momente în care bugetele clienţilor sunt restrictive",
spunea Bichler în ianuarie anul trecut. Zece luni mai târziu,
retailerul făcea publică intenţia de a găsi investitori pentru a
continua dezvoltarea în România, investiţia pe metru pătrat, pentru
un magazin de circa 600 de metri pătraţi, ajungând la 350-400 de
euro.
Rămâne cu fabrica de la Iaşi
Anul trecut, retailerul a raportat o cifră de afaceri de 1,9
milioane de euro (7,8 mil. lei), cu 30% mai slabă decât în 2008,
când a înregistrat afaceri de 2,6 milioane de euro (9,6 mil. lei).
De asemenea, pierderile s-au acumulat, de la 0,8 milioane de euro
în 2008 la
1,6 milioane de euro anul trecut.
Brandul Benetton a fost adus prima dată în România în 1999 prin
intermediul grupului Alltrom, care a început să importe mărci de
fashion încă din 1996, primul fiind Adidas.
Alltrom este controlat de oamenii de afaceri Gabriel Popoviciu şi
Radu Dimofte, dar marca italiană a fost legată mai mult de numele
omului de afaceri Nicolae Badea, preşedintele Consiliului de
Administraţie al Clubului de fotbal Dinamo, intrat şi el în
aceeaşi afacere.
În 2005 Benetton a decis să intre direct pe piaţa locală, mişcare
ce a coincis cu renunţarea grupului Alltrom la brand. Compania
înregistrată la nivel local pentru operarea noilor magazine a fost
Color Trend, parte a companiei ChemCo, care administrează
magazinele Benetton în Europa de Sud-Est. Primul magazin deschis
direct de compania Italiană a fost lansat pe Calea Victoriei.
Benetton nu a renunţat definitiv la piaţa locală, preferând să-şi
păstreze unitatea de producţie de la Iaşi administrată de Benrom,
prin intermediul căreia realizează produse textile semifabricate
(croirea materialelor, imprimarea de modele).
Benrom, al cărei acţionar unic este Benetton Manufacturing Holding,
a fost înfiinţată la nivel local la sfârşitul anului 2005.
În ultimii trei ani, compania şi-a triplat cifra de afaceri, de la
40 mil. euro în 2007 la circa 140 mil. euro anul trecut, şi şi-a
dublat numărul de angajaţi de la 80 la 153, potrivit datelor de la
Registrul Comerţului.
Filiala Benetton a obţinut profit la sfârşitul anului trecut de
13,7 mil. euro, în uşoară creştere faţă de anul anterior.