Google: singurul job disponibil în România este cel de country manager, care este vacant din 2008
Compania americană nu are momentan în plan
să deschidă un birou la Bucureşti. Google are anual în România
venituri de peste trei milioane de euro, potrivit estimărilor de pe
piaţă.
Google, compania care deţine cel mai popular motor de căutare pe
internet din lume, nu are în acest moment planuri concrete de a-şi
deschide un birou în România, iar singurul post scos la "concurs"
de compania americană la Bucureşti este cel de country manager,
care este vacant încă din anul 2008.
"Google nu a anunţat deschiderea unui birou în România", a spus
pentru ZF Marta Jozwiak, manager pentru comunicare şi relaţii cu
publicul în cadrul Google, contrazicând astfel declaraţiile făcute
în primăvară la Bucureşti de un alt reprezentant al companiei. În
luna martie, românca Amelia Creţu, account relationship manager al
Google Adwords România, declara, potrivit Mediafax, că Google îşi
va deschide până la finele anului un birou şi că procedura de
angajare era în plină desfăşurare.
Jozwiak spune însă că datele sunt inexacte, deşi compania apreciază
adopţia pe scară largă a produselor sale pe piaţa din România.
"România este o ţară foarte interesantă pentru Google şi suntem
mulţumiţi de popularitatea produselor noastre în rândul românilor.
De fapt, ca în cazul tuturor statelor emergente, luăm în
considerare posibilitatea deschiderii unor operaţiuni, dar în
prezent nu avem nimic de declarat despre acest subiect. Dacă se va
lua o decizie, sigur o vom anunţa, dar în prezent nu e nimic
concret", a adăugat ea.
De altfel, singurul job pe care Google îl are disponibil pentru
România este cel de country manager, vacant din anul 2008, când
Radu Tudorache, care a ocupat funcţia timp de un an, a plecat la
Romtelecom. Potrivit datelor furnizate anterior de reprezentanţii
Google, circa 90% dintre cei 7,5 milioane de utilizatori ai
internetului din România folosesc motorul de căutare google.ro. La
începutul acestui an circa 10.000 de pagini de internet din
România aveau implementat serviciul de publicitate online AdWords,
deţinut de Google, potrivit aceleiaşi surse. Oficial, potrivit
datelor de la Registrul Comerţului, Google Bucharest SRL, firma
înfiinţată în 2008 de gigantul american, a avut anul trecut în
România venituri de 121.416 de euro şi un profit brut de puţin
peste 2.000 de euro.
Datele nu reflectă însă amploarea businessului Google, potrivit
unor reprezentanţi ai industriei locale online. Călin Fusu, şeful
Neogen - una dintre cele mai mari companii locale online -,
estimează că Google are "venituri de câteva milioane de
euro".
Orlando Nicoară, directorul Apropo Media - cel mai mare publisher
online de pe piaţa locală, cu afaceri de 3,15 în 2009 evaluează
încasările Google în 2009 la "minimum 3 milioane de euro".
Încasările Google vin din reclamele publicate de firme sau persoane
fizice din România prin reţeaua de publicitate online a
companiei. Google, care deţine 4 dintre cele mai vizitate 10
site-uri din România, potrivit site-ului Alexa.com, nu publică date
financiare despre piaţa locală. Anul trecut, piaţa locală de
publicitate online a fost de 15,4 mil. euro, cifră care nu include
afacerile Google.
De altfel, Google Bucharest nu are niciun angajat, iar managerii
care se ocupă de piaţa din România au sediul central în Irlanda,
unde probabil sunt consolidate şi veniturile obţinute din România.
Anul trecut Google a desfăşurat în România o campanie masivă de
promovare a sistemului său de publicitate online, iar scrisorile
transmise prin poşta clasică, în special companiilor mici, erau
expediate din Marea Britanie.