Google: singurul job disponibil în România este cel de country manager, care este vacant din 2008

Autor: Magraon Andreea 09.08.2010

Compania americană nu are momentan în plan să deschidă un birou la Bucureşti. Google are anual în România venituri de peste trei milioane de euro, potrivit estimărilor de pe piaţă.



Google, compania care deţine cel mai popular motor de căutare pe internet din lume, nu are în acest moment planuri concrete de a-şi deschide un birou în România, iar singurul post scos la "concurs" de compania americană la Bucureşti este cel de country manager, care este vacant încă din anul 2008.
"Google nu a anunţat des­chiderea unui birou în Ro­mânia", a spus pentru ZF Marta Jozwiak, manager pentru comunicare şi relaţii cu publicul în cadrul Google, contrazicând astfel declaraţiile făcute în primăvară la Bucureşti de un alt reprezentant al companiei. În luna martie, românca Amelia Cre­ţu, account relationship manager al Google Adwords România, declara, potrivit Mediafax, că Google îşi va deschide până la finele anului un birou şi că procedura de angajare era în plină desfăşurare.
Jozwiak spune însă că datele sunt inexacte, deşi compania apreciază adopţia pe scară largă a produselor sale pe piaţa din România. "România este o ţară foarte interesantă pentru Google şi suntem mulţumiţi de popularitatea produselor noastre în rândul românilor. De fapt, ca în cazul tuturor statelor emergente, luăm în considerare posibilitatea deschiderii unor operaţiuni, dar în prezent nu avem nimic de declarat despre acest subiect. Dacă se va lua o decizie, sigur o vom anunţa, dar în prezent nu e nimic concret", a adăugat ea.
De altfel, singurul job pe care Google îl are disponibil pentru România este cel de country manager, vacant din anul 2008, când Radu Tudorache, care a ocupat funcţia timp de un an, a plecat la Romtelecom. Potrivit datelor furnizate anterior de reprezentanţii Google, circa 90% dintre cei 7,5 milioane de utilizatori ai internetului din România folosesc motorul de căutare google.ro. La în­ce­­pu­tul acestui an circa 10.000 de pagini de internet din România aveau implementat serviciul de publicitate online AdWords, deţinut de Google, potrivit aceleiaşi surse. Oficial, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, Google Bucharest SRL, firma înfiinţată în 2008 de gigantul american, a avut anul trecut în România venituri de 121.416 de euro şi un profit brut de puţin peste 2.000 de euro.
Datele nu reflectă însă amploarea businessului Google, potrivit unor reprezentanţi ai industriei locale online. Călin Fusu, şeful Neogen - una dintre cele mai mari companii locale online -, estimează că Google are "venituri de câteva milioane de euro".
Orlando Nicoară, directorul Apropo Media - cel mai mare publisher online de pe piaţa locală, cu afaceri de 3,15 în 2009 evaluează încasările Google în 2009 la "minimum 3 milioane de euro". Încasările Google vin din reclamele publicate de firme sau persoane fizice din România prin reţeaua de pu­bli­­citate online a companiei. Google, care deţine 4 dintre cele mai vizitate 10 site-uri din România, potrivit site-ului Alexa.com, nu publică date financiare despre piaţa locală. Anul trecut, piaţa locală de publicitate online a fost de 15,4 mil. euro, cifră care nu include afacerile Google.
De altfel, Google Bucharest nu are niciun angajat, iar managerii care se ocupă de piaţa din România au sediul central în Irlanda, unde probabil sunt consolidate şi veniturile obţinute din România. Anul trecut Google a desfăşurat în România o campanie masivă de promovare a sistemului său de publicitate online, iar scrisorile transmise prin poşta clasică, în special companiilor mici, erau expediate din Marea Britanie.