Fraţii Cuc din Arad au ieşit din retail. Primul operator local al SPAR a rămas doar cu venituri din chirii şi franciză

Ziarul Financiar 09.08.2010

La un an de la intrarea vo­luntară în insolvenţă, com­pania SPAR deţinută de fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad a rămas cu 25-30 din cei peste 700 de angajaţi pe care îi avea la finele lui 2008, în urma renunţării la operaţiunile de retail. Acţio­narii com­paniei au cedat în ulti­mele luni toate cele 10 magazine SPAR com­petitorilor Billa şi Profi şi unor francizaţi care vor opera unităţile sub acelaşi brand.
Acest lucru ar putea aduce o prăbuşire a afacerilor companiei în acest an, după ce în 2009 rulajele acesteia s-au redus cu 60% faţă de valoarea din anul anterior, pe fondul declinului consu­mului şi al restructurării operaţiunilor.
"Compania nu mai operează magazine, ci acordă franciza SPAR. Până acum sunt trei francizaţi, iar o parte din spaţiile în care funcţionează supermarketurile, precum şi unele echi­pamente din interiorul magazinelor sunt în proprietatea SPAR SRL din Arad şi aduc firmei venituri din chirii", au declarat reprezentanţii administra­torului judiciar al SPAR SRL Arad.
De la intrarea în insolvenţă, com­pania deţinută de fraţii Cuc a renunţat astfel la toate cele 20 de ma­gazine pe care le opera, o parte din spaţii fiind preluate de competitori mai mari precum Billa, Profi sau de către francizaţi ai acesteia.
Reţeaua Billa, deţinută de grupul german Rewe, a preluat circa 5-7 foste spaţii ale SPAR, în timp ce retailerul Profi a preluat două astfel de unităţi.

Planul de reorganizare ar putea fi gata în septembrie

"Încă lucrăm la contestaţiile depuse de creditori la tabelul creanţelor, astfel încât din septembrie am putea vorbi de un plan de reorganizare a companiei", au menţionat reprezentanţii administra­torului judiciar al SPAR.
Pe lista creditorilor companiei figurau anul trecut circa 400 de fur­nizori, bănci şi alţi parteneri de afaceri, cu o valoare cumulată a creditelor declarate de circa 30 mil. euro, potrivit datelor comunicate anterior de admi­nistrator.
Retailerul, care a deschis primul su­permarket SPAR din România în 2006 prin licenţă de operare de la o companie olandeză, a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 85 mil. lei (20 mil. euro) şi o pierdere de 28 mil. lei (6,5 mil. euro), cu un număr mediu de 183 de angajaţi, potrivit datelor de la Registrul Co­merţului.
La finele lui 2009, com­pania din Arad opera 10 super­mar­keturi, faţă de 21 câte avea în 2008.
Fraţii Cuc au bătut palma cu primul francizat român al SPAR anul trecut, fiind cedate astfel patru magazine unui investitor local din Braşov.
Punând pe listă alţi doi francizaţi, compania ar putea avea în acest an venituri din acordarea de francize mai mari decât în 2009, însă acestea nu vor putea compensa scăderea afacerilor generată de renunţarea la operarea celor 10 magazine.
În 2008 - cel mai bun al pentru reţeaua SPAR în România - businessul din retail al fraţilor Cuc a realizat rulaje de 45 mil. euro, cu 21 de magazine ope­raţionale şi peste 700 de angajaţi.

Fraţii Cuc rămân cu distribuţia de bunuri de larg consum
Lansarea SPAR în România şi extin­derea reţelei până la 21 de unităţi au fost finanţate de businessul din dis­tribuţia FMCG (bunurilor de larg consum) deţinut de fraţii Cuc încă din 1994 - compania Astral Impex -, dar şi prin credite bancare.
Anul trecut, distribuitorul a raportat la Registrul Comerţului afaceri de 516,6 mil. lei (122 mil. euro) şi o pierdere de 22 mil. lei (5 mil. euro), cu circa 500 de angajaţi.
În acest an însă Astral Impex a rămas fără divizia de ţigarete, în urma încheierii colaborării cu producătorul Philip Morris.


Ce spune grupul olandez despre închiderea magazinelor din România
"Criza economică a afectat serios economia României, ceea ce s-a reflectat în declinul vânzărilor SPAR la nivel local cu peste 50% în 2009 faţă de anul anterior. La finele lui 2009, reţeaua din România ajungea la vânzări de 18,4 mil. euro, numărul de magazine fiind redus la 14 (faţă de 20 de unităţi la începutul anului - n. red.), dintre care zece magazine operate de SPAR SRL şi restul de către francizaţi ai acestuia", se arată în raportul financiar al SPAR International.
SPAR este o reţea de supermarketuri şi hipermarketuri de origine olandeză, cele mai mari pieţe ale sale fiind Austria, Italia şi Africa de Sud. Reţeaua a realizat anul trecut vânzări de 28,5 miliarde de euro în 32 de ţări, România fiind a treia ţară din coada clasamentului celor mai mari pieţe ale sale.