Test Auto ZF: Citroen C4 Picasso, compacta de familie - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 10.08.2010

Citroen şi-a fixat ca ţintă nu numai să cucerească segmentul monovolumelor în Europa ci şi pe piaţa locală - care încet se reorientează dinspre sedanuri către hatchbackurile cu cinci uşi.

Din acest motiv, în 2006 Citroen a lansat C4 Picasso, întâi în versiunea cu şapte locuri, după care în cea cu cinci, pentru familii mai mici, care acum dispune de un nou motor pe benzină de 1,6 litiri THP de 150 CP, adică acelaşi motor dezvoltat de PSA în parteneriat cu BMW.

Cu toate că din punct de vedere al dimensiunilor ai încadra C4 Picasso în segmentul compact, interiorul poate fi comparat fără probleme cu cel al unui model de clasă medie. Scaunele pot fi comparate cu nişte mici fotolii - cel puţin în faţă, care dispun de cotiere individuale. În plus, C4 dispune de foarte multe spaţii de depozitare - numai pe planşa de bord trei "torpedouri" plus un mini-frigider pentru sticle sau doze de 0,33 litri.
Pe consola centrală nu regăsim nicio manetă. Avem o frână de mână electrică, al cărei buton este amplasat în partea superioară a planşei de bord. Modelul testat era echipat cu o cutie de viteze pilotată, iar acţionarea acesteia se realiza prin intermediul unei manete amplasate în dreapta volanului.

Imediat cum iei loc la volan observi faptul că nu există niciun indicator analogic. Toate instrumentele de bord sunt digitale şi sunt grupate în partea centrală a consolei pentru a putea fi urmărite de toţi ocupanţii. Panoul de bord este împărţit în trei secţiuni - prima în care este afişată viteza de rulare şi nivelul combustibilului din rezervor, în centru este amplasat displayul color pentru sistemul de navigaţie, sistemul audio şi computerul de bord, iar al treilea afişează turometrul, kilometrajul şi treapta de viteză.

Majoritatea comenzilor sunt grupate pe butucul fix al volanului. Cu toate că pare un pic mai ciudat la început, este mult mai confortabil să găseşti comenzile atunci când volanul nu este drept.

Ca element de noutate, comenzile pentru sistemul de climatizare nu mai sunt poziţionate pe consola centrală, ci în stânga şoferului, în timp ce pasagerul din dreapta dispune de un panou similar dar care poate controla numai partea sa.

Pasagerii spate dispun de trei scaune individuale - care pot culisa în faţă pentru a creşte capacitatea portbagajului şi de propriul sistem de guri de ventilaţie. În plus, aceştia dispun de două monitoare rabatabile "ascunse" în spatele măsuţelor şi care sunt cuplate la o unitate DVD amplasată între scaunele din faţă. Pentru familiile cu copii mici, această echipare poate face toată diferenţa mai ales la un drum de mai lung. În ceea ce priveşte ergonomia, trebuie să remarcăm faptul că scaunele spate se pot rabata numai după ce se trage simultan de două panglici - soluţie nu tocmai practică dacă ne gândim la ce propune concurenţa.

Sub capota lui C4 Picasso regăsim motorul de 1,6 litri supraalimentat de 150 CP dezvoltat de PSA în parteneriat cu BMW - motor care se regăseşte şi pe modelele MINI. Este puternic, elastic, şi nu foarte gurmand când vine vorba de consum, încadrându-se între 11-12 litri/100 km în oraş şi 6-7 litri/100 km în afară.

Singurul minus îl reprezintă cutia de viteze - aceasta nu este o automată adevărată ci una pilotată cu şase trepte care permite schimbarea treptelor atât automat cât şi prin intermediul celor două clapete amplasate în spatele volanului. Schimbarea treptelor se face însă foarte lent care influenţează negativ performanţele maşinii. Dacă în extraurban nu se simte prea mult, schimbarea treptelor efectuându-se mai rar, în oraş delay-ul cutiei poate deveni iritant. La fel ca atunci când se doreşte efectuarea unei manevre de depăşire.

Preţul de pornire al unui C4 Picasso este de 17.349 de euro, cu TVA inclus, acesta fiind preţul cu discount de 3.647 de euro pentru modelul cu motor diesel de 1,6 litri, cutie de viteze manuală şi nivel de echipare Dinamique. Versiunea testată, cu motorul 1,6 THP porneşte de la 24.000 de euro.