Opinie Adrian Vasilescu: Capcana în care ne ademeneşte Stiglitz
Zilele trecute, în "Les Echos", laureatul Nobel Joseph Stiglitz
tuna şi fulgera împotriva politicilor de austeritate. Referindu-se
la cei care, pe întreaga planetă, luptă împotriva deficitelor,
celebrul economist american arată că ei toţi susţin că statele
trebuie să taie din cheltuieli pentru a-şi echilibra bugetele. Şi
mai departe, cu bugete echilibrate, să restabilească încrederea în
economiile din ţările lor, să readucă investiţiile şi să facă să
revină creşterea economică. Raţionamentul e logic, conchide
Stiglitz, dar tot el încearcă să ne convingă că, în ciuda logicii,
timpul l-a infirmat în mod repetat. Pentru că reţeta, pretutindeni
unde a fost aplicată, ar fi dus numai la eşecuri.
Luându-şi ca aliat istoria, Stiglitz trece în revistă întâmplări
binecunoscute ce par să-i dea dreptate. Preşedintele american
Herbert Hoover a strangulat cheltuielile bugetare în timpul Marii
Depresiuni din anii 1929 - 1933, obţinând… prăbuşirea Wall
Street-ului. FMI a făcut acelaşi lucru în Asia, în 1997, provocând
mai întâi încetinirea activităţii economice, apoi recesiune şi
depresiune. Dacă exemplele sunt discutabile, putând fi aduse
argumente pro, dar şi contra, concluzia contrariază şocant.
Dacă o celebritate de talia lui Joseph Stiglitz ia în consideraţie
numai jumătate de problemă, face calcule şi ajunge la un rezultat
parţial, dar declară că a rezolvat întreaga problemă, ce poţi să
crezi? În niciun caz că doar atât a reuşit el să vadă: o jumătate
de problemă. Judecându-i afirmaţia nu numai din punct de vedere
literar, ci şi logic, dar mai ales şi istoric, vom vedea că de fapt
Stiglitz a procedat ca de atâtea alte nenumărate ori în trecutul
îndepărtat sau apropiat. A privit lumea prin microscopul electronic
al Americii. Iar concluzia pe care a desprins-o, probabil că nu
neintenţionat într-o publicaţie din Europa, se înscrie pe linia
opiniilor dominante exprimate în dezbaterile din America acestor
ani.
Ce face Stiglitz? Afirmă că raţionamentele celor care susţin
întâietatea echilibrării bugetelor, aruncând într-un al doilea
moment eforturile pentru ieşirea din recesiune, pleacă de la o
analogie greşită. Şi anume ei gândesc simplist că atunci când o
familie ajunge la datorii ce depăşesc capacitatea sa de rambursare,
reduce inevitabil cheltuielile. Judecată pe care o extind şi în
cazul statelor. Greşesc însă, greşesc profund, opinează el, căci
atunci când un stat ajunge să fie supraîndatorat soluţia este cu
totul alta. Fiindcă reducerea cheltuielilor nu-i va aduce decât
scăderi de producţii şi de venituri, şomaj în creştere şi o
diminuare dramatică a capacităţii de onorare a datoriilor.
Concluzia lui Stiglitz: ceea ce este valabil pentru o gospodărie
familială nu este valabil şi pentru o ţară. Calea ieşirii din necaz
a unei ţări este tocmai creşterea cheltuielilor statului. Aici se
închide cercul primei jumătăţi a problemei de rezolvat. Iar mulţi
dintre marii economişti americani, între care Krugman şi Stiglitz,
ambii laureaţi Nobel, nu vor să meargă mai departe. Krugman e şi
mai categoric. El a scris în The New York Times un comentariu pe
care l-a intitulat "Prostia cu austeritatea", acuzându-i pe nemţi
că induc durere şi suferinţă cu încăpăţânarea lor de a împinge
lumea către tăieri drastice de cheltuieli bugetare.
A doua jumătate de problemă însă nu numai că există, că e reală,
dar este şi foarte grea. Şi nu are niciun fel de legătură cu
analogia la care s-a referit Stiglitz. Pentru că, îndeosebi în
aceste timpuri dure ale crizei globale, orice ţară ar fi bucuroasă
să-şi umfle deficitele bugetare, să cheltuiască mai mult şi să
susţină astfel politicile de relansare economică. Apare însă o
întrebare cardinală: cum anume îşi pot finanţa aceste deficite care
să crească după nevoi? Americanii sunt prea puţin preocupaţi de
răspunsul la această întrebare şi în consecinţă ignoră cea de-a
doua jumătate a problemei. Întâi şi întâi, fiindcă pieţele
financiare îşi menţin un reflex istoric: convingerea că datoria
statului american nu e niciodată prea riscantă. Oricând, undeva în
lumea largă, Statele Unite vor găsi surse de finanţare pentru
deficitele lor mereu mari. Şi nici în privinţa inflaţiei nu-şi fac
americanii prea multe probleme. În Uniunea Europeană, în schimb,
experienţele inflaţioniste devastatoare prin care a trecut
continentul nostru în secolul al XX-lea, mai cu seamă inflaţia
cumplită din Germania de după Primul Război Mondial, au dezvoltat o
preocupare programatică pentru toate problemele ce au legătură cu
dinamica preţurilor. Din acest motiv, în primul rând, ţărilor din
UE le este interzis cu desăvârşire să-şi finanţeze deficitele
bugetare prin emisiunile de monedă ale băncilor centrale. În aceste
condiţii, în ţările europene, în nicio împrejurare cheltuielile
statelor nu pot să fie mai mari decât suma veniturilor bugetare şi
a împrumuturilor pe care fiecare stat în parte le poate contracta.
Iar când deficitele cresc îngrijorător de mult, cum s-a întâmplat
în acest an în Grecia, lumea s-a convins că devine imposibilă
finanţarea lor. Salvarea Greciei a impus o conlucrare de mari
proporţii între Comisia Europeană, FMI şi alte instituţii
financiare internaţionale. Dacă, recent, Ungaria s-a ambiţionat să
se descurce fără FMI, cazul nu este nicidecum o excepţie de la
regulă, ci o confirmare a regulii. Pentru că ungurii nu şi-au
propus să extindă cheltuielile statului. Dimpotrivă, au anunţat că
le vor reduce şi că vor ajusta deficitul bugetar pentru a se
încadra în limitele impuse de Uniunea Europeană.
Partitura lui Stiglitz e fascinantă, dar ar fi periculos ca ţări,
cum este România, s-o asculte ca pe un ademenitor cântec de sirenă.
Problema noastră este găsirea unui echilibru optim între veniturile
şi cheltuielile bugetare. Iată podul pe care suntem nevoiţi să-l
trecem pentru a ajunge în zona de unde am putea relansa creşterea
economică.