16 din cele mai mari 20 de pieţe au fost pe scădere în primul semestru
Vânzările de ţigări, de maşini, de ciment şi de mobilă sunt cele mai lovite. În creştere au fost serviciile medicale private, piaţa farma, consumul de energie electrică şi de gaze, ultimele pe baza revenirii exporturilor.
Potrivit datelor strânse de ZF de la jucătorii care activează pe
20 de pieţe-cheie în ceea ce priveşte consumul, doar patru au
reuşit să iasă din criză: clinici private, piaţa farma, energie
electrică şi gaze naturale.
Pentru restul domeniilor, cum ar fi auto, lemnul şi mobila,
cimentul, construcţiile, produsele petroliere, textilele sau
telecomunicaţiile criza şi-a continuat neabătut drumul spre
diminuarea afacerilor celor mai importante companii locale. La
ţigări, numărul pachetelor vândute este cu 30% mai redus, chiar
dacă piaţa ca valoare nu are aceeaşi evoluţie, având în vedere
scumpirea ţigaretelor. Explicaţia plusului de pe piaţa gazelor,
unde consumul a crescut cu 10% în prima jumătate a anului, sunt
contractele marilor producători de îngrăşăminte care de mai bine
de un an se alimentează doar cu gaze ieftine din producţia
internă.
Dacă pe marii petrolişti îi ajută creşterea preţurilor la pompă şi
scumpirea petrolului, pentru industrii precum construcţiile
salvarea din partea statului prin demararea lucrărilor de
infrastructură se lasă aşteptată.
Managerii din cele mai importante companii din România spun că
reducerea cheltuielilor aplicată de guvern este un lucru normal,
dar doar această decizie fără suportul unor măsuri de creştere a
veniturilor nu are niciun impact.
"Şi în cazul companiilor s-a întâmplat acelaşi lucru care se
întâmplă acum la nivel macro. La început am trecut la tăierea
cheltuielor şi restructurări, ceea ce a făcut şi Guvernul acum, dar
apoi ne-am gândit la partea de creştere a veniturilor care de fapt
este cea mai importantă direcţie", a declarat Mariana Gheorghe, CEO
al Petrom, cea mai mare companie din România. În lipsa acestor
măsuri, mulţi jucători se aşteaptă chiar la o înrăutăţire a
mediului de afaceri în partea a doua a anului, când se vor vedea
efectele reducerii salariilor cu 25% şi ale majorării TVA.