Dacă România nu are datoria atât de mare ca a Ungariei, de ce avem în continuare nevoie de FMI?
Nu mai devreme de săptămâna trecută, cele mai titrate cotidiene
de business din lume, Financial Times şi The Wall Street Journal,
etichetau România ca fiind o "ţară cu probleme", care nu reuşeşte
să iasă din cea mai gravă recesiune din ultimii 60 de ani.
Nu aceleaşi cuvinte au fost folosite la adresa Ungariei, care deşi
a întrerupt acordul de finanţare cu Fondul Monetar Internaţional
(FMI), reuşeşte să se finanţeze de pe pieţele internaţionale de
capital "cu succes", în timp ce România respinge ofertele pentru
obligaţiunile de stat pentru că acestea au un nivel al
randamentului considerat inacceptabil.
De ce ţara noastră deşi are o datorie publică de "doar" 23,7% din
PIB în 2009, nu reuşeşte să convingă pieţele internaţionale şi se
bazează pe sprijinul FMI?
"România încă are nevoie de ajutor de la FMI, situaţia fiind
diferită faţă de cea din Ungaria din două motive: în primul rând,
este vorba de problema legată de credibilitatea guvernului.
Cabinetul de la Budapesta pare a fi mai credibil decât cel de la
Bucureşti pentru că a promis ceva când a fost ales şi deja a
implementat. Pe de altă parte, guvernul român nu a luat măsuri
decât împins de la spate. În al doilea rând, nu trebuie să ne uităm
doar la datoria publică, care se află la un nivel confortabil în
cazul României. Importantă este datoria externă totală, ce include
şi obligaţiile sectorului privat şi aceasta este destul de
ridicată. De asemenea, rămân în continuare presiuni destul de mari
asupra sistemului fiscal român", a declarat Laurian Lungu, managing
partner în cadrul Macroanalitica.
El explică faptul că datoria externă totală este importantă
deoarece incapacitatea sectorului privat de a-şi îndeplini
obligaţiile financiare se poate răstrânge şi asupra bugetului de
stat. În condiţiile în care marile companii se împrumută şi din
afară şi în eventualitatea în care nu-şi pot achita datoriile,
există posibilitatea ca acestea să nu-şi mai poată plăti taxele şi
impozitele.
Datoria publică este un indicator de referinţă pentru că reflectă
riscul de ţară, adaugă Laurian Lungu, însă există o serie de alţi
indicatori macroeconomici ce trebuie avuţi în vedere atunci când se
face evaluarea unei ţări.
Ungaria a făcut ceea ce trebuia la nivel macroeconomic şi a reuşit
să capete încredere la nivel internaţional. "Nu li se poate reproşa
absolut nimic. Într-adevăr, au consumat bani, fapt pentru care au o
datorie destul de mare, însă acum au o infrastructură, un sistem de
educaţie şi de sănătate extrem de bine dezvoltate. Un alt punct
forte al lor este faptul că au ştiut să atragă bani şi de la UE,
astfel că peste 99% din fondurile destinate lor au fost accesate.
În ansamblu, Ungaria are o economie competitivă", este de părere
şi analistul Dragoş Cabat.
Cu ajutorul programului de la FMI pe care l-a accesat în toamna
anului 2008, Ungaria a reuşit să-şi pună la punct stabilitatea
macroeconomică.
"Riscuri există în continuare, mai ales având în vedere că
liderii politici de la Budapesta au implementat măsuri care
s-au dovedit a fi nepopulare şi în rândul populaţiei, şi în
rândul liderilor europeni şi mă refer aici, spre exemplu, la taxa
aplicată sectorului bancar", potrivit lui Laurian Lungu.
Ungurii văd creştere economică de 0,6% în
2010
Autorităţile de la Budapesta sunt însă optimiste. Dacă anterior
estimările pentru anul 2010 indicau un declin economic de 0,2%, în
prezent ministerul ungar al economiei anticipează o creştere de
0,6% pentru anul acesta.
De asemenea, guvernul de la Budapesta este încrezător în faptul că
Ungaria îşi va putea refinanţa datoriile scadente în următorii doi
ani, a declarat Laszlo Andras Borbely, vicepreşedinte al agenţiei
ungare de management al datoriei publice citat de Bloomberg.
Datoria brută scadentă în 2011 se ridică la 2.150 mld. forinţi
(7,73 mld. euro), în condiţiile în care în 2010 aceasta va ajunge
la 1.660 mld. forinţi (5,97 mld. euro), potrivit acestei agenţii.
Cifra va creşte şi mai mult în 2012, când va atinge pragul de 2.300
mld. forinţi (8,27 mld. euro). "Nu văd nicio problemă în ceea ce
priveşte refinanţarea datoriilor scadente în 2011 şi 2012.
Structura modului în care acestea vor fi acoperite va depinde de
evoluţia gradului de economisire la nivel intern şi de politica
privind rezervele băncii centrale", a explicat Borbely.
"Deocamdată Ungaria nu se va întoarce la FMI pentru a reînnoi
acordul de finanţare, cel puţin nu pe termen scurt, pentru că nu
vor întâmpina probleme de finanţare de pe pieţele internaţionale.
Dacă economia mondială se va confrunta cu o recesiune "double dip"
(în formă de W - n. red.), probabil Ungaria se va întoarce la FMI",
potrivit lui Laurian Lungu.
România rămâne fidelă FMI
Pe de altă parte, România rămâne "fidelă" FMI şi se bazează mai
puţin pe pieţele internaţionale, iar situaţia economică rămâne
dificilă. Economia României va scădea în acest an cu 1,9%, din
cauza cererii interne slabe şi a inundaţiilor, dar PIB-ul va avansa
în 2011 cu 1,5% sau chiar mai mult, declara săptămâma trecută
Jeffrey Franks, şeful misiunii FMI de evaluare a acordului cu
România.
"Slăbiciunile cererii interne, incertitudinile regionale, precum
şi inundaţiile din ultima perioadă pot avea efecte negative asupra
economiei. Ne-am revizuit în jos estimarea privind contracţia
economiei în 2010, la 1,9%. Economia va creşte cu 1,5% - 2% anul
viitor şi chiar mai mult în 2012", a spus Franks.
Ungaria
Estimare creştere economică 2010: 0,6%
Creşterea economică în T1 2010
(trimestru la trimestru): 0,9%
PIB 2009: 91 mld. euro
Datoria publică 2009: 78,3%
Datoria publică 2009: 71,25 mld. euro
Deficit bugetar 2009: 4%
Deficit bugetar 2009: 3,64 mld. euro
România
Estimare creştere economică 2010: -1,9 %
Creşterea economică în T1 2010
(trimestru la trimestru): -0,3%
PIB 2009: 118 mld. euro
Datoria publică 2009: 23,7%
Datoria publică 2009: 27,9 mld. euro
Deficit bugetar 2009: 8,3%
Deficit bugetar 2009: 9,79 mld. euro
Surse: FMI, guvernul maghiar, Eurostat