Resetarea dobânzilor la creditele vechi aprinde războaie
Zeci de clienţi care au în derulare credite au intrat în
conflict cu băncile lor, considerând că le sunt impuse marje prea
mari faţă de indicatorii de referinţă de pe pieţele monetare -
Euribor pentru euro sau Robor pentru lei. Miza este obţinerea unei
reduceri a ratei lunare cu până la 50%.
Practic, clienţii consideră că nu pot să beneficieze de nivelul
scăzut al indicatorului Euribor (aflat în prezent la niveluri
minime istorice, apropiate de 1% pe an) şi să aibă rate mai mici de
plată, deoarece băncile le impun marje ridicate. "Am contractat un
credit de nevoi personale garantat cu ipotecă în euro pe 25 de ani
în iunie 2008. Suma a fost de 20.000 de euro. Primul an am avut
dobândă fixă promoţională de 7,4%, iar din al doilea am avut
dobânda de referinţă internă a BCR plus 1,5 puncte. Practic, în
momentul semnării contractului BCR avea marja 2,46% (7,4%, dobânda
fixă, minus 4,94%, nivelul Euribor pentru şase luni de atunci - n.
red.)", scrie Gheorghe P. într-un e-mail adresat ZF.
El noteaz că în 2009 dobânda a urcat la 10,4% (calculată în
funcţie de dobânda internă a BCR şi marja stabilită), astfel că
banca avea o marjă peste nivelul Euribor, care coborâse atunci sub
1%, de peste 9%. Rata lunară de plată în primul an era de 168 de
euro, dar a urcat din anul al doilea la 208 euro.
Aplicarea marjei de 2,4% peste Euribor ar conduce acum la o
dobândă de 3,5% pe an, iar rata lunară ar fi de circa 120 de
euro, adică o economie lunară de 88 de euro.
Tensiunile au început odată cu aplicarea unei ordonanţe de guvern
din iunie care reglementează condiţiile de acordare a creditelor
pentru consumatori şi care obligă băncile să ofere fie dobânzi
fixe, fie legate de un indicator independent, inclusiv pentru
clienţii cu împrumuturi în derulare.
Bancherii spun însă că ordonanţa vizează doar transparentizarea
costurilor pentru credite, nu şi modificarea costurilor. Termenul
pentru trecerea la noua formulă de exprimare a dobânzii expiră în
septembrie, bancherii având de revizuit aproape opt milioane de
contracte.
Clienţii nemulţumiţi au creat bloguri şi portaluri pe internet
care au zeci de utilizatori, printre băncile cele mai vizate în
aceste discuţii fiind BCR, dar şi Volksbank.
"Am şi eu un credit de nevoi personale cu garanţie imobiliară luat
în martie 2008. Am dobândă 8,9% plus 1,5 puncte procentuale, adică
10,4%. Am primit şi eu acea «ofertă» din partea băncii... primii
cinci ani dobândă fixă 9,9%, asigurarea gratuită pe toată durata
contractului, iar pentru următorii ani dobânda Euribor plus 7,5%.
Nu sunt de acord cu aşa ceva", scrie o clientă a BCR din Botoşani
în secţiunea de comentarii a portalului financiar www.conso.ro,
unde s-au strâns 160 de postări la adresa băncii.
Ionuţ Stanimir, şeful Departamentului de Comunicare Externă la
BCR, spune că urmăreşte aceste discuţii şi că banca va încerca să
intre în dialog cu clienţii.
"Legea (Ordonanţa de Guvern care reglementează creditele pentru
consumatori, n. red.) este menită să transparentizeze costurile
unui împrumut, nu să le micşoreze. Am primit răspunsuri de la
clienţi: nu ne interesează. O să încercăm să intrăm în dialog cu ei
şi mai departe", spune Stanimir. Bancherii interpretează textul
Ordonanţei în sensul că nu sunt obligaţi să opereze şi o modificare
a costurilor, ci doar exprimarea acestora după formulele
prezentate. Spre exemplu, unele bănci au redenumit şi comasat unele
comisioane astfel încât să se conformeze structurii impuse de
lege.
BCR a postat răspunsuri în care prezintă structura costurilor
creditelor chiar pe forumurile de discuţii online create de
grupurile de clienţi, cum este "creditbcr.ro".
"Aplicarea OUG 50/2010 va aduce un plus de transparenţă, dar
aplicarea ordonanţei nu înseamnă automat şi o ieftinire a
creditelor, având în vedere costurile reale la care se finanţează
banca şi pe care aceasta trebuie să şi le acopere astfel încât să
poată continua activitatea de creditare a persoanelor şi
companiilor", arată răspunsul pregătit de BCR la una din
întrebările pe care le-a selectat de la clienţi.
Unii bancheri spun că şi graba cu care au fost obligaţi să treacă
la implementarea ordonanţei privind creditele de retail a condus
la astfel de situaţii. Băncile trebuie să ajusteze toate
contractele aflate în derulare - aproape opt milioane - până în
septembrie.
"Clienţii nu înţeleg ce li se întâmplă şi este normal să apară
astfel de reacţii", spune un bancher. Practic, clienţii sunt puşi
acum în situaţia de a semna noi contracte de credit, fără să fi
avut loc în prealabil o campanie de informare.
Costuri mai mari decât în oferta curentă
În oferta curentă, BCR vinde cre di te de nevoi personale cu
garanţii ipo tecare la o dobândă de 7,39% pe an, fixă în primii
cinci ani. Ulterior dobân da se calculează în funcţie de Euribor
pentru şase luni (cu o valoare de 1,14% pe an în prezent), la care
se adaugă o marjă de 6,25 puncte procentuale.
Stanimir consideră că este normal ca oferta pentru clienţii noi să fie dife rită de cea pentru clienţii deja existenţi.
"Creditul nu este acordat acum, doar se face o conversie a preţului. Astăzi clientela este selectată altfel. Cel care vine din trecut vine din altă piaţă", spune Stanimir.
Nivelul relativ ridicat al marjelor propuse în prezent de bancă se poate dovedi periculos în viitor, având în vedere că indicatorul Euribor se află în prezent aproape de minime istorice. Odată cu o eventuală creştere a indicatorului în anii următori, efortul financiar al clienţilor va creşte, astfel că unii ar putea să ajungă în situaţia de a fi supraîndatoraţi.
Stanimir mai spune că banca le-a sugerat clienţilor să îşi refinanţeze creditele, mai ales că ordonanţa de guvern a eliminat comisionul de ram bur sare anticipată, inclusiv pentru împrumuturile aflate în derulare.
Mulţi clienţi au descoperit însă că în condiţiile actuale impuse
de bănci, mult mai restrictive ca în trecut, nu se califică pentru
un credit suficient de mare sau valoarea garanţiilor lor nu mai
este acoperitoare.