Camelia Şucu relansează „bursa“ de mărfuri de la Piaţa de Gros şi se gândeşte să închidă magazinul Natuzzi
Camelia Şucu, una dintre cele mai cunoscute femei din mediul de afaceri autohton, vizibilă mai ales prin intermediul businessului din industria mobilei de lux Class Living, se află la răscruce de drumuri. A investit în mobilă, a cumpărat terenuri, iar acum trece într-o zonă complet necunoscută: administrarea unei pieţe agroalimentare - Piaţa de gros. Cum a ajuns o divă a businessului, care ţine prima pagină a revistelor de business şi de femei, să se ocupe de afaceri cu saci de cartofi? Camelia Şucu spune că în primul rând "niciun investitor nu-şi ţine toate ouăle în acelaşi coş", referindu-se la faptul că este necesară o diversificare a portofoliului, iar în al doilea rând "la mâncare nu se va renunţa niciodată", chiar şi în condiţii de recesiune. A acceptat propunerea venită de la avocatul său de a investi în această piaţă, chiar dacă nu ştia foarte multe despre business.
Din vila luxoasă din Dorobanţi, sediul Class Living, Camelia
Şucu vorbeşte despre modul în care încearcă readucerea pe
creştere a principalului său business cu mobilă, care anul trecut a
rulat circa 3 mil. euro şi a avut pierderi de 2,6 mil. euro, dar şi
despre atragerea turiştilor la Piaţa de Gros, după modelul altor
state. Ea şi-a decorat sediul astfel încât se pot deduce uşor
afacerile pe care le are. În sala folosită pentru întâlniri se află
bradul de 10.000 de euro cumpărat la o licitaţie caritabilă, iar
materialul semitransparent care îmbracă pereţii şi lustra
excentrică atrag atenţia din prima clipă.
Medic de profesie, Camelia Şucu, 45 de ani, a pornit afacerile în
domeniul mobilei la începutul anilor '90 împreună cu fostul soţ,
Dan Şucu, iar în 2007, în urma divorţului, ei şi-au împărţit
afacerile. Astfel, ea a vândut acţiuni Mobexpert pentru aproape
40 mil. euro, dar a rămas cu 100% din acţiunile Class Living.
Confruntată cu scăderile care au atins încă de anul trecut zona de
retail, Şucu spune că a identificat "două direcţii de dezvoltare"
pentru Class Living în perioada următoare.
Ce face cu Class Living?
Camelia Şucu, care mai păstrează lichidităţi de câteva milioane
bune de euro obţinute în urma divorţului de fostul soţ, Dan Şucu,
şi-a finalizat strategia pentru perioada următoare la retailerul
de mobilă de lux Class Living, dar din care este posibil să nu facă
parte magazinul Natuzzi, deschis în urmă cu trei ani.
"Este o problemă de preţ şi de chirie, pe de o parte, iar pe de
altă parte zona nu este promovată ca una de interes comercial", a
spus Camelia Şucu referindu-se la magazinul Natuzzi, singurul din
România al companiei italiene.
Magazinul ar putea fi închis până la sfârşitul anului, dacă în urma
discuţiilor cu Pasquale Natuzzi, proprietarul retailerului italian
de mobilă, "se va considera oportun sau nu, în condiţiile actuale
de piaţă".
Astfel, produsele de designer, cele de pe segmentul high-end, au
fost mutate într-un spaţiu pe care l-a numit Iqonique Class
Studio, iar restul cu care se poziţionează pe mediu şi ridicat de
preţ rămân în magazinul din Pipera, ceea ce Camelia Şucu numeşte
«one stop shop".
"Sunt două puncte mari pe care vreau să le ating. Vom face un «one
stop shop» prin restrângerea spaţiilor de expunere. Punctul Class
Living din Pipera va fi acest «one stop shop» în care se vor oferi
produse medium şi high-end pentru toate targeturile nişei pe care
activăm. Acesta va fi strâns legat de un nou concept de prezentare
a designului, Iqonique Class Studio. Am creat acest concept pentru
că în spaţii mai mici se pot promova acele produse foarte
speciale", a mai spus Camelia Şucu. În acest "design concept
store" al companiei, situat pe Aleea Alexandru, s-au investit
aproximativ 0,5 mil. euro şi aici vor exista şi consilieri pentru
cei care vor să-şi creeze propriile piese de mobilier.
"Class Living întotdeauna s-a referit la o nişă de consumatori. Am
identificat cum am putea să creştem această nişă printr-un număr de
consumatori din rândul tinerilor pentru care speranţa de viitor
este mult mai optimistă şi care îşi doresc un produs care să arate
high-end, dar care să se refere ca şi nivel de preţ la ceea ce îşi
pot permite ei acum, un fel de mediu-înalt".
În prezent, Class Living distribuie 27 de branduri şi firma are în
jur de 70 de angajaţi. Iniţial Class Mob, însă rebranduită
ulterior în Class Living, firma a apărut în 1994, ca importator de
mobilă de birou şi de casă, iar ulterior la nivelul anului
1997-1998 a devenit retailer de mobilă premium şi de lux. Pe
această piaţă mai activează companii precum Innova, Rovere Mobili
sau BoConcept. Retailul de mobilă este o piaţă de 0,9 mld. euro,
însă segmentul de lux are o pondere extrem de mică, de numai
câteva procente.
Planuri noi la investiţii noi
După ce în ultimii ani a investit în principal în businessul de
mobilă şi în terenuri, prin achiziţia a două parcele, unul lângă
hotelul de cinci stele Marriott din Capitală şi unul în zona
Băneasa, pentru circa 15 mil. euro fiecare, Camelia Şucu a
cumpărat pentru aproximativ 4,5 mil. euro Piaţa de Gros din
Capitală după o licitaţie derulată în două etape. Aceasta este
prima investiţie pe care Camelia Şucu o face după divorţul de Dan
Şucu şi prin care se depărtează de zona de business prin care
obişnuieşte să-şi deruleze afacerile, cea de lux.
Piaţa situată în zona de sud a Bucureştiului era deţinută anterior
de stat şi aici angrosiştii îşi vând marfa la preţuri apropiate de
cele ale producătorilor, după o negociere liberă a preţului.
Investiţia a făcut-o la sugestia avocatului său, specializat pe
zona comercială, şi pentru că şi-a dorit un business care să
"producă".
"Nici nu ştiam ce desfăşurare are Piaţa de Gros. Aş fi vrut să o
văd pentru că era eram curioasă, însă avocatul m-a sfătuit să nu
merg, pentru că altfel voi creşte preţul. Nu mai fusesem la o
licitaţie din 1997, când am cumpărat o fabrică a Mobexpert. Într-o
zi de luni am aflat că sunt proprietara unei pieţe de gros", a mai
spus Camelia Şucu.
Camelia Şucu are în jur de 80 de chiriaşi la Piaţa de Gros, unii
dintre ei având şi până la 10 standuri. Gradul de ocupare este de
65%, iar chiria este de 1.200 de euro pe stand. În august, Şucu
spune că a scăzut chiriile la jumătate, pentru că de regulă
vânzările comercianţilor sunt mai mici în lunile de vară.
Planurile pentru această locaţie, care se întinde pe 9,5 hectare,
"sunt de a îmbunătăţi condiţiile actuale pe spaţiile deja
existente, de a construi o hală de frig, iar in viitor, de ce nu,
de a pune la punct un sistem logistic de colectare de produse
agricole şi animaliere".
Întrebată dacă supermarketurile şi hipermarketurile vor cumpăra de
aici, Camelia Şucu a spus că "într-un an de zile vor veni foarte
mulţi".