Camelia Şucu relansează „bursa“ de mărfuri de la Piaţa de Gros şi se gândeşte să închidă magazinul Natuzzi

Autor: Ioana David 11.08.2010

Camelia Şucu, una dintre cele mai cunoscute femei din mediul de afaceri autohton, vizibilă mai ales prin intermediul businessului din industria mobilei de lux Class Living, se află la răscruce de drumuri. A investit în mobilă, a cumpărat terenuri, iar acum trece într-o zonă complet necunoscută: administrarea unei pieţe agroalimentare - Piaţa de gros. Cum a ajuns o divă a businessului, care ţine prima pagină a revistelor de business şi de femei, să se ocupe de afaceri cu saci de cartofi? Camelia Şucu spune că în primul rând "niciun investitor nu-şi ţine toate ouăle în acelaşi coş", referindu-se la faptul că este necesară o diversificare a portofoliului, iar în al doilea rând "la mâncare nu se va renunţa niciodată", chiar şi în condiţii de recesiune. A acceptat propunerea venită de la avocatul său de a investi în această piaţă, chiar dacă nu ştia foarte multe despre business.



Din vila luxoasă din Dorobanţi, sediul Class Living, Camelia Şucu vorbeşte despre modul în care încearcă readu­ce­rea pe creştere a principalului său business cu mobilă, care anul trecut a rulat circa 3 mil. euro şi a avut pierderi de 2,6 mil. euro, dar şi despre atragerea turiştilor la Piaţa de Gros, după modelul altor state. Ea şi-a decorat sediul astfel încât se pot deduce uşor afacerile pe care le are. În sala folosită pentru întâlniri se află bradul de 10.000 de euro cumpărat la o licitaţie caritabilă, iar materialul semitransparent care îmbra­că pereţii şi lustra excentrică atrag aten­ţia din prima clipă.
Medic de profesie, Camelia Şucu, 45 de ani, a pornit afacerile în domeniul mobilei la începutul anilor '90 împreună cu fostul soţ, Dan Şucu, iar în 2007, în urma divorţului, ei şi-au împărţit aface­rile. Astfel, ea a vândut acţiuni Mob­expert pentru aproape 40 mil. euro, dar a rămas cu 100% din acţiunile Class Living. Confruntată cu scăderile care au atins încă de anul trecut zona de retail, Şucu spune că a identificat "două direcţii de dezvoltare" pentru Class Living în perioada următoare.
Ce face cu Class Living?
Camelia Şucu, care mai păstrează li­chi­dităţi de câteva milioane bune de euro obţinute în urma divorţului de fos­tul soţ, Dan Şucu, şi-a finalizat strategia pen­tru perioada următoare la retailerul de mobilă de lux Class Living, dar din care este posibil să nu facă parte maga­zinul Natuzzi, deschis în urmă cu trei ani.
"Este o problemă de preţ şi de chi­rie, pe de o parte, iar pe de altă parte zo­na nu este promovată ca una de interes co­mercial", a spus Camelia Şucu refe­rindu-se la magazinul Natuzzi, singurul din România al companiei italiene.
Magazinul ar putea fi închis până la sfârşitul anului, dacă în urma discuţiilor cu Pasquale Natuzzi, proprietarul retai­lerului italian de mobilă, "se va con­si­dera oportun sau nu, în condiţiile actuale de piaţă".
Astfel, produsele de designer, cele de pe segmentul high-end, au fost mu­ta­te într-un spaţiu pe care l-a numit Iqo­nique Class Studio, iar restul cu care se poziţionează pe mediu şi ridicat de preţ rămân în magazinul din Pipera, ceea ce Camelia Şucu numeşte «one stop shop".
"Sunt două puncte mari pe care vreau să le ating. Vom face un «one stop shop» prin restrângerea spaţiilor de ex­punere. Punctul Class Living din Pipera va fi acest «one stop shop» în care se vor oferi produse medium şi high-end pentru toate targeturile nişei pe care ac­tivăm. Acesta va fi strâns legat de un nou concept de prezentare a designului, Iqonique Class Studio. Am creat acest concept pentru că în spaţii mai mici se pot promova acele produse foarte spe­cia­le", a mai spus Camelia Şucu. În acest "design concept store" al com­paniei, situat pe Aleea Alexandru, s-au investit aproximativ 0,5 mil. euro şi aici vor exista şi consilieri pentru cei care vor să-şi creeze propriile piese de mo­bilier.
"Class Living întotdeauna s-a referit la o nişă de consumatori. Am identificat cum am putea să creştem această nişă printr-un număr de consumatori din rândul tinerilor pentru care speranţa de viitor este mult mai optimistă şi care îşi doresc un produs care să arate high-end, dar care să se refere ca şi nivel de preţ la ceea ce îşi pot permite ei acum, un fel de mediu-înalt".
În prezent, Class Living distribuie 27 de branduri şi firma are în jur de 70 de angajaţi. Iniţial Class Mob, însă rebran­duită ulterior în Class Living, firma a apărut în 1994, ca importator de mobilă de birou şi de casă, iar ulterior la nivelul anului 1997-1998 a devenit retailer de mobilă premium şi de lux. Pe această piaţă mai activează companii precum Innova, Rovere Mobili sau BoConcept. Retailul de mobilă este o piaţă de 0,9 mld. euro, însă segmentul de lux are o pondere extrem de mică, de numai câte­va procente.

Planuri noi la investiţii noi
După ce în ultimii ani a investit în principal în businessul de mobilă şi în terenuri, prin achiziţia a două parcele, unul lângă hotelul de cinci stele Marriott din Capitală şi unul în zona Băneasa, pentru circa 15 mil. euro fiecare, Came­lia Şucu a cumpărat pentru aproximativ 4,5 mil. euro Piaţa de Gros din Capitală după o licitaţie derulată în două etape. Aceas­ta este prima investiţie pe care Camelia Şucu o face după divorţul de Dan Şucu şi prin care se depărtează de zona de business prin care obişnuieşte să-şi deruleze afacerile, cea de lux.
Piaţa situată în zona de sud a Bucureştiului era deţinută anterior de stat şi aici angrosiştii îşi vând marfa la preţuri apropiate de cele ale produ­căto­rilor, după o negociere liberă a preţului. Investiţia a făcut-o la sugestia avocatului său, specializat pe zona comercială, şi pentru că şi-a dorit un business care să "producă".
"Nici nu ştiam ce desfăşurare are Piaţa de Gros. Aş fi vrut să o văd pentru că era eram curioasă, însă avocatul m-a sfătuit să nu merg, pentru că altfel voi creşte preţul. Nu mai fusesem la o licitaţie din 1997, când am cumpărat o fabrică a Mobexpert. Într-o zi de luni am aflat că sunt proprietara unei pieţe de gros", a mai spus Camelia Şucu.
Camelia Şucu are în jur de 80 de chiriaşi la Piaţa de Gros, unii dintre ei având şi până la 10 standuri. Gradul de ocupare este de 65%, iar chiria este de 1.200 de euro pe stand. În august, Şucu spune că a scăzut chiriile la jumătate, pentru că de regulă vânzările comer­cian­ţilor sunt mai mici în lunile de vară.
Planurile pentru această locaţie, care se întinde pe 9,5 hectare, "sunt de a îmbunătăţi condiţiile actuale pe spaţiile deja existente, de a construi o hală de frig, iar in viitor, de ce nu, de a pune la punct un sistem logistic de colectare de produse agricole şi animaliere".
Întrebată dacă supermarketurile şi hipermarketurile vor cumpăra de aici, Camelia Şucu a spus că "într-un an de zile vor veni foarte mulţi".