Cum arată si ce spune un artist român "agitat de viziuni renascentiste": "Omodromul este un megaagregat utopic de corecţie umană”

Autor: Daniel Nicolescu 12.08.2010



Ciprian Paleologu (născut la 4 august 1976, în Ploieşti) are un Curriculum Vitae atât de amplu, încât ne vedem siliţi, de dragul lizibilităţii, să-l ciuntim. Artistul e agitat de viziuni renascentiste, e workaholic, se uită, precum puţini alţi artişti din generaţia lui, spre linia orizontului, construieşte - nu numai în închipuire, ci şi în exerciţiul de atelier - proiecte ciclopice şi nu se sfieşte să-şi pună talentul în slujba unor domenii practice. A terminat, în 1999, Universitatea de Arte Bucureşti, secţia Pictură, la clasa Profesor Universitar Vasile Grigore. Din 2005 este doctor în Arte Vizuale, specializarea Estetica Artelor Vizuale (Tema tezei de doctorat: "Lumină, luminozitate şi iluminare în pictura de şevalet", conducător Prof. Univ. Dr. Gheorghe Achiţei). Prima expoziţie personală (din cele nouă de până acum) datează din 1997. În 2000 a inaugurat proiectul UMAN (Galeria Artexpo, etaj 3-4), din care a desfăşurat 6 panouri (ultimul: "Traumatic Area - Do You Need a Hero?", la Galeria Recycle Nest, Bucureşti). A participat la zeci de expoziţii colective în ţară şi în străinătate, la simpozioane şi tabere, a publicat articole în reviste de specialitate şi a editat câteva cataloage pentru expoziţiile sale. Între mulţii lauri pe care i-a recoltat în carieră: 1998, Premiul pentru Pictură al Institutului Român de Cultură şi Cercetări Umanistice, Veneţia, Italia, 2000, Premiul Uniunii Artiştilor Plastici, Marele Premiu la Concursul Naţional de Creaţie Plastică Contemporană pentru Tinerii Artişti, Galeria Apollo, Bucureşti. 2004 şi 2008. Nominalizat şi finalist al Marilor Premii Prometheus, ediţia a VII-a, instituite de fundaţia Anonimul.
Compania Carl Reh Winery lansează, în 2008, o ediţie limitată de vinuri de colecţie - Erotikon (formată din trei soiuri de vin: Cabernet, Shiraz, Merlot). Etichetele şi contraetichetele sunt reproduceri după lucrări de Ciprian Palelologu. Ediţia însumează 2.000 de sticle, dintre care 200 sunt semnate şi numerotate de artist. În 2009, Carl Reh Winery lansează o ediţie limitată de vinuri de colecţie - NenumitA (formată din patru sticle, cupaj roşu). Etichetele şi contraetichetele sunt reproduceri după lucrări de Ciprian Palelologu. Ediţia este compusă din 3.976 de sticle. Aventura artă-vin a continuat şi în 2010 şi este departe de a fi depozitată defintiv în pivniţele istoriei.


- Artiştii sunt, îndeobşte, consumatori de vin. În care, cum recomanda Baudelaire ("Enivrez-vous de vin, de poésie, ou de vertu à votre guise, mais enivrez-vous"), găsesc cărarea potrivită. Asta când nu găsesc de-a dreptul şapte cărări. Vinul a devenit, pentru tine, odată cu Carl Reh Winery, un prilej de reflecţie plastică, dar şi un proiect de marketing şi publicitate. Mai ai timp să-l şi guşti?
- Bineînţeles că da! Fără această plăcere, nu ştiu dacă se putea completa pe deplin ecuaţia artă-vin. Trebuie să spun că această colaborare cu Carl Reh Winery - Crama Oprişor, începută în anul 2008 cu ediţia de colecţie "Erotikon", a fost unul dintre cele mai interesante şi mai provocatoare implicări culturale în afara sferei proiectului meu principal. Atunci am participat la proiectul "Erotikon", cu trei desene care deja existau pentru etichete şi concepând contraetichetele tot asemenea unor imagini completate cu text.
După acest proiect la care am luat parte fiind invitat să mi se folosescă lucrări pentru imaginea unor vinuri speciale, colaborarea a evoluat într-o altă fază. Întâlnirea cu câţiva oameni speciali printre care îi amintesc pe Rodica Căpăţînă (directoarea firmei) şi Liviu Grigorică (creatorul de vinuri) a dus la dezvoltarea gamei Artă şi Vin. Astfel, au urmat încă nişte proiecte la care mi s-a acordat întreaga libertate în crearea conceptului şi a imaginii. Aici amintesc în ordinea realizării colecţia "NenumitA", o cutie asemenea unui cufăr vrăjit, neagră, prinsă în cuie şi în care personajele principale de pe etichete şi de pe cutie sunt femeia, bestia şi copilul. Este o poveste ale cărei pagini sunt desprinse şi introduse în această colecţie de vinuri speciale.
Însă ultima şi cea mai specială creaţie din acest domeniu este "Cutia Paleologu", o invenţie pentru ambele domenii (atât pentru artă, cât şi pentru vin). Este prima dată când un obiect de artă şi vin face parte integrantă dintr-o expoziţie. Obiectul despre care vorbesc este un ciocan supradimensionat conţinând şapte sticle de vin pe care stau omuleţii decupaţi din proiectul meu. Alături de sticlele de vin se mai găsesc certificatul de autenticitate, cu o poveste desenată (digigrafie) pentru fiecare dintre cele 33 de cutii-ciocan şi o cheie prismatică personalizată în funcţie de cel ce primeşte cutia respectivă. Cele 33 de cutii nu se află în circuitul comercial, ele formând o adevărată poveste în viitor, doar cutiile individuale putând fi achiziţionate.
Toate aceste loturi din Artă şi Vin sunt foarte restrânse ca număr de sticle, rămânând la nivelul de colecţie. În timp valoarea lor creşte, ţinând cont şi de cantitatea din ce în ce mai scăzută ce rămâne. Lucrul la aceste proiecte a fost extrem de interesant, deoarece creaţia artistică nu a fost supusă regulilor comerciale, ci s-au făcut obiecte în care s-a investit în primul rând pasiune şi din partea creatorului de artă, şi din cea a creatorului de vin. În paralel, am creat şi alte ediţii: Cupola Sanctis - seria de Sfinţi, La Cetate-Miracol, Călăuză, Jderu - proiecte cu un mai accentuat caracter comercial.
Cred că a crea imagine şi concept pentru un domeniu nobil cum este vinul poate fi o provocare consistentă pentru artişti, iar exemplele aici sunt foarte multe - să ne gândim doar la celebrele ediţii de vinuri ilustrate de mari artişti ale Château Mouton Rothschild.

- În luna mai, între 20 şi 24, a avut loc la Moscova Moscow International Art Festival - Traditions and Contemporaneity. România a fost invitată pentru prima data să ia parte la această manifestare culturală aflată la cea de-a IV a ediţie. Expoziţia a avut loc la Crocus Expo din Moscova. Directoarea festivalului, Vera Kiseleva, a venit în februarie 2010 la Bucureşti, întâlnindu-se la nivel oficial la Guvernul României şi la Ministerul Culturii. A vizitat mai multe ateliere, galerii etc., pentru ca mai apoi să invite anumiţi artişti la acest festival. Te-ai numărat printre ei. Care au fost pildele şi experienţele memorabile pe care le-a trăit Ciprian Paleologu la Moscova? Unde se află, artistic vorbind, Moscova mileniului III?
- Moscova este unul dintre cele mai fascinate locuri pe care le-am văzut până acum. Totul emană putere, forţă, eşti copleşit în fiecare loc. Artistic vorbind, cred că Moscova, sau mai bine zis Rusia, a fost tot timpul undeva sus şi mă refer aici la toate domeniile culturale. Dacă e doar să ne gândim la Muzeul Tretiakov, la bisericile din Kremlin, la Galeria lor de artă contemprană - Garaj… asta ca să enumăr doar câteva repere. Sunt foarte departe, investiţiile în artă sunt la cel mai înalt nivel, nu degeaba organizează una dintre cele mai importante bienale de artă contemporană din lume. Multă lume spune despre ruşi că sunt cu nasul pe sus, că sunt mândri, dar nu îşi dă seama că au şi de ce. Sunt un popor mare în toată puterea cuvântului.
Eu am avut bucuria de a merge acolo cu ocazia celei de-a patra ediţii a Moscow International art Festival. România a fost prezentă cu un stand sub egida Comisiei Naţionale pentru UNESCO, organizat de George Petrescu, unde au expus Zamfir Dumitrescu, Teodor Morar, Vasile şi Violeta Carp, Alexandra Badea şi subsemnatul. Artiştii români au câştigat şi Premiul pentru "Originalitate naţională unică".

- Spuneai, cândva, că UMAN este proiectul tău de o viaţă (şi dincolo de aceasta). Dacă e să ne luăm după expoziţiile tale de până acum, consecvenţa cu care îţi urmezi ideea/promisiunea este, pentru mine cel puţin, de-a dreptul înspăimântătoare (ca orice formă de tenacitate, de hăituire feroce a unui ideal). Ce ruinări din jurul tău, ce manifestări patologice ale superficialităţii, ce maladii ale artei şi/sau societăţii te-au adus aici?
- În momentul în care îţi propui să construieşti un sistem (de dimensiuni apreciabile), este veridic să poţi pleca de la o încărcătură de factori ce au precedat conceptul. Ei pot fi de natură distructivă sau constructivă. În cazul meu şi al Proiectului UMAN, rădăcinile trebuie căutate (cu şanse egale de a fi sau nu identificate) în preocuparea arhetipală a "calităţii" umane. În raportul cantitate/calitate umană, al doilea termen suferă din ce în ce mai mult. Întrebarea principală este dacă poţi să contribui, cu mijloace specifice şi proprii, la extragerea, şlefuirea şi punerea în valoare a straturilor umane profunde. Mai mult decât atât, m-am confruntat cu problema: care este forma în care poţi "turna" un astfel de demers complex? Spun aceste lucruri deoarece sisteme de "îmbunătăţire calitativă a omului" au tot existat în decursul istoriei, unele dintre ele cu consecinţe dezastruoase asupra omenirii. După mine, punctul fragil al sistemelor precedente a fost faptul că cei ce le-au conceput au pornit de la o postură triumfalistă şi superioară asupra semenilor. În cazul sistemului meu se pleacă "din genunchi" - Omagiul Neputinţei nefiind doar premisa proiectului, ci şi starea asumată (şi nicidecum doar proiectată asupra celorlalţi). În paralel trebuie să fii foarte atent, din postura de constructor, în ce proporţii combini greutatea şi gravitatea conceptului cu doze de ironie existenţială, de utopie etc.
Cât despre maladii ale artei/societăţii ce generează, chiar şi involuntar, un astfel de demers, nu putem să trecem cu vederea perspectiva de "piciorul broaştei" din care o mare parte a artei contemporane contemplă creaţia. Există puţine proiecte ample, superficialul, imediatul, "găselniţele", mimetismul şchiop fiind boli ale culturii. Recurgând la un exemplu facil: poate este mai uşor şi mai "de succes" să faci o pictură după o fotografie descărcată în două clik-uri de pe net, decât să încerci să te ridici pe vârfuri, să observi peisajul amplu şi să plantezi la mai mare adâncime, dincolo de linia orizontului, seminţe conceptuale.

- Ţi se întâmplă, mânat fiind de patima construirii, să uiţi de importanţa sau de semnificaţia construcţiei? Iar ideea de articulare, în sine, să prevaleze asupra maşinăriei rezultate?
- Cred că nu mă îndepărtez de semnificaţia şi importanţa conceptului. Aici trebuie să menţionez un lucru foarte important. Este adevărat că, atunci când lucrez la elementele ce alcătuiesc o etapă din proiect (şi aici mă refer la actul de a decupa în materiale diferite, de a picta, de a desena), există acea latură care, din punct de vedere artistic, te "farmecă". Componenta formală: cum pictez, cum desenez etc. poate uneori să devină "periculoasă" pentru întreg. De ce? Pentru că tinzi să acorzi o mai mare importanţă minorului, să te diluezi în amănunte, fie acestea oricât de apetisante artistic. Există un pericol în a mări doza de "efecte" şi a micşora implicit aria ansamblului. "A te pierde" în sistem, fie chiar şi cel conceput de tine, poate reprezenta un punct în minus la final.

- Ce este, de fapt, Institutul de Cercetări Corective? Are el, cumva, şi o intenţie parodică (precum, să zicem, Colegiul de Patafizică închipuit de Alfred Jarry)? Sau seriozitatea (gravitatea) proiectului nu-ţi îngăduie deraieri în modul minor al deriziunii?
- Încă de la început, Proiectul UMAN a înglobat o doză de ironie existenţială fără de care ar fi fost un organism dezechilibrat. Ea e legată până la urmă de raportul dintre grandoarea proiectului, gradul de utopie, cantitatea de elemente reale şi măsurabile şi capacitatea de a-l duce la capăt, lucru care nu mai ţine exclusiv de persoana autorului. Constructorul manevrează subansamblele din centrul de control aflat la înălţime, pentru a vedea desfăşurarea generală, numai că, pentru a te situa la o aşa o înălţime, trebuie să îţi asumi şi riscurile adiacente.
Dincolo de acestea, Institutul de Cercetări Corective este un punct foarte important al demersului. El va fi cât se poate de real, este un centru de performanţă care, aducând împreună cercetători din diferite domenii - fizică, chimie, biologie, astrologie, medicină, psihologie etc. -, va avea ca obiect de activitate procesele, metodele, componentele ce alcătuiesc şi se produc în Omodrom. Demararea acestui centru de cercetare va fi şi punctul în care autorul proiectului se va extrage din partea sa formală, aceea de artist, de pictor, de desenator. Este practic borna ce desparte tentaţia de a "înfrumuseţa", de răceala cu care te dedici complet "construcţiei". Acest reglaj este unul brutal, deoarece funcţia "narativă" este supusă celei "inginereşti".
Institutul de Cercetări Corective va crea produse corectoare (pseudocorectoare) ce urmează a fi implementate în piaţă, pentru populaţie, asigurând astfel disimularea adevăratului scop al institutului - acela de a cerceta, proiecta, construi (împreună cu terţi), optimiza, elementele şi procesele din agregatul (utopic) de corecţie umană - Omodromul.

- Câtă vreme ai asemenea viziuni matematic exacte asupra evoluţiei tale artistice, ce loc mai acorzi accidentalului în viaţa ta? Dacă îţi faci viaţa şi arta atât de predictibile, mai rămâne doar să tragi linie (dead-line) şi să-ţi proiectezi moartea ("iar la nunta mea a căzut o stea, brazi şi păltinaşi i-am avut nuntaşi etc.").
- Proiectul UMAN a avut încă de la început, din anul 2000, toate cele 24 de etape clar trasate. Acest lucru presupune faptul că se cunoasc detaliile fiecărui pas din cele 24 până la amănunt, singurele necunoscute şi eventuale reformulări ţinând de regia spaţiului în care se desfăşoară fiecare expunere. Până la momentul conversaţiei noastre, am ajuns la sfertul proiectului, s-au parcurs 6 etape: anul 2000 - "UMAN" - Galeriile etaj 3/4 Artexpo, Teatrul Naţional, Bucureşti (în cadrul Expoziţiei de Studii Aprofundate); 2002 - "Decăderea", Galeria Orizont, Bucureşti; 2004 - "Nil Medium Est" ("Nu există cale de mijloc"), Galeria Apollo, Bucureşti; 2006 - "Oriunde e Nicăieri", Galeria Simeza, Bucureşti; 2008 - "Pre Traumatic Area" (formată din două expuneri: "Compelle Interare" - "Sileşte-i să intre" - şi "Do You Need a Hero?"), Galeriile Luchian 12 şi Iuliu Valori 1; 2010 - "Traumatic Area", Galeria RecycleNest, Bucureşti. În premieră pot dezvălui faptul că în anul 2012 va avea loc etapa "Post Traumatic Area".
Această desfăşurare se va finaliza, formal, atunci când autorul va avea 70 de ani, în etapa 24 (calculul este foarte simplu: 24 de etape începute la 24 de ani din 2 în 2 ani).
Despre accidental şi rolul său… încerc ca şi accidentalul să devină previzibil sau "de aşteptat". În acest proiect, paşii pe lângă nu sunt de dorit, deoarece periclitează coerenţa întregii construcţii. Faptul că deja ştiu ceea ce voi face, chiar în amănunt, pas cu pas, poate părea extrem de claustrofobic, artistic vorbind, dar eu, dimpotrivă, privesc coerenţa şi tenacitatea de a desăvârşi un lucru ca fiind ceva pozitiv (cu toate "poverile sale").
Cât despre dead-line-ul natural al fiecăruia dintre noi pe acest tărâm… prefer să cred că angrenajul pe care îl construiesc va putea să se hrănească şi după dispariţia mea din proximitatea sa fizică. Moartea poate fi unul dintre accidentele care ar putea încurca cumva proiectul… şi asta e o ironie existenţială deja asumată (ca şi altele).

- Pot să-ţi forţez un zâmbet? Drom-ul, dromos-ul sunt, etimologic, nişte cărări (drumuri) sau curse. Iar omul, la o rigoare, un dromader (lat. dromedarius), un alergător prin viaţă. Ce este Omodromul?
- Omodromul pot să îl traduc prin: circulaţie în şi prin uman. Însă el, în fapt, este un megaagregat utopic de corecţie umană. Dacă premisa proiectului este una reală: Omagiu Neputinţei, concluzia sa este de natură utopică: construcţia Omodromului. Format dintr-o parte supraterană şi din mai multe părţi subterane, el funcţionează pe principiul captare-distribuţie. Cu ajutorul unor mecanisme, senzori etc., receptează de la distanţe foarte mari stimuli umani complecşi sub diferite forme, îi identifică, îi cercetează, îi clasează, îi distribuie, îi purifică şi aşa mai departe, întregul proces încheindu-se prin reintroducerea în circuit a unor alţi parametri umani convertiţi, îmbunătăţiţi. Corecţia nu se face asemeni celorlalte procedee cunoscute de noi până în acest moment în istoria omenirii, subiectul fiind conştient şi implicat în proces. Omodromul produce o corecţie inconştientă asupra indivizilor, a maselor. De aceea, rolul Institutului de Cercetări Corective este absolut determinat. De el ţine ca mecanismele şi procesele din Omodrom să se întâmple la parametri optimi. Fiecare detaliu al său trebuie să funcţioneze la randament maxim.
Însă întrebarea este cum poate fi el ţinut în frâiele utopiei, atâta timp cât o armată de oameni se preocupă constant să aibă parte de cele mai performante subsisteme? Răspunsul l-am construit tot la începutul proiectului: un astfel de agregat ar putea deveni periculos la un moment dat, când cineva ar încerca să treacă graniţa dintre utopie şi realitate şi de aceea Omodromul va avea parte de un Codex, ce va trebui să cuprindă întregul arsenal proiectual de componente, procese, mecanisme etc. Oricine ar pune mâna pe acest act de funcţionare ar putea să îl pună mai greu sau mai uşor în funcţiune. De aceea, autorul va extrage voit din Codex un număr de detalii, fără de care procesul de corecţie este virusat, astfel încât aproape nimeni să nu îl poată activa.
Cu toate acestea, şi aici ironia îşi are rolul ei. Vor exista trei personaje care vor şti tot Codexul (în afară de autor, bineînţeles) şi cărora autorul le va desfăşura întreaga poveste: un copil care, deşi are format limbajul, este depăşit de noţiunile istorisite şi nu va putea folosi întreaga informaţie, un om aflat pe pragul morţii, care deşi are limbajul şi înţelegerea termenilor nu va putea folosi informaţiile deoarece va părăsi irevocabil această lume, şi un al treilea pesonaj - mediu - care nu este altceva decât "tradătorul", care este şi cel mai greu şi cel mai uşor de găsit în acelaşi timp.
Foarte pe scurt, acesta este Omodromul.